Eilisessä Kauppalehdessä ilmestyi Lontoon matkani viimeinen juttu, Tate Britainin Picasson (1881–1973) brittitaiteeseen tekemää vaikutusta analysoivasta näyttelystä tehty teksti. Kuten lopusta käy ilmi, on mielestäni pelkästään tämä näyttely Lontoon matkan väärti (15.7. saakka). Tai sitten, jos sattuu olemaan menossa Edinburghiin loppukesästä tai syksyllä, voi matkaansa elävöittää samalla näyttelyllä (4.8.–4.11.)
Suurvalta osaa myös ottaa vastaan
Itseriittoiset
brititkin alkavat hiljalleen myöntyä sille, että imperiumin piirissä ei
keksitty itse kaikkea.
Tate Modernin Picassoa ja varsinkin Picason vaikutusta muitten taiteilijoiden töissä esittelevä näyttely nousee 2000-luvun suurten taidekokemusten joukkoon.
Miltei kaikki tiedotusvälineiden kanssa elävät ihmiset tietävät Pablo Picasson (1881–1973) nimen. Suuri osa tietää myös, että Picasso on jo pitkään ollut maailman kaikkien aikojen kuuluisin kuvataiteilija. Ateneumin taidemuseon taannoinen neljän kuukauden Picasso-näyttely 2009–10 keräsi Suomen kaikkien aikojen katsojaluvut: 314.755 kävijää.
Tate Modernin Picassoa ja varsinkin Picason vaikutusta muitten taiteilijoiden töissä esittelevä näyttely nousee 2000-luvun suurten taidekokemusten joukkoon.
Miltei kaikki tiedotusvälineiden kanssa elävät ihmiset tietävät Pablo Picasson (1881–1973) nimen. Suuri osa tietää myös, että Picasso on jo pitkään ollut maailman kaikkien aikojen kuuluisin kuvataiteilija. Ateneumin taidemuseon taannoinen neljän kuukauden Picasso-näyttely 2009–10 keräsi Suomen kaikkien aikojen katsojaluvut: 314.755 kävijää.
Picasso, Still Life with Mandolin, 1924.
Lienee oikein päätellä, että Picasso oli 1900-luvun
merkittävin taiteilija. Tämä tekee Picasson kuitenkin tietyllä tavalla
näkymättömäksi. Teoksen näkeminen saattaa jäädä lukuisten reproduktioiden
kautta lähinnä vain tunnistamisen hetkeksi – tai sitten suorittamiseksi, joka
on kuin kulttuurinen rituaali: ”Minäkin olin siellä.”
Minäkin olin siellä – ja ystäväni Sirpa.
Picasson vaikutuksen myöntävät toki kaikki, mutta
taiteilijathan ovat tunnetusti melko kitsaita puhuessaan omista esikuvistaan,
joten vaatii oikeasti paljon työtä, kun näitä vaikutteita lähdetään tutkimaan.
Brittitaiteen lippulaivamuseossa on nyt laitettu Picasson vaikutteet kunnon
suurennuslasin alle.
Brittien itseriittoisuus
Briteillä on epäilemättä ollut alemmuuskompleksia
esimerkiksi Ranskaa kohtaan, koska Lontoo ei koskaan ole ollut sellainen taiteen
keskus kuin Pariisi, jossa Picassokin vaikutti, ja onpa esimerkiksi Berliini
tainnut jo aikoja sitten ohittaa Lontoon tuoreen nykytaiteen kaupunkina. Niinpä
Damien Hirstin ja ns. Young British
Artin (YBA) nousu 1980-luvun lopulla oli varsin tervetullutta brittiläiselle
itsetunnolle. YBA oli kuitenkin osa sellaista kaupallista – ja epäilemättä myös
nationalistista – hypeä, että kuluu varmaan vielä aikaa ennen kuin näemme sen
todellisen taidehistoriallisen merkityksen.
Brittiläiset ovat kärsineet suurvalta-asemansa tuottamasta
näköharhasta, eikä tämä ilmiö ole varmaan vieläkään ohi. Vasta viime aikoina
tuota itseriittoisuutta on ainakin taidemaailmassa alettu ohjelmallisesti
purkaa. Tate Britainissa on esimerkiksi Picasson kanssa yhtäaikaisesti 500 vuoden
maahanmuuton taidevaikutuksia analysoiva näyttely Migrations (12.8. saakka).
Aitoa vuoropuhelua
Picasson merkitys brittitaiteelle oli tavattoman merkittävä,
vaikka hänen vastaanottonsa saarivaltiossa ei ollutkaan vailla ongelmia.
Picasso sai nimittäin pitkään edustaa kahtalaisesti epäilyttävää: hän oli sekä
ulkomaalainen että konservatiiviselle brittimaulle toisinaan suorastaan
sairaalloisen raju.
Moderneissa taidepiireissä tilanne oli kuitenkin toinen.
Joissain porukoissa Picassoa alettiin ymmärtää jo vuosisadan alkupuolella, ja
ensimmäiset hänen työnsä nähtiin Lontoossa vuonna 1910. Yleisö tosin otti uuden
taiteen vastaan nauraen ja pilkaten. Näin Picassosta tuli kuitenkin heti
modernin taiteen symboli – niin hyvässä kuin pahassakin.
Wyndham Lewis (1882–1957), A Reading of Ovid (Tyros), 1920–21.
Tate Britainin näyttelyssä on yleisten vaikutteiden sijaan
keskitytty perinpohjaisesti seitsemän brittimestarin Picasso-suhteeseen. Osa
heistä on Suomessakin varsin tuttuja kuten Henry
Moore, Francis Bacon ja David Hockney, muutkin lähemmän
tutustumisen arvoisia: Duncan Grant,
Wyndham Lewis, Ben Nicholson ja Graham
Sutherland. Näyttelyssä on 60 hyvää Picassoa ja 90 hyvää brittityötä.
Monipuolisesti kontekstualisoiva taidehistoriallinen tutkimus ja silkka
taidenautinto yhdistyvät ihanteellisella tavalla. Ainakin minulle tämä oli yksi
2000-luvun suurista taidekokemuksista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti