Kasvokkain
tulevaisuuden kanssa
Heta
Kuchka: Present (2012)
videoinstallaatio,
kesto 23,46 min.
Teos
esillä:
14.9.–13.10.2013
Galleria Heino Uudenmaankatu 16–20, Helsinki)
Mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän sitä alkaa vitsailla huonon muistinsa kanssa: kun joku nuoruuden opiskelukaverin nimi ei tule yhtäkkiä mieleen, tulee tekosyyksi naureskeltua alkavaa dementiaa tai Alzheimerin tautia. Ei muka ole tosissaan, mutta ei kuitenkaan edes oikeasti naurata, kun riskitekijöiksi tietää juuri ne asiat, joista itse kärsii: korkea kolesteroli ja verenpaine, huonosti hoidetut tai kokonaan hoitamattomat masennukset.
Muun muassa videota, valokuvaa ja installaatioita välineinään käyttävä kuvataiteilija Heta Kuchka (s. 1974) laittoi minut kasvokkain mahdollisen tulevaisuuteni kanssa. Hänen tuore videonsa Present (2012) näyttää 11 muotokuvaa ihmisistä, jotka sairastavat Alzheimerin tautia. Erilaisista etnisistä taustoista tuleville ihmisille soitetaan pianolla heidän lempimusiikkiaan, ja kamera tallentaa lähietäisyydeltä reaktiot. Jotkut lyövät jalalla tahtia, monet laulavat tai yrittävät tapailla laulua, joku tanssii – jopa välillä sivuun kameran ulottumattomiin. Jotkut ovat vähän vaivaantuneitakin. Muotokuvat on kuvattu viime vuonna newyorkilaisessa Shore Hillin vanhainkodissa.
Näenkö
itseni?
Ensin
ajattelin, että tätähän tämä on: trendikästä ja poliittisesti korrektia
nykytaidetta, jossa pienet kokemukset, tavalliset ihmiset ja arki on nostettu
framille – aivan niin kuin pitääkin. Eikä siinä mitään: näin epäilemättä
tuleekin tehdä, jotta taiteeseen saisi kuka tahansa aikaiseksi mielekkään
suhteen ja jotta taide olisi mahdollisimman avoin assosiaatiopinta. Välillä
vain tuntuu siltä, että samaa edistyksellistä pienarkea pursuaa joka tuutista ja
että siitä on tullut kuin maneeri.
Näin
minä Kuchkan videota ensin katselin. Vähän ulkokohtaisestikin niin kuin
80–90-vuotiaita ihmisiä katselee. Onhan se sympaattista nähdä ne tavat, miten
ihminen vanhenee: vähän veikeät hymyt ja ilmeet, hienovaraiset totutut käden
liikkeet ja vartalon asennot, pieni vapautuminen ja hyväntuulisuus musiikin
myötä. Sitten kankaalle ilmestyi Robert, 57 v. Hän oli selvästi vähän
kiusaantunut, kun pianosta alkoi kuulua Lennon-McCartneyn Yesterday. Ensin hän löi jaloilla tahtia ja esti sen sitten itse
panemalla jalat ristiin. Minäkin olin yhtäkkiä aika kiusaantunut. Pitääkö minun
katsoa tätä vuotta itseäni vanhempaa sairasta miestä taiteen nimissä? Sitten
tuli kuitenkin tunne, että olen toisen ihmisen kanssa. Ikään kuin katsoisimme
toisiamme. Vaihdan mielessäni jopa roolia. Minäkin voisin olla tuossa
koosteessa kuuntelemassa vaikkapa Jumpin’
Jack Flashia kipeät polvet heiluen. Enkä minä varmaan menisi rikki, jos
joku joskus katsoisi minua hymyillen tai oudoksuen mutta kuitenkin samastuen –
vaikka vähän vaivaannuttaisikin.
Ihmisen kuvaaminen on taiteessa ollut perinteinen osaamisen koetinkivi. Hyvällä syyllä se voi olla sitä aivan yhtä hyvin videotaiteessa kuin piirustuksessa ja öljymaalauksessakin.
Ihmisen kuvaaminen on taiteessa ollut perinteinen osaamisen koetinkivi. Hyvällä syyllä se voi olla sitä aivan yhtä hyvin videotaiteessa kuin piirustuksessa ja öljymaalauksessakin.
Linkit:
Heta Kuchka AV-arkin kotisivuilla Shore Hillin vanhainkodin kotisivut
Muistiliiton kotisivut
Kiitos. Olipa hyvin kirjoitettu ja laittoi ajattelemaan. Tämä todisti taas sen että se ensireaktio ei aina ole se paras reaktio ja katsominen oman itsensä kautta on hedelmällisintä. Videotaide on itselleni ollut aina jotenkin hankala lähestyttävä, mutta tämä antoi taas intoa kokeilla uudestaan.
VastaaPoista