Toissa-aamuna lähdin Helsinki Showroomiin katsomaan Jiri Gellerin (s. 1970) näyttelyä Sugared (5.5.–10.6.) ja tekemään hänestä pientä haastattelua Kauppalehteen. Juttu pitikin kirjoittaa heti tunnissa, jotta se ehtisi eiliseen lehteen, minkä se sitten tekikin. Alkuperäinen otsikko oli 'Sokerihumalan asteet':
Jiri Geller matkalla maailmanmaineeseen
Jiri Gellerin hiotuista
veistoksista löytyy myös aina särmää. Tuoreimmassa näyttelyssä ilmapallo ja
läskimaha kertovat samaa tarinaa sokerihumalasta.
Lähinnä
kuvanveistäjäksi luokiteltava Jiri
Geller (s. 1970) on melkoinen kummajainen taidemaailmassa. Hän on
punkkariasenteella ladattu anarkistinen taiteilija, mutta erottuu esimerkiksi Anssi Kasitonnista varsin sliipatulla
jäljellään. Perfektionistiset veistokset ovat kuitenkin silkkaa käsityötä sen
sijaan, että ne olisivat kotoisin kiinalaisesta hikipajasta tai Andy Warholin
Tehtaan kaltaisella työhuoneelta. Gellerillä on hopeasepän koulutus, mutta
käsityöläisyys ei sinänsä ole hänelle erityisen tärkeää.
– Ei se ole mikään arvo sinänsä. Eikä sillä, että olen
oppinut manipuloida jalometallien molekyylejä, ole paljoakaan tekemistä
nykyisten materiaalieni kanssa. Kaikki on täytynyt opetella työn myötä.
Käsityöläisyys on vain työkalu, jotta pystyn toteuttamaan ideani.
Yksityiskohdat on kuitenkin aina ratkaistava itse – niin kuin prosessin myötä
tulevat ongelmat. Eri asia olisi tietenkin, jos minulla olisi varaa maailman
parhaisiin tekijöihin.
Gellerin tuoreinta näyttelyä leimaa hänelle ominainen velmu ristiriita. Hän tehnyt keveitä ja samalla räiskyviä pysäytyskuvia ilotulituksesta. Mukana on myös iloisen pirskahtelevia pääkalloja ja yksi ilmapallo, jotka ovat täynnään sokerihumalan epätodellista tunnetta. Ja kaiken keskellä spotti valaisee jalustaltaan valuvaa läskimahaa. Tunnelma on yhtä aikaa kepeä ja kuitenkin aika ahdistava.
Gellerin tuoreinta näyttelyä leimaa hänelle ominainen velmu ristiriita. Hän tehnyt keveitä ja samalla räiskyviä pysäytyskuvia ilotulituksesta. Mukana on myös iloisen pirskahtelevia pääkalloja ja yksi ilmapallo, jotka ovat täynnään sokerihumalan epätodellista tunnetta. Ja kaiken keskellä spotti valaisee jalustaltaan valuvaa läskimahaa. Tunnelma on yhtä aikaa kepeä ja kuitenkin aika ahdistava.
Geller itse kokee läskimahan tarinan keskeiseksi tekijäksi,
vaikka naurahtaa samalla, että galleristi Tuomas
Zetterberg on todennäköisesti ihmeissään juuri sen kanssa. Kuka nyt
sellaista haluaisi olohuoneeseensa?
– Läskimaha on tärkeä tässä näyttelyssä, jossa päin silmiä
vittuilun taso on kuitenkin alempi kuin aiemmin.
Kokonaistunnelma on epätodellinen sekoitus raskautta ja
kepeyttä. Geller muistuttaa tavallaan vanhoja pop-taiteen klassikoita, mutta
samalla hänen töissään on jotain viiltävää.
– Jos minun pitäisi lokeroida itseäni, niin kai minä olen sitten pop-surrealisti. Mutta ei minulla taiteen puolella ole varsinaisia esikuvia. En seuraa taide-elämää vaan keskityn omaan tekemiseeni.
– Jos minun pitäisi lokeroida itseäni, niin kai minä olen sitten pop-surrealisti. Mutta ei minulla taiteen puolella ole varsinaisia esikuvia. En seuraa taide-elämää vaan keskityn omaan tekemiseeni.
Gellerillä on kuitenkin lämmin suhde edeltäjiinsä.
– Kyllä esimerkiksi Alvar
Gullichsenin työ silloin 1990-luvulla on ollut tärkeää. Ilman Allua ei
olisi välttämättä mahdollista tehdä nykyään tällaista. Ei ainakaan niin
helppoa.
Geller on hiljalleen noussut vakavasti myös kansainväliseksi
tekijäksi, josta on ilmestynyt juttuja erilaisissa trendilehdissä.
Googlettamalla selviää myös nopeasti, että hänet on huomattu blogeissa ympäri
maailmaa. Näin on hän selkeästi saavuttamassa myös erään poliittisen
tavoitteensa.
