Näyttelykierrokseni tulevat seuraavan kuukauden aikana vähenemään huomattavasti, koska Mäntän kuvataideviikot tulee työllistämään minua aika tiiviisti.
Niissä merkeissä kävinkin tänään Kaapelitehtaalla tapaamassa Pirjetta Branderia (s. 1970), jotta paremmin ymmärtäisin hänen Mänttään tulevaa työtään Jättiläinen (2010) (johon palaan vielä myöhemmin):
Mutta Kaapelitehtaalla on vaikea käydä törmäämättä muihinkin taiteilijoihin, sillä iso talo on niitä täynnä. Törmäsin aika hienoon oveen matkallani. Luulen, että tämä oven takana täytyy jollain tavalla olla Miina Äkkijyrkkä (s. 1949) – suomalaisen nautakarjan plastisten ulottuvuuksien suuri mestari, joka todella osaa sekä piirtää että muovata lehmän sen kaikissa olonuodoissa:
Lähtiessäni pois törmäsin vielä Jaakko Tornbergiin (s. 1961), joka kutsui minut piipahtamaan työhuoneelleen katsomaan uusia töitään. Tornberg on aikoinaan todennut: "Muistin, kun opiskeluaikana Kuvataideakatemiassa kuulin joltakin vanhemmalta opettajaltani teesin, etteivät taide ja huumori sovi yhteen. Riemastuin siitä niin, että päätin ottaa sen väitteen kumoamisen elämäntehtäväkseni. Jos huumori ja taide eivät sovi yhteen, ei varmaan myös huumori ja elämäkään."
Juuri tältä vaikutti edelleenkin. Oli hauska katsella osaa hänen alitajuntaansa eli työhuoneen rönsyäviä hyllyjä (uusista töistä en voi vielä puhua tai näyttää kuvia, koska ne ovat juuri valmistumassa Hyvinkään Tajuun):
Ja sitten vielä Hietalahdenrantaan, jossa kävin Tarja Teräsvuoren (s. 1947) työhuoneella katsomassa hänen ensi maanantaina Galleria Ortonissa avautuvan näyttelynsä töitä, joita hän on ryöppyäväm ahkerasti maalannut viime aikoina. Hienoja konstruktivismin rajoilla liikkuvia herkkiä maalauksia, jotka tulevat varmaan vähän yllättämäänkin katsojia:
Kriitikon arki oli siis taas täyttä juhlaa. Työhuoneilla käynti on nimittäin oikeasti niitä parhaimpia hetkiä.
***
Ja kaiken tämän työhuoneilla käynnin välissä tapasin yhden taiteilijan kahvilassakin. Myös Mänttään tuleva taidokas puuveiston mestari Maija Helasvuo (s. 1968 ) kertoi muun muassa teoksestaan Mummo itse kolmantena:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti