sunnuntai 29. huhtikuuta 2012

Näyttelykuvia 666 & 667: Veistotaiteen perusteet

Torstaina oli aika veikeä avajaispäivä. Kuvataideakatemian kuvanveiston molemmat pomot – professori Villu Jaanisoo (s. 1963) ja lehtori Riikka Puronen (s. 1968) – avasivat nimittäin sattumalta (tarkistin jopa, että kysessä oli sattuma) samana päivänä näyttelynsä.
Purosen näyttelyssä Debbie & Mick (27.4.–20.5.) Forum Boxissa oli hauskasti esillä erilaisia veistoksen tasoja, suorastaan jopa synty ja ja kuolema. Esillä oli suurennettuja luonnoksia, veistomaisia objekteja ja röntgenkuvia veistoksista sekä video, jossa analysoitiin näyttelyn koostumus: Aika. alumiini, betoni jne.
En oikein tiedä, sainko itse veistoksista kiinni – vähän fallista ja militanttia jälkeä:


Kokonaisvaikutelma oli kuitenkin metka ja jäi vaivaamaan miltei koko illaksi. Sitäkin mietin, että kun kysyin Puroselta tarkempaa käyttöohjetta, hän totesi meidän kummankin olevan vastuussa omasta työstään. Niinpä pitää sitten miettiä.

***

Ja eri tavalla käsitteellisen tuntuinen oli Janisoonkin näyttely Muotokuvia (27.4.–20.5.) Gallery Kalhama & Piippo Contemporaryssä.  "Minä olen klassinen veistäjä", nauroi Jaanisoo itse. Muotokuvia oli neljästä ikonisesta päästä: Dante, Shakespeare, Goethe ja Voltaire. Jättimäiset oli valmistettu vaneripalasista, pienet alumiinista ja messingistä (vielä kesken, koska itse päät olivat vasta vahassa). Vääriä materiaaleja ja vivahdusta kitschiin. Mainio kokonaisvaikutelma, johon vielä palaan, koska Kauppalehti tilasi pienen jutun.

 Voltaire valvoo näyttelyvieraita.

Shakespearen nenä ja EMMAn johtajaksi vastikään valittu Pilvi Kalhama.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti