torstai 27. tammikuuta 2011

Julkaistua 114: Turhan museon kaipuu

Paskat tässä mitään taukoa pidetä. Nukutun yön jälkeen elämä on hienoa, ja pitäähän nämä julkaistut jututukin tänne hillota. Tässä siis eilisen Ilkan kolumnini, jossa otan kantaa viime päivien G-kuohuntaan:

Turhan museon kaipuu

Viime päivinä on vellonut keskustelu siitä mahdollisuudesta, että Helsinki saisi oman Guggenheim-museonsa. Osa kommenteista on ollut innostuneita. Helsingin Sanomat on jopa tuonut esiin taidepoliittisen kantansa: Tätä projektia ei saa vastustaa! Ikään kuin ylikansallisessa hankkeessa olisi kyse kansallisesta edusta, joka vaatii konsensusta kuin sotaa käyvän maan tahto konsanaan.
Tällaista kansallista etua ei kuitenkaan ole tarjolla. Kyse on kulttuuri-imperialismista, jonka edessä tietyt tahot ovat rähmällään aivan samalla tavalla kuin aikoinaan oltiin rähmällään Neuvostoliittoon päin.
Suomen Kulttuurirahasto, Svenska kulturfonden ja Helsingin kaupunki ovat sijoittaneet kaksi miljoonaa euroa hankkeen selvitystyöhön. Tämä on käsittämätöntä ja myös moraalisesti varsin arveluttavaa. Kuvitelkaa vaikka tilanne, jossa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ja Ruokatieto antaisivat selvittelyrahaa amerikkalaiselle pikaruokaketjulle Kentucky Fried Chickenille, jos se vihdoinkin osoittaisi jotain kiinnostusta pienen Suomen markkinoita kohtaan. Onhan moni mättöruoan ystävä sitä varmaan jo vuosia tänne kaivannut.
Voin myös käyttää avoimen kapitalistisia argumentteja. Suomi on demokraattinen ja vapaa markkinatalousmaa, joten tervetuloa vain tänne yrittämään. Tontteja saa ostaa ja vuokrata, ja edullisia selvitysmiehiä ja lobbareitakin on varmaan tarjolla. Tuskin tähän työhön kahta miljoonaa tarvitaan.
Rähmällään oloon on varmaan useitakin syitä, mutta jotkut ovat epäilemättä henkilökohtaisia. On hyvin todennäköisestä, että jos Guggenheim tänne joskus kaupungin tuella saataisiin, olisi Helsingin taidemuseo tuota pikaa sulautumassa siihen. Tuskin erehdyn lainkaan, kun oletan, että taidemuseon johtaja Janne Gallen-Kallela-Sirén näkee jo märkiä unia siitä, mitä tuntuisi jäädä eläkkeelle Guggenheimin johtajana.
Museon toivotaan myös tuovan Suomeen maailmanluokan arkkitehtuuria – sitä ns. wau-arkkitehtuuria, jossa monumentaalinen ja veistoksellinen rakennus kerää jo itsessään luokseen jatkuvan turistilauman, joka huudahtaa: ”Wau!”

Bilbaon veistoksellinen Guggenheim.

Arkkitehtuurin ja turismin liitosta käytetään esimerkkinä usein Espanjan Bilbaota, jonka vuonna 1997 avattu Guggenheim – arkkitehtinään Frank Gehry – kerää vuosittain miltei miljoona turistia.
Voi olla, että taantuvalle teollisuuskaupungille Guggenheim olikin varsin tärkeä piristysruiske, mutta Helsinki ei ole taantuva teollisuuskaupunki, vaan varsin vireä kulttuurikaupunki jo entuudestaankin. Helsingissä ja Helsingin seudulla on myös taidemuseoita aivan riittävästi. Kehitetään mieluummin niitä.
Guggenheimin taidepolitiikka on melko konservatiivista ja hyvälle taiteelle ominaista riskinottokykyä kaihtavaa. En minä ymmärrä, miksi me sellaista museota tänne niin erityisesti kaipaisimme.
Ilman mitään huumorin häivää koen Seinäjoelle pitkään toivotun ja suunnitellun taidemuseon valmistumisen monin verroin tärkeämmäksi hankkeeksi kuin Guggenheimin Suomeen laajenemisen. Ihan vaikka kansallisen edun nimissäkin, jos niikseen tulee.

5 kommenttia:

  1. Erityisesti viimeinen kappale on täyttä asiaa. Aikoinaan meillä on ollut Lakeuden Kutsu-lehdessäkin asiasta puhetta ja siitä on jo 30 vuotta ainakin.

    Itseäni ei kyllä kiinnosta edes wau-arkkitehtuuri. Se kyllä kiinnostaisi että Suomen kuvataiteelle annettaisiin mahdollisuuksia - ja erityisesti sen tekijöille, jotka ovat köyhää sakkia.

    VastaaPoista
  2. Kiitos Otso, asiallista kritiikkiä ja hyviä argumentteja. Itsekään en ymmärrä miten G "tekisi" Helsingistä taidekaupungin – eikös tämä todellakin jo ole sellainen.

    VastaaPoista
  3. mun täytyy nyt kysyä, kun en ole koskaan Guggenheimeissa käynyt, että onko niitten taidelinja tosiaan reaktionääristä kuten Otso sanoo? Millä tavoin?

    VastaaPoista
  4. Lähinnä tarkoitan sitä, että tarjolla on useimmiten vain taattua ja siten liian helppoa tavaraa. Enkä nyt puhu pelkästään Picassosta tai Braquesta – joista niistäkin tänne riittäisi sitten toki vain niitä pahnanpohjimmaisia …, vaan uudemmasta tavarasta. Sitten saisimme katsoa niitä samoja Longeja, Mertzejä, Kounelliksia, Polkeja ja Richtereitä, joita voi mennä katsomaan vaikka Bilbaoon. Tai siis todelisuudessa mihin tahansa ison eurooppalaisen kaupungn museoon. Ja niitäkin meillä nykyään on Kiasmassa Kouri-kokoelman kautta jo sopivan pieni otos.

    VastaaPoista
  5. Miten tämä Suomesta heti löytynyt rahallinen tukitulva hankkeelle istuu Nykyhallituksemme tuottavuus- (lue tappo-) ym hankkeita ajatellen. Eikös tuo raha ole pois vaikka niistä tukimiljoonista joita Suomi maksaa Iso-Britannian EU-jäsenyydestä?

    Kun kerran rahaa näköjään on, niin ALVia ei pidä nostaa, eikä pidä nostattaa paniikkia puhumalla julkisista leikkauslistoista.

    Ja tarvitseeko sitä Geetä Hesaan, eikö Kauniaisten vapaakunta olisi parempi sijoituskohde uudelle rahojemme piilottamiselle?

    VastaaPoista