Maanantaina vietettiin Galleria Ortonissa taas avajaisia. Kyseessä oli Erkki Pirtolan (s. 1950) ja hänen poikansa Pilvari Pirtolan (s. 1978) yhteinen näyttely (7.5.–1.6.). Aamu ripustettiin runsasta näyttelyä, johon Erkki oli koonnut pienen retrospektiivin tuotannostan, kun taas Pilvari esitteli uudempia töitä. Illansuussa näyttely avattiin, ja pidin puheen. Eilen ilmestyi sitten gallerian nettivisuille esittelyni taiteilijoista:
Isä, poika ja lampun henki
Taiteilijan ammatti on usein periytyvä. Tätä on turha
mystifioida geeniperimällä: kyse voi olla yksinkertaisesti siitä, että taide on
taiteilijaperheessä luonteva kasvualusta – ei jotain outoa, jota jotkut
erityiset henkilöt muualla tekevät.
Elämäntavoillakin on usein taipumus periytyä, ehkä
jonkinlaisen mallioppimisen kautta. Tuskin on siis niinkään ihmeellinen
sattuma, että suomalaisen taiteen ikianarkistin ja oman tiensä kulkijan,
monipuolisen Erkki Pirtolan (s.
1950) pojasta Pilvari Pirtolasta (s.
1978) tuli myöskin varsin monipuolinen tekijä taiteemme kentille.
Erkki Pirtola on tullut tunnetuksi sekä kuvataiteilijana
että kriitikkona ja myös taide-elämämme ahkerana dokumentoijana. Hän ei ole
juurikaan viihtynyt establishmentin taidekekkereissä vaan on tutkinut ennen
kaikkea marginaalia: hän on muun muassa yksi niistä keskeisistä tekijöistä,
jotka ovat tehneet tunnetuksi suomalaista kansanomaista luovuutta, ns.
ITE-taidetta. Pirtola on myös tottunut toimimaan toisin kuin yksilöllistä
luovuutta ja jopa neromyyttiä korostava taide-elämä – hän on toiminut
erilaisissa yhteisöissä ja taiteilijaryhmissä, kuten legendaarinen Ö-ryhmä,
joka piti ensimmäisen näyttelynsä Lepakossa vuonna 1979. Pirtola on myös on
kuratoinut runsaasti näyttelyitä ja opettanut nuoria, muun muassa omassa
”liikkuvassa taidekoulussaan”.
Erkki Pirtola – aina videokamera kädessään.
Koko uransa ajan Pirtola on myös tehnyt kuvaa, mutta ei hän
ole juurikaan piitannut omasta uranhoidostaan. Vaikka hän onkin jo varsinainen
legenda, ei hänen omia teoksiaan ole kovinkaan usein nähty
yksityisnäyttelyissä. Niinpä Galleria Ortonin näyttely onkin todellisuudessa
aika harvinaista herkkua.
Pilvari Pirtola.
Pilvari Pirtola on puolestaan valmistunut
Kuvataideakatemiasta, mutta ei hänestäkään kovin akateemista taiteilijaa
tullut. Hänellä on selvästikin samanlainen voimakas lampun henki kuin isällään.
Voimaa ja energiaa on paljon ja tavattoman moneen suuntaan. Pirtola on tunnettu
piirtämisen ja maalaamisen lisäksi videoiden ja kokeellisten filmien tekijänä –
yksittäisiä nimekkeitä on lyhyestä urasta huolimatta jo parisataa. Hän tekee
myös musiikkia, sekä omia kokeellisia nauhojaan että useammankin bändin
jäsenenä. Pirtola on idearikas kierrättäjä, ja niinpä siirtolavalta löytynyt
mekaaninen laite saattaa löytää itsensä nopeasti osana taideteosta. Myös
maalauksen tai monotypian taustana voi toimia yhtä lailla satunnainen
kierrätysmateriaali. Isänsä tavoin nuorempi Pirtola on myös aktiivinen aikansa
kommentoija ja valppaasti taidemaailmaa seuraava keskustelija.
Isän ja pojan tyylistä ei välttämättä tarvitse etsiä
yhtäläisyyksiä, mutta ainakin heidän häkellyttävä energiansa ja
monipuolisuutensa on yksi yhdistävä tekijä – sekä säännöistä piittaamattomuus,
joka on aina ollut keskeinen hyvän taiteilijan tunnusmerkki.
Avajaisperformanssin esitti kolmas sukupolvi, Kaamos.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti