torstai 24. toukokuuta 2012

Julkaistua 303 & 304 & Virossa 66: Menneen maailman charmi ikuistettiin pronssiin & Tallinna on aina taidematkan väärti

Eilisessä – jolloin olin taas Tallinnasa – Kauppalehdessä ilmestyi edellisen Tallinnan-matkani hedelmiä, juttuni Dora Gordinen (1895?–1991) näyttelystä sekä pieni kainalojuttu Tallinnan taideskenestä ensi kesänä.

Menneen maailman charmi ikuistettiin pronssiin 

Kosmopoliitin taiteilijan art deco -veistokset kertovat maailmansotien välisen yläluokan elämästä. 

Matkaillessa tulee usein harrastettua kaikkein ilmeisintä: käydään katsomassa kuuluisimmat ja tärkeimmäksi koetut kohteet ja ns. meganäyttelyt. Toisinaan kannattaa etsiä jotain muutakin.
Yksi Tallinnan hiljaisimmista museoista on varmaankin Toompean mäen kupeessa sijaitseva Adamson-Ericin museo. Museo on omistettu taidemaalarina ja designerina tunnetulle Adamson-Ericille (1902–1968), joka on oli esimerkiksi nahan ja keramiikan virtuoosimaisena käsittelijä.
Adamson-Ericin museossa on myös aina vaihtuvia näyttelyitä. Tuorein vieras on nuoruutensa Virossa viettänyt Dora Gordine (1895?–1991), Latvian Liepajassa syntynyt juutalaistaustainen ja sittemmin brittiläistynyt kuvanveistäjä. 


Gordinen elämäntarinassa olisi aineksia huikeaankin elokuvaan. Hänen alkuvaiheistaan tiedetään hyvin vähän, eikä hän itse ollut koskaan avuksi tämän mysteerin ratkaisemisessa. Hän ajautui Tallinasta Pariisiin joskus 1920-luvulla jatkamaan opiskelujaan, ja sen jälkeen hän elikin kosmopoliittista elämää Pariisin, Lontoon ja itämaiden välillä, mikä näkyy myös hänen veistotaiteessaan. Hän muun muassa vietti ensimmäisen miehensä kanssa viisi vuota Malesiassa.
Gordine avioitui vuonna 1936 uudestaan, nyt yläluokkaisen Gilbert Haren kanssa. Varakas ja aatelinen mies varmisti Gordinen mahdollisuudet keskittyä omaan luomistyöhönsä, jonka kukkasia oli myös pariskunnan ateljeetalo Dorich House Kingstonissa, Lontoon lähistöllä. Gordine suunnitteli talosta hulppean itämaisia vaikutteita sisältäneen kokonaistaideteoksen, joka toimii nykyään Kingstonin yliopiston ylläpitämänä kotimuseona. 
 

Gordine oli aikoinaan 1920–1930-luvuilla menestynyt ja ympäri Eurooppaa tunnustusta saanut klassinen pronssiveistäjä, jolla oli vakiosuhde maineikkaaseen Leicester Galleriesiin. Nykyään hänet on kuitenkin unohdettu, enkä minäkään, niin taideammattilainen kuin olenkin, ollut koskaan edes kuullut hänestä. Oli kuitenkin virkistävää saada tutustua uuteen elämäntarinaan ja hienostuneisiin art deco -vaikutteisiin veistoksiin, jotka kertoivat omaa tarinaansa menneestä maailmasta.

Tallinna on aina taidematkan väärti

Tallinnan taide-elämä on nykyään varsin vilkasta. Lippulaiva Kumussa on tarjolla useita vaihtuvia näyttelyitä, terävästä nykytaiteesta vanhoihin klassikoihin. Nytkin siellä voi tutustua monipuolisesti venäläiseen taiteeseen balttilaisista kokoelmista (12.8. saakka) ja virolaisen graafikon Jüri Kaarman (1950–2011) tuotantoon (21.10. saakka). Nerokkaan avantgardistin Tõnis Vintin (s. 1942) näyttely (18.5.–9.9.) tulee epäilemättä olemaan yksi Tallinnan taidevuoden kohokohdista.

Kumu toissapäivänä.
 
Tallinnan Taidehalli (Vabaduse väljak 6) esittelee puolestaan tiukasti nykytaidetta. Tuoreimmassa yhteisnäyttelyssä, Tallinnan taideakatemian kuvanveiston professorin Kirke Kangron kuratoimassa Eksootika-näyttelyssä (3.6. saakka) on myös suomalaista väriä Seppo Renvallin ja Anssi Kasitonnin videoina.

Tallinnan Taidehalli (Kunstihoone) toissavuonna.

Ja jos ei vieläkään riitä, voi Taidehallin korttelissa saman tien vierailla kolmessa nykytaidegalleriassa. Taidehalli hallinnoi kahta: Kunstihoone galerii (Vabaduse väljak 6) ja Linnagalerii (Harju 13), Viron taiteilijaliitto yhtä: Vabaduse galerii (Vabaduse väljak 6).
Sitten voi vielä juoda kahvit Taidehallin KuKu Kohvikin terassilla ja toivoa näkevänsä siellä usein päivystäviä vanhempia taiteilijoita, esimerkiksi Leonhard Lapinin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti