Käsittelen
tätä kirjaa
Käsillä
oleva kirjaa on vaikea käsitellä. Yli 750-sivuinen kirja on esineenä raskas,
eikä sitä ole mukava lukea sängyssä – se ei tahdo edes pysyä käsissä.
Kirjaa
on myös vaikea käsitellä kriittisesti, sillä siinä on niin paljon monitieteellistä
asiaa kädestä, ettei asiantuntemus riitä sen kriittiseen tarkasteluun. Se on myös
niin täynnä eri tieteenalojen käsitteitä etymologisine sivupolkuineen, että jo
viikon kuluttua kykenee muistamaan niistä vain murto-osan – saati että olisi
edes käsittänyt likikään kaikkea. Siksi se onkin nimensä mukaisesti käsikirja:
kirja jossa on niin paljon keskitettynä tietoa yhdestä aiheesta, että se on
laitettava hyllyyn odottamaan tulevaisuuden tarpeita. Lukuelämykseksi siitä ei
ole: se on jankkaava, kirjoittajiensa maneereilla – tämänkin sanan etymologia
lähtee kädestä – raskautettu. Ilmaisua ”käsillä oleva kirja” on esimerkiksi
käytetty useita kymmeniä kertoja. Kirjan olisi helposti voinut lyhentää jopa
puoleen.
Käsikirjan
kirjoittajista kaksi on emeritusprofessoreita: neurologiasta Martin Panelius ja anatomiasta Risto Santti. Erityisasiantuntijoita
nuorempi Jarkko S. Tuusvuori on
puolestaan filosofi, toimittaja ja kääntäjä. Joukkueen koostumus on
hedelmällinen, ja siksi lukukokemus oli tietystä puuduttavuudestaan huolimatta
kiehtova ja myös varsin elämyksellinen.
Harvoin olen lukiessani ollut niin
toiminnallinen: tein kädelläni erilaisia liikkeitä, kokeilin lihasryhmien
toimintoja ja erilaisia tarttumisotteita ja mielikin alkoi toimia vireästi.
Koska kirjassa oli niin paljon asiaa ja sitaatteja, aloin etsiä siitä jopa
tietoisesti puutteita ja keksinkin yhden: suomalainen kevyt musiikki olisi
tarjonnut loputtoman määrän siteerattavaa käsi kädessä kulkemisesta aina
hadrdcore punk -yhtyeeseen Terveet Kädet.
Mutta
tyyliseikat sikseen. Käsikirja on
sekä mahtava tietopaketti kädestä, sen rakenteesta, evoluutiosta ja toiminnasta
että sen filosofisesta ja kulttuurisesta merkityksestä ja ehkäpä myös
puolustuspuhe kädelle sen tulevaisuuteen liittyen – niin kädettömiksi olemme
käyneet.
Kreikkalaisen
filosofi Anaksagoraan mukaan juuri
kädet tekevät ylimmästä olennosta ylimmän. Aristoteles
näki puolestaan kädet nimenomaan järjen työkaluina. Käsien ja järjen
hierarkkisuuden ongelmaa käsikirjallisuus on joutunut käsittelemään, eikä
ratkaisua tietenkään ole syntynyt. Käsin tekemisen ja käsien vapauttamisen
välinen juopa tuntuu nykyään vain vahvistuvan. Kuten kirjoittajat toteavat,
”hitaudella, hankaluudella tai harmillisuudella on paha oikeuttaa uusia kojeita
tai konsepteja, mutta pitkälti niihin perustuu kesämökkien, kasvimaaviljelyn,
savusaunan, vaellusreittien, romaanikirjallisuuden ja saappaanheiton sinnikäs
viehätys”.
Olen
jo vuosia kärsinyt jännetuppitulehduksesta, siis käsieni käyttämisestä lähinnä
pelkästään tietokoneella ja väärissä asennoissa. Samaan aikaan innostukseni
ostaa käsin tehtyä kasvaa vuosi vuodelta – leipänikin on usein artesaanileipää. Nyt haluan heittämään
leipiä ja lähteä miettimään sitä, miten juuri kädellä heittämisen rooli ihmisen
evoluutiossa saattaa olla se merkittävä askel. Haluan käsittää tämän sekä
elämyksellisesti itseäni tarkkaillen että käsitteellisesti sitä pohtien.
Tällaisia herätteitä Käsikirja
tarjoaa loputtomasti. Intialaista päähierontaakin täytyy ilmeisesti kokeilla.
Kirja puhuu ajatuksia herätellen myös koskettamisen kulttuurisesta
merkityksestä.
Joining a writing group or workshop can give you the opportunity to get feedback from other writers who understand the craft and can offer valuable insights. Hiring a professional editor can provide you with more in-depth feedback and help you identify areas for improvement. Finally, asking friends or family members who are avid readers can provide you best lsat prep courses with a more casual perspective on your work.
VastaaPoista