keskiviikko 26. toukokuuta 2010

Luettua 29: ARS 74


Salme Sarajas-Korte, Tuula Arkio & Marjatta Levanto (toim.): ARS 74. Suomen Taideakatemia 1974. [Tekstit: Salme Sarajas-Korte ja useita artist's statementeja ja sitaatteja]

Olen kirjoittamassa ensi vuodeksi Kuvataiteen keskusarkistolle ARS-aiheiseen kirjaan tekstiä vuoden 1974 näyttelystä, ja niinpä ensimmäinen tehtävä on tietenkin tutustua ko. vuoden luetteloon. Tuohon aikaan näyttelyluettelot olivat vielä aika vaatimattomia, ja valokuvat olivat usein mustavalkoisia – niin tässäkin. Salme Sarajas-Korten lyhyt johdanto 'Kuvan mahdollisuudet' on ihan kiinnostava, ja monen taiteilijan sanoissa on ihan ikuistakin viisautta. Kyllä minun on esimerkiksi helppo allekirjoittaa edelleenkin ja painokkaasti puolalaisen Mieczyslav Bermanin (1903–1975) sanat: "Siitä hetkestä lähtien kun aloin olla kiinnostunut taiteesta, olen tahtonut olla ihmisten kanssa, elää heidän mukanaan, taistella paremman kulttuurielämän puolesta ja paljastaa niin suuressa määrin kuin mahdollista kaiken sen, mikä on ihmiselle uhkana: fasismin, militarismin, egoismin..."
ARS 74 paljastaa myös sen, miten suppea ja kliseinen kuva 1970-luvusta usein valitsee. Vaikka näyttely keskittyikin realismiin, sitäkin oli aika monenlaista: fotorealismia, maagista realismia, poliittista osallistumista ja myös varsin käsitteellistä telemistä – mukana olivat muiden muassa Gerhard Richter (s. 1932), Christian Boltanski (s. 1944) ja Edward Kienholz (1927–1994).   
Giangiacomo Spadari (1938–1975) muuten sanoi teostensa poliittisuudesta aika osuvasti: "Sanoisin lyhyesti, että työni ovat tutkielmia polittiisista aiheista, mutta en mitenkään usko työni voivan auttaa työväenluokkaa sen taistelussa vapautensa puolesta – muussa mielessä kuin että taiteesta kulttuuri-ilmiönä muodostuu ase, joka työväenluokan on syytä ottaa omakseen juuri rikastaakseen itseään ja kyetäkseen paremmin taistelemaan." Että sillai.
Ihan hauska ja monipuolinen luettelo kaikessa vaatimattomuudessaan.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti