Pölyistä
vauvajoogaa ja sokkotreffejä
Italialainen
futuristirunoilija Filippo Tommaso
Marinetti (1876–1944) kirjoitti Futuristisen
manifestin vuonna 1909. Taidesuuntaus vannoi nopeuden, koneiden,
teollisuuden ja väkivallan nimeen. Myös nuoruuden ihailu oli tärkeää.
Futuristit tuomitsivat historian ja museot, joita manifesti vertasi
hautausmaihin. He uhosivat: ”Tuhoamme museot, kirjastot ja kaikenlaiset
akatemiat.”
Paradoksaalisesti
on käynyt niin, että tunnemme futurismin, sen kuvaston ja ajattelun juuri siksi,
että museoita on olemassa. Suomalaiset saattoivat esimerkiksi tutustua
futurismiin Espoon modernin taiteen museo EMMAn näyttelyssä vuonna 2012.
Futuristien
aikakaudesta on kulunut jo sata vuotta, mutta henki tuntuu taas yllättävän
samanlaiselta. Nopeus ja voima ovat edelleen valttia, vain teollisuuden on
korvannut globaali digitaalinen vallankumous. Nuorisossa elää edelleenkin
toivo: esimerkiksi uutta museotaan valmisteleva Amos Andersonin taidemuseo
brändää itseään nuorison avulla. Muutenkin museomaailma on nuorentunut ja
muuttunut vähemmän akateemiseksi: katutaide on noussut taiteen keskiöön.
Vantaan taidemuseo muutti nimensä Artsiksi ja ilmoitti keskittyvänsä
katutaiteeseen, Helsingin Taidehalliin on tulossa graffititaiteilija EGSin
laaja näyttely ja Helsingin taidemuseo HAM kokoaa parhaillