Eilisessä Kauppalehdessä ilmestyi juttuni Lucian Freudin (1922–2011) näyttelystä, jonka kävin taannoin Lontoossa katsomassa.
Ihmiset eläiminä
1900-luvun
”merkittävimmäksi realistiseksi maalariksi” tituleerattu Lucian Freud tunkeutui
syvälle ihmissieluun kuin isoisänsä Sigmund Freud konsanaan – ehkäpä vieläkin
syvemmälle.
Saksalaissyntyinen mutta jo 1930-luvulla brittiläistynyt Lucian Freud (1922–2011) maalasi miltei koko uransa ajan mallista toista ihmistä – ja toisinaan itseäänkin.
Tulen aina muistamaan, miten Suomen ehkä hienoin
muotokuvamaalari, Freudin ikätoveri Tapani
Raittila (s. 1921) totesi minulle kerran haastattelussa, että ”ei muotokuva
oikeastaan ole lainkaan varsinaista taidetta”. Tarkoituksellisen provosoivahan
tällainen lausunto on, mutta jos on vähänkin epäilyjä asiasta, kannattaa
matkustaa Lontooseen katsomaan Freudin ensimmäistä kunnon muotokuvaretrospektiiviä
ja unohtaa moinen puhe.
Lucian Freud itse oli mukana tekemässä tätä suurnäyttelyä,
jossa on esillä 130 teosta seitsemältä vuosikymmeneltä, mutta hän kuoli
valitettavasti viime kesänä kesken prosessin. Pieteetillä ja asiantuntemuksella
koottu näyttely antaa kuitenkin hienon kuvan erään keskeisimmän brittimaalarin
tuotannosta ja tyylin kehittymisestä.
Cézannen mukaan, 1999–2000.
Vaikka Freud maalaakin ihmistä ja tekee sen ikään kuin
realistisesti, ei hän kuitenkaan ole ihan jokamiehen maalari. Freudin ihmiskuva
vaikuttaa varsin raadolliselta, eikä mallien olemuksesta juuri onnenhetkiä
hehku. Freud itse on todennut, että hän halusi maalata ”ihmistä kuin eläintä”,
ja siksi hänen mallinsa ovatkin usein alasti. Toisinaan hän myös maalasi
eläintä, ja niistä maalauksista, joissa esiintyy sekä koira että ihminen,
voikin hyvällä syyllä puhua kaksoismuotokuvina, sillä koira ei jää rekvisiitan
asemaan. Molemmat saattavat retkottaa sängyllä aivan yhtä elävinä
persoonallisuuksina.
Freud oli intensiivinen ja ahkera maalari, joka vaati myös
malliltaan paljon. Sessiot kestivät pitkään, ja malleiksi hän kelpuutti vain
läheisiään, ”minun ihmisiäni”, kuten hän itse sanoi. Hän oli jopa niin vaativa,
että taustanäkymiä maalatessaankin hän vaati mallien läsnäoloa, koska heidän
auransa toi huoneeseen oman tunnelmansa.
Ja kun varsin voimakkaasti yksityisyyttään varjellut Freud maalasi lähinnä vain läheisiään, maalasi hän tietyllä tavalla itseäänkin, omaa elämäänsä. ”Työni on puhtaasti omaelämäkerrallista. Se kertoo minusta ja ympäristöstäni”, hän on todennut.
Freud oli itsekin koiraihmisiä.
Ja kun varsin voimakkaasti yksityisyyttään varjellut Freud maalasi lähinnä vain läheisiään, maalasi hän tietyllä tavalla itseäänkin, omaa elämäänsä. ”Työni on puhtaasti omaelämäkerrallista. Se kertoo minusta ja ympäristöstäni”, hän on todennut.
Big Sue poseeraa vuonna 1993.
Jos Freud vaati malleiltaan paljon, vaatii hän sitä
katsojaltakin. Freudin henkilöt eivät ole juhlavia eivätkä aina näytä parasta
puolta itsestään. Freudin lihallisuus on joskus aika hurjaa, ja esimerkiksi
hänen erään vakiomallinsa biletysystävän, muhkeankokoisen ”Big Sue” Tillyn alastonkuvat 1990-luvulta ovat niin täynnä lihaa,
etten muista moista ennen nähneeni. Ja kuitenkaan kyseessä ei ole mikään freak show, sillä maalarin ja mallin
luottamuksellinen suhde henkii kuvista varsin voimakkaasti. Itse asiassa tämä
jättinainen on omalla tavallaan aivan yhtä hehkeä kuin Éduard Manet’n Olympia – ehkä jonain päivänä yhtä klassinenkin.
Freud on ainakin klassikon asemansa ansainnut.
Minusta kyllä näyttää, että kuvassa Freudilla on sylissään ketunpoikanen.
VastaaPoista