Tiistaiaamuna oli tiukkaa: aamulla kirjoitin Radio YLE1:n Kultakuumeen kolumnini, lähdin pikaisesti Pasilaan lukemaan sen, ja matkustin sieltä pirssillä Länsisatamaan, jonne ehdin tasan kolme minuuttia ennen Tallinnan-laivan porttien sulkeutumista. Vasta laivalla tuli mietittyä, että mitä tuli mietittyä, ja mietin sitten, että kyllä tässä miettimistä vieläkin piisaa:
Katutaide ja taiteen hierarkiat
Olen juuri käynyt Porin taidemuseossa katsomassa laajaa
katutaidenäyttelyä. Suomalaisissa taidemuseoissa ei näin mittavasti ole koskaan
esitelty katutaidetta.
Matkalla Poriin luin junassa viime vuonna tehdyn suomalaisen
väitöskirjan graffitista – etnografissävyisen tutkimuksen graffitikokemuksesta
ja graffitin mahdollisesta asemasta suomalaisen koulun taidekasvatuksessa. Ei
tällaistakaan ole Suomessa aiemmin tehty.
Olen harrastanut jo useita vuosia katutaidetta sen eri muodoissa. Kannan taskussani pientä digikameraa joka päivä ja olen oppinut katselemaan seiniä ja rännejä sillä silmällä, että löydän usein pienimmätkin tarrat tai kiinnostavat seinäkirjoitukset. Kuvaan kaiken mielestäni ainakin visuaalisesti kiinnostavan, ja kuvia on kertynyt Suomesta ja jonkin verran ulkomailta jo niin paljon, että en osaa pitää kokoelmastani enää lukua – saati että saisin siihen kovalevylläni enää mitään järjestystäkään. Olen myös kerännyt aiheesta pienen kirjaston.
Olen harrastanut jo useita vuosia katutaidetta sen eri muodoissa. Kannan taskussani pientä digikameraa joka päivä ja olen oppinut katselemaan seiniä ja rännejä sillä silmällä, että löydän usein pienimmätkin tarrat tai kiinnostavat seinäkirjoitukset. Kuvaan kaiken mielestäni ainakin visuaalisesti kiinnostavan, ja kuvia on kertynyt Suomesta ja jonkin verran ulkomailta jo niin paljon, että en osaa pitää kokoelmastani enää lukua – saati että saisin siihen kovalevylläni enää mitään järjestystäkään. Olen myös kerännyt aiheesta pienen kirjaston.
Olen toki ymmärtänyt, että olen jo 55-vuotias taidekriitikko
– siis todellisuudessa varsin ulkopuolinen henkilö, jos ajatellaan katutaiteen
maailmaa, skeneä niin kuin sanotaan.
Olen kuitenkin aina uskonut taiteen demokratiaan ja siihen, että hyvä taide on
ainakin potentiaalisesti kaikkia varten. Kaikkea voi myös ymmärtää, kunhan
tekee vähän työtä sen eteen – oli siten kyse barokkioopperasta tai metrovaunuun
maalatusta värikkäästä spreijaamisen taidonnäytteestä. Kaiken taiteen
ymmärtämisessä toimii samankaltainen lainalaisuus. On koettava – nähtävä tai
kuultava – mahdollisimman paljon, jotta voi ryhtyä tekemään erotteluja ja
tunnistamaan sitä kautta laatua ja tekemään tarvittaessa mielekkäitä
tulkintoja.
Minun pitäisi siis olla varsin innostunut, kun pystyn näkemään katutaidetta taidenäyttelyssä ja lukemaan aiheesta jopa akateemista tutkimusta. Katutaide on ikään kuin tullut luokseni, niin ettei minun tarvitse nivelrikkoisine polvineni välttämättä haahuilla jossain rautatieasemien lähistöillä sijaitsevissa alikulkutunneleissa tai ostareiden takapihoilla.
Minun pitäisi siis olla varsin innostunut, kun pystyn näkemään katutaidetta taidenäyttelyssä ja lukemaan aiheesta jopa akateemista tutkimusta. Katutaide on ikään kuin tullut luokseni, niin ettei minun tarvitse nivelrikkoisine polvineni välttämättä haahuilla jossain rautatieasemien lähistöillä sijaitsevissa alikulkutunneleissa tai ostareiden takapihoilla.
Päiväretkeni Poriin tuotti kuitenkin varsin ristiriitaisen
tunteen. En ollut hetkeäkään näyttelyvierailuni aikana ajattelematta, että
museoon tehdyt seinämaalaukset olivat jollain tavalla väärässä paikassa. Ja
taidekasvatuksen alaan kuuluvaa väitöskirjaa lukiessani minulla oli koko ajan
tunne, että miten ihmeessä suurelta osin lainvastaista toimintaa edustavan
graffitin voisi muka jollain järkevällä tavalla integroida koulun
taidekasvatukseen.
