Maanantaina tuli ulos YLE 1:n Kultakuumeen kolumnini, jonka kävin viime viikolla lukemassa. Ohjelmasyistä se tuli ulos vasta nyt – normaalin keskiviikon sijaan:
Taide ja raha
Olen juuri ollut Lontoossa katsomassa megatähti Damien Hirstin (s. 1965) näyttelyä.
Hirstin yhteydessä puhutaan aina rahasta. Esimerkiksi siitä, että hänen
platinaisen, yli 8.000 timanttia sisältävän pääkallonsa tuotantokustannukset
olivat 14 miljoonaa puntaa, ja että se myytiin mahdollisesti 50 miljoonalla
punnalla.
Yksi seuraamus tällaisesta puheesta on väistämättä se, että
Hirstin uskottavuus taiteilijana asetetaan usein kyseenalaiseksi. Ikään kuin
hänen ympärillään pyörivä raha poistaisi teosten mahdollisen taiteellisen
arvon.
Lontoolaisen The
Guardian -lehden taidekriitikko Jonathan
Jones kiinnitti vähän aikaa sitten myös huomiota tähän ilmiöön ja kertasi
hieman historiaa: esimerkiksi renessanssimestari Rafael (1483–1520) kylpi rahassa, ja Ranskan useampikin kuningas
täytti puolestaan
Leonardo da Vincin (1452–1519) rahasäkkejä, ja hän sai vielä kokonaisen linnankin, jossa säilyttää
niitä. Jones päätyykin siihen johtopäätökseen, että ”taide on ollut luksusta
aina siitä saakka, kun erillistä taidetta on ollut olemassa ja että tätä on
jatkunut jo vuosisatoja”.
Asia ei kuitenkaan ole ihan näin yksinkertainen. Kävin
Lontoossa katsomassa myös Lucian Freudin
näyttelyä. Mutta ei Freudin yhteydessä ole tapana miettiä rahaa vaan ainoastaan
Freudin merkitystä maalaustaiteessa – siitäkin huolimatta, että esimerkiksi
venäläinen oligarkki Roman Abramovic maksoi eräästä hänen 1990-luvun maalauksestaan Christie’sin huutokaupassa New
Yorkissa yli 33 miljoonaa dollaria vuonna 2008.
Roman Abramovickin on käynyt suunnitellun Guggenheimin paikalla jahdillaan.
Tai siirrytään Suomeen. Ankkamaalauksista tunnettua Kaj Stenvallia on pidetty varsin
kaupallisena taiteilijana. Hänellä oli aikoinaan tapana myydä näyttelynsä
loppuun – jopa jo ennen avajaisia. Näin tapahtui vielä aiemmin ainakin yhdessä Cris af Enehielmin näyttelyssä, joka
kuulemma myytiin loppuun jopa osin hätäisillä puhelintilauksilla. En kuitenkaan
muista kuulleeni kenenkään puhuvan af Enehielmin kaupallisuudesta. Muistan
senkin, kuinka Rafael Wardi myi
loppuun Helsingin Taidehallin näyttelynsä vuonna 1999. Eikä hätää: Taidehallin
toimistohuoneissakin riitti pettyneillekin vielä myytävää, koska Wardi oli
tuolloin varsin tuottoisassa vaiheessa. Ja Wardiltahan ei taatusti kukaan hänen
menestystään kadehdi – onhan hän rakastettu mestari. Tili taisi kuitenkin
vastata meikäläisen mahdollisesti odotettavissa olevan loppuiän palkkatuloja.
Ja jos tätä sattuu kuuntelemaan osa niistä muutamasta
tuhannesta suomalaistaiteilijasta, jotka eivät koskaan tule myymään näyttelyään
loppuun, tiedän että heitä ottaa pannuun. Tällä kaikella on niin vähän
tekemistä heidän arkensa kanssa, vaikka tietyllä tavalla samasta taiteen
kentästä onkin kyse.
Jokin tässä kuviossa mättää. Selitys on kuitenkin varsin
yksinkertainen, koska taide on kapitalismissa aina myös kauppatavaraa – vaikka
se olisi mitä tahansa muutakin. Ja kun markkinoilla toimitaan markkinoiden
ehdolla, pitää tavaran arvossa ja sen määrittelytavassa olla isoja eroja, jotta
kaikki segmentit saadaan hyödynnettyä. Rikkaita ihmisiä ei halpa taide
kiinnosta – pelimiehenä löisin aika paljon vetoa sen, puolesta että miljonääri
ja taiteenkeräilijä Carl Gustaf
Ehrnrooth ei ole koskaan käynyt Taidemaalariliiton
teosvälitystilaisuudessa, josta ihan tavalliset perheet ostavat vaikkapa 1.500
euron maalauksia – usein vieläpä osamaksulla.
Carl Gustaf Ehrnrooth puolustelee Guggenheimia Höblän keskustelutilaisuudessa noin kuukausi sitten.
Näin se vain toimii. Ainoastaan kallis ja nimekäs taide
tuottaa tietyissä piireissä sellaista hierarkkista eroa, että sillä on
sosiaalista merkitystä. Taloudelliseksi pääomaksi muuntunut taide muuntuu näin
myös siis sosiaaliseksi pääomaksi.
Kapitalistisessa maailmassa taiteen kenttä romahtaisi, jos
ei näitä eroja olisi. Jos taide lakkaisi olemasta luksusta, sen kulttuurinen ja
sosiaalinen pääomaluonne romahtaisi, eikä sitä silloin haluttaisi tukeakaan
samalla tavalla kuin nyt.
Toinen miljonääri ja taiteenkeräilijä Rafaela Seppälä vaatii taidehankinnoille verovähennysoikeutta. Tätä
hän kykenee toki perustelemaan sillä, että näin taiteilijatkin saisivat
paremmin elantonsa. Veikkaan kuitenkin, että ei häntäkään ole juuri
teosvälitystilaisuudessa tai vähän tavallisemmissa taidegallerioissa nähty.
Hänen verovähennyksensä menisivät vain kalliin taiteen ostoon.
Mutta onhan tietysti olemassa ns. tihkumisteoria, jonka
mukaan ylempien tuloluokkien verotuksen lieventäminen parantaisi myös
köyhempien asemaa, kun tulot ja pääomat tihkuvat tai valuvat alaspäin
kulutuksen rattaissa.
Kaj Forsblom, Matti Apunen ja Rafaela Seppälä keskustelevat avajaisissa pari viikkoa sitten.
Uskokoon ken tahtoo. Tätä tihkumisteoriaa ja ison rahan
taidetta yritetään nyt Guggenheimin myötä tuoda suurelta osin veronmaksajien
maksettavaksi. Sitten me joudumme vielä jonain päivänä maksamaan 12 euroa siitä,
että saamme mennä katsomaan Ehrnroothin ja Seppälän kokoelmista lainattuja
verovähennysteoksia verorahoillamme pystytetyssä rakennuksessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti