torstai 31. toukokuuta 2012

Julkaistua 307: Salvelan kesä III

Tuli tänä aamuna rustattua yksi tiedote:

Salvelan kesä III

Galleria Orton järjestää yhteistyössä Ravintola Salven kanssa 4.6. – 29.6.2012 perinteisen kesänäyttelyn Salvelan kesä – jo kolmatta kertaa. Kesätauon jälkeen näyttelyyn ehtii tutustua vielä 30.7.–3.8. ennen kuin syyskausi uusine taiteilijoineen alkaa.
Yhtä aikaa kevytmielisessä ja vakavassa taidenäyttelyssä esiintyy tuttuun tapaan joukko eturivin suomalaisia taiteilijoita, joita yhdistää ystävyys, taiteilijaravintolan viimeisten mohikaanien henki ja usko taiteen hyvää tekevään voimaan. Mukana ovat Jorma Hautala, Pekka Kauhanen, Matti Kujasalo, Tapani Mikkonen, Matti Nurminen, Matti Peltokangas, Olavi Pajulahti ja Roi Vaara. Jottei verenvähyys pääsisi iskemään, päätettiin viime vuonna aloittaa uusi perinne: joka vuosi kutsutaan mukaan joku henkisesti läheinen vieras. Tänä vuonna vuorossa on myös Galleria Ortonissa esiintynyt tamperelainen taidemaalari Teemu Saukkonen.

Viime vuonna Salvela II:ssa tarvittiin voimaakin, kun Matti Nurmisen veistoksia ripustettiin. Vasemmalta Seitsalo, Nurminen ja Pajulahti.

Juhani Harrin ja Vexi Salmen ympärille alkoi 1990-luvulla kehittyä Helsingin Hietalahdessa sijaitsevaan Ravintola Salveen pöytäkunta, jossa käytiin innostuneita ja toisinaan kiivaitakin taidekeskusteluja ja jonka myötä Salvesta tuli taiteilijaravintoloistamme ehkä se viimeisin. Pöytäseurue on vuosien mittaan laajentunut, ja sen kautta esimerkiksi Galleria Ortonin Seppo Seitsalo ja Sirpa Viljanen ovat pystyneet seuraamaan taidemaailmamme virtauksia.
Kaikki yllä mainitut Salvelan taitelijat ovat esiintyneet yksityisnäyttelyillään yli kymmenen vuotta toimineessa Sairaala Ortonin kahvilassa sijaitsevassa Galleria Ortonissa – maailman ainoassa galleriassa, jolla on oma sairaala.
Kesänäyttelyn on kuratoinut taidekriitikko Otso Kantokorpi, joka jo viime vuonna päätti, että ei kaiken tarvitse aina olla niin ryppyotsaisen temaattista. Hyvä taide ja taiteilijoiden välinen ystävyys luovat tarpeeksi temaattista kehikkoa, jotta katsojat voivat nauttia taiteesta ilman mitään ulkoisia paineita.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lähetä kommentti