Samalla epäilykseni myös ärsyttivät minua. Tunsin itseni
lopultakin aika suvaitsemattomaksi, kun mietiskelin reaktiotani. Tämä on aika
yllättävä tunne, koska olen aina pitänyt itseäni varsin suvaitsevana ihmisenä.
Koin esimerkiksi Helsingin kymmenen vuoden ajan toimineen Stop töhryille -kampanjan nimenomaan suvaitsemattomuutena ja
graffitintekijöiden saamat korvaus- ja sakko- ja jopa vankeustuomiot täysin
kohtuuttomina.
Minun olisi pitänyt siis iloita siitä, että katutaide
legitimoidaan näin voimallisesti taideinstituution ja akateemisen maailman toimesta.
Silti en päässyt eroon siitä ajatuksesta, että prosessissa on jotenkin
huijaamisen maku. Mieleeni tuli nuoruuteni uskovainen ja umpiporvarillinen
musiikinopettaja, joka yritti sisällyttää rockmusiikin musiikkikasvatukseemme.
Että meitä nauratti! Emme arvostaneet hänen yritystään lainkaan. Minä kuuntelin
kotona Velvet Undergroundia ja Dave
Lindholmia ja hän yritti tuputtaa meille Bill Haley & The Cometsia.
Minulla ja kavereillani oli tunne, että hän ei ymmärtänyt mitään, ei kyennyt opettamaan meille yhtään mitään. Enkä
edelleenkään usko, että olimme väärässä.
Kaikki kulttuuriset lajityypit tuntuvat olevan samalla
tavalla hierarkkisia. Aina on olemassa vihkiytyneiden joukko, joka kokee, että
muut eivät oikeasti ymmärrä sitä, mitä näkevät tai kuulevat, vaikka
yrittävätkin jollain tavalla olla osallisia. Taiteen yhteydessä on viimeiset
sata vuotta opittu käyttämään ymmärtämiseen
liittyvää sosiologissävyistä jakoa. Edelleenkin törmään jatkuvasti ihmisiin,
jotka kertovat esteettissävyisiä mielipiteitään taiteesta aloittamalla lauseen
sanoilla: ”Enhän minä ymmärrä
taiteesta mitään, mutta…”
Tajusin Porin matkalla, että tämä on aika tuskallista. Aloin
tuntea itseni samanlaiseksi kuin vanha musiikinopettajani. Mikä minä olen enää
esittämään mitään radikaalia? Lihava, keski-ikäinen mies, joka ei koskaan ole
juossut karkuun sen paremmin poliisia kuin vartiointiliikkeen
muskelimiehiäkään. Miten minä voisin ymmärtää graffitia sen paremmin kuin
väitöskirjan tehnyt kuvismaikka, joka ärsytti minua?
Tunsin ajautuvani pohdinnoissani umpikujaan, mutta ainakin
aloin miettiä vanhaa musiikinopettajaamme. Eikö meidän olisi pitänyt auttaa
häntä? Näin olisimme yhdessä lisänneet ymmärrystä.
Hyvä ja ajankohtainen kirjoitus.
VastaaPoistaOlen itse sekä kuvataiteilija että katutaiteilija. Joudun pohtimaan usein samoja teemoja kuin sinäkin, vaikka en ole lihava keski-ikäinen mies ja olen juossut karkuun kaikenlaisia henkilöitä.
Oma suhtautumiseni katutaiteeseen on vähintään yhtä ristiriitainen kuin sinunkin. Olen ehdottomasti laillisen katutaiteen puolestapuhuja, mutta lähes aina näkiessäni laillista katutaidetta takaravossani kumpuilee kummia ajatuksia. Laittomuus/laiton -asettelu on mielenkiintoinen. Useasti huomaan, että laillisesti tehdyt tempaukset jäävät vain pelkäksi pinnaksi. Teosten sielu on jossain muualla. Miten laillinen katutaide eroaa ikivanhasta seinämaalausten traditosta? Mieleeni on hiipinyt karu ajatus siitä, että katutaide termistä on tullut niin muodikas, että sen avulla on nyt "myytävä" tilaa eri kaupungeissa. Jos Sikstuksen kappeli maalattaisiin tänään, sen todennäköisesti tekisi joku katutaiteilija.
Toisaalta suurin ongelma katutaiteessa on galleriaan tuotuna se yksinkertainen tosiasia, että silloin katutaide menettää etuliiitteensä katu. Jäljelle jää vain "pelkkä" taide. Tällöin katutaidetta voi ryhtyä arvostelemaan tavallisena taiteena, eikä se usein sellaisena ole kovin kiinostavaa. Katutaiteen kiinostavuus kun löytyy jostain aivan muualta kuin pensselinvedoista.
Joko olet käynyt katsomassa MakeYourMarkin tämän kuun näyttelyn? "Katu"taidetta, joka tuntuu olevan tarkoitettu galleriaan.
VastaaPoista