Anteeksipyyntöni siitä, että olen pari viikkoa ollut henkisesti vähän poiskulkeutunut, enkä ole jaksanut päivittää blogia. Ja fyysisestikin olen vielä poissa: parhaillaan Tartossa ja viime viikon vietin Hiidenmaalla.
Juttuja on kuitenkin tullut kirjoitettua. Alla näyttelytiedote, jonka tein Lahden taideinstituutista tänä vuonna valmistuneelle Niklas Ingeliukselle (s. 1992)
Olin aika tarkkaan vuosi sitten instituutissa tutoroimassa sen vihoviimeistä vuosikurssia, jolloin tutustuin Ingeliukseen. Olin vielä saman porukan Tallinnan taideretken matkaoppaana (yritin linkittää tähän matkaraportin blogista, mutta enhän minä näköjään ollut sellaista edes tehnyt – harmi: meillä oli tosi monipuolinen matka).
Ingelius vuosi stten – ei vielä niin sinisenä.
Tässä Ingeliukselle tekemäni teksti. Hänen näyttelynsä (13.–27.11.) on parhaillaan päällä Galleria Nuovossa. Suosittelen vakavasti – hän on selkeästikin ns. lupaus.
Onko
sininen reikä?
Niklas Ingelius pakoilee representaatiota. Jopa
niin paljon, että hänen Lahden taidekoulun opinnäytetyöstään ei löytynyt koko
sanaa, kun tein sanahaun. Sen sijaan hän kertoo, että lokit voivat alkaa
kerjätä ruokaa, kun ne pelkästään näkevät punaisen pisteen.
Taiteilija
voi taiteilijatarvikeliikkeessä kokea värejä kuin vieheinä. Krappilakka! Kuinka
houkutteleva onkaan tuo tuubi punaista, jota on valmistettu värimataran (Rubia tinctoria) juuresta saatavasta
alitsariinista. Punainen on Ingeliuksellekin vaarallinen atrappi, houkutin. Se
houkuttelee objektien maailmaan, ja sinne Ingelius ei tunnu haluavan. Hän on
ollut vaikuttunut yhdysvaltalaisen filosofin John Deweyn tavasta erottaa taide-esine ja taideteos toisistaan.
Esineen voi ripustaa, mutta teos on kokemus. On kuin Ingelius näyttelyssään
yrittäisi ripustaa esineitä, jotka ripustuksestaan huolimatta kykenisivät
muuntumaan kokemuksessa teoksiksi. Siksi ne varmaankin ovat sinisiä.
Ingeliuksen mukaan nimittäin ”punainen on objekti, sininen on reikä”. Ingelius
tavoittelee tilaa ja aineettomuutta, hakee ilmeisestikin niiden rajoja
suhteessa representaatioon, jota ei kuitenkaan kokonaan voi pakoilla – vaikka
kuinka haluaisi. Sininen on kuitenkin monelle väistämättä ainakin taivas.
Olen
vuosia sitten istunut Carolus Enckellin
työhuoneella ja katsellut hänen monokromaattista sinistä maalaustaan, jota hän
vuodessakaan ei ollut tahtonut saada valmiiksi. Sininen ei siis ole helppo
kokeneellekaan maalarille.
Olen
katsonut Ingeliuksen ”edellisen kauden” lähinnä mustavalkoista muistuttavia
raita- ja ruutumaalauksia ja kehottanut häntä tutustumaan myös Matti Kujasalon tuotantoon.
Kerron
nämä siksi, että olen mielessäni sijoittanut Ingeliuksen modernistiseen
perinteeseen. Olen ehkä kuitenkin ollut vähän väärässä. Hän taitaa olla
metamodernisti par excellence. Hän on
siis ehkä jo modernin ja postmodernin tuolla puolen – viittaan vaikka Metamodernistisen manifestin toiseen
pykälään: ”We must liberate ourselves from the
inertia resulting from a century of modernist ideological naivety and the
cynical insincerity of its antonymous bastard child.” Juuri tätä Ingelius on
tehnyt. Hän ei ole modernistisen sisäänpäinkääntynyt eikä postmodernistiseen
tyyliin kepeän ironinen. Hän on utelias ja sellaisena vilpitön –
metamodernismin myötä on puhuttu myös uusvilpittömyydestä.
Ehkä hän haluaa vain vilpittömästi tutkia sitä mahdollisuutta, että sininen on
reikä. Tai sitä miten sininen on
reikä.
Jään kuitenkin kiinnostuneena
odottamaan Ingeliuksen punaisia maalauksia.
***
PS. Tässä vielä linkki tuohon Metamodernistiseen manifestiin. Senhän voisi vaikka suomentaa jonnekin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti