Lyhyellä
matkalla ei minnekään
Reijo
Viljanen: nimetön (2010)
öljy
kankaalle, 210 x 105 cm
Teos
esillä:
28.8.–15.9.2013
Galleria Jangva (Uudenmaankatu 4–6, sisäpiha, Helsinki)
En ole koskaan uskonut ”puhtaaseen näkemiseen”. Ihminen tuntuu jotenkin ”luonnostaan” toimivan siten, että jopa tietäessään katsovansa ei-esittävää maalausta hän etsii siitä ensin esittäviä elementtejä. Esimerkiksi vähänkin pidempi vaakaviiva tuo väistämättä mieleen maiseman horisontin.
Vapaan
Taidekoulun rehtorina vuosina 1998–2005 – yksi katsojan valintoihin vaikuttava
konteksti tämäkin – toimineen taidemaalari Reijo
Viljasen maalaukset ovat jo vuosia olleet abstrakteja maalauksia par excellence. Viljanen ei ole koskaan
ollut mikään suuren yleisön maalari, mutta kollegoiden parissa hän on aina
nauttinut suurta arvostusta. Tämäkin tieto tuo oman lisänsä: Viljasen
maalauksia katsoo jotenkin tavallista tarkemmin, koska niistä ikään kuin tulee
löytää joitain syvempää, merkittävämpiä arvoja. On kuin Viljasen katsojaa olisi
käsketty hakeutumaan teoksen kanssa kontemplaation tilaan.
Näin
ainakin minulle aina käy hänen kanssaan. Kun katson tätä vertikaalista maalausta,
tunnistan toki tietyllä tavalla maiseman: ensin näen portaat, sitten näen
matkan. Kaksi valoa hohtavaa aluetta tuo mukaan myös syvyyden, joka houkuttaa
ikään kuin sisään maalaukseen.
Itsensä unohtamisen nerous
Noudatan kutsua ja kun siellä sitten olen, menettää maisema merkityksensä. Tai enhän minä siellä ole – olen taiteilijan avulla pikemminkin unohtanut itseni. Kykenen hänen kanssaan hetkellisesti näkemään yksittäisessä universaalin. Tämän aiheuttajaa Arthur Schopenhauer kutsui neroksi. Suurin osa meistä ei enää käytä taiteilijasta sanaa nero – en minäkään. Mutta Viljanen tekee juuri sitä, mistä Schopenhauer nerouden yhteydessä puhuu: ”Tieto ei kuitenkaan tällöin kohdistu yksittäisiin olioihin, joiden olemassaolo perustuu ainoastaan niiden välisille suhteille, vaan paremminkin sellaisten olioiden ideoihin. Nerous on kyky olla tällaisten ideoiden suhteen korrelaatiossa, eikä henkilö, jolla tämä kyky on, ole tästä syystä enää yksilö vaan tietämisen puhdas subjekti.”
Itsensä unohtamisen nerous
Noudatan kutsua ja kun siellä sitten olen, menettää maisema merkityksensä. Tai enhän minä siellä ole – olen taiteilijan avulla pikemminkin unohtanut itseni. Kykenen hänen kanssaan hetkellisesti näkemään yksittäisessä universaalin. Tämän aiheuttajaa Arthur Schopenhauer kutsui neroksi. Suurin osa meistä ei enää käytä taiteilijasta sanaa nero – en minäkään. Mutta Viljanen tekee juuri sitä, mistä Schopenhauer nerouden yhteydessä puhuu: ”Tieto ei kuitenkaan tällöin kohdistu yksittäisiin olioihin, joiden olemassaolo perustuu ainoastaan niiden välisille suhteille, vaan paremminkin sellaisten olioiden ideoihin. Nerous on kyky olla tällaisten ideoiden suhteen korrelaatiossa, eikä henkilö, jolla tämä kyky on, ole tästä syystä enää yksilö vaan tietämisen puhdas subjekti.”
Näin Viljanen itse: ”Kun ylittää ilmiasun, syntyy ajasta ja paikasta
riippumattomia kokemuksia.”
Katsojankin pitää
ylittää ilmiasu. Tiedän, että Viljasen raput ovat alun perin Toscanasta, ja
olen minäkin siellä pariin kertaan käynyt, mutta nämä raput eivät enää sijoitu
mihinkään. Hetken aikaa ne voivat olla jonkun kulun metafora, mutta tällainen pieni
merkityssiirtymä ei oikeastaan vielä johda mihinkään. Se on vain vaatimaton
klisee. Mutta entäpä jos itsensä hävittämisen kautta pääsisi edes reunasta
kiinni sellaiseen ajatukseen, että tieto metafyysisestä voisi syntyä maalauksen
katsomisen avulla?
Kaksi valoa hohtavaa
kenttää tuovat kuitenkin tunteen siitä, että matkustan toisesta paikasta
toiseen samanlaiseen paikkaan – en siis minnekään. Vaan olinpa kuitenkin hetken
aikaa jossain ihan muualla. Voisikohan sitä kuvitella ideoiden maailmaksi?
Linkit:
"Kriitikko on taiteilijaa luovempi ja korkeampi olento, koska tämän materiaalina on pelkästään taide." O Wilde
VastaaPoista