– Yritän miettiä sellaisia aiheita, että kuka vaan missä
päin maailmaa tahansa pystyy sen tajuamaan. Sitä joutuu miettimään sellaisiakin
asioita, että tunnistaako joku intialaisen pikkukylän asukas Gene Simmonsin (eräs Gellerin vanhempi
aihe). Arabimaista en ole vielä ihan varma.
Se on kuitenkin varma, että Geller on jo huomattu maailman
taidekeskuksissa.
***
Jutun yhteyteen oli tilattu pieni kainalojuttu, ja päätin vähän raapaista kuvataiteen ja muotoilun rajanpinnan ilmeisen ikuista ongelmaa. Kunhan nyt nostin tämän edelleenkin keskustelua tarvitsevan asian taas esiin:
Muotoilun ja kuvataiteen rajat
Jiri Gellerin hopeasepän koulutus ei ole pehmittänyt hänen
taiteilijauraansa. Muotoilijat törmäävät jatkuvasti siihen, että ns. puhtaamman
taiteen hiekkalaatikko pysyy suljettuna. Keramiikka- ja tekstiilitaiteilijat
ovat tottuneet siihen, että he ovat ihan oma kategoriansa. Poikkeuksia on
vähän. Niitä, joita kutsutaan kansainvälisiin – tai edes kotimaisiin –
nykytaiteen näyttelyihin, ei juurikaan ole. Ja kun taiteilija on toisenlaiseen
sarjaan päässyt, on hänellä usein tapana hylätä toisenlainen menneisyys.
Joitain poikkeuksia säännöstä toki on, kuten nykytaiteemme
menestyvää keskipolvea edustavat Kim
Simonsson (keramiikka) tai Anu
Tuominen (tekstiili). Tähän ongelmaan on Gellerkin törmännyt, mutta
itsetunto alkaa olla kohdillaan:
– Olen minä
sitä kokenut urani ajan jossain määrin. Nykyään toki vähemmän. Minulla on jo
sellainen CV, että siinä on paha huudella.
Kyllä yleisölläkin on vielä opiskeltavaa ennakkoluulojensa
kanssa.
***
Aloitin eilen myös Kauppalehden kolumnistina. Kerran kuussa pitäisi pohtia taideasioita 1500 liuskan jutulla – siis ei kovinkaan monella sanalla:
Kierrättämisen riemusta
Miksi taidetta kerätään ja mitä sille käy?
Sotheby’s myy 22.–23. toukokuuta arviolta yli 20 miljoonalla
punnalla taidetta 1960-luvun kuuluisan playboyn, saksalaisen Gunther Sachsin (1932–2011)
kokoelmista, muun muassa pop-taidetta warholeineen päivineen. Sachshan tuli
kuuluisaksi aikoinaan muun muassa Brigitte
Bardotin aviomiehenä (1966–69). Riiureissunsa hän suoritti heitellen
helikopterista ruusuja Bardotin Rivieran huvilalle.
Taidepiireissä on alettu puhua ”turhamaisuusnäyttelyistä” – trendistä, jonka myötä museot esittelevät rikkaiden keräilijöiden yksityiskokoelmia sen sijaan, että kuratoisivat asiantuntevia teemanäyttelyitä. Bilbaon Guggenheimissakin esiteltiin viime vuonna viisi kuukautta kreikkalaisen miljonäärin Dimitris Daskalopoulosin kokoelmaa – onhan hän myös Solomon R. Guggenheimin säätiön johtokunnan jäsen.
Taidepiireissä on alettu puhua ”turhamaisuusnäyttelyistä” – trendistä, jonka myötä museot esittelevät rikkaiden keräilijöiden yksityiskokoelmia sen sijaan, että kuratoisivat asiantuntevia teemanäyttelyitä. Bilbaon Guggenheimissakin esiteltiin viime vuonna viisi kuukautta kreikkalaisen miljonäärin Dimitris Daskalopoulosin kokoelmaa – onhan hän myös Solomon R. Guggenheimin säätiön johtokunnan jäsen.
Moni taidemuseo rakentuu yksityisille kokoelmille. Silkkaan
altruismiin on kuitenkin useimmissa tapauksissa turha uskoa. Taide tuottaa
runsaasti sosiaalista pääomaa. Se pyhittää keräilijänsä nimen ja tuottaa
kauniin monumentin. Itse asiassa ihan kohtuullisella hinnalla.
Sachsin kokoelman ”hajoamista” on kauhisteltu. Muistan kun
olin antikvariaatissa töissä. Saimme ostaa erään häkellyttävän hienon
kirjakokoelman. Syy oli keräilijän viimeinen toivomus: ”Ei perheeni ole näistä
kiinnostunut. Haluan, että kaltaiseni saavat kerätä näitä samoja kirjoja
samoista antikvariaateista kuin minäkin. Tuntea samaa löytämisen riemua.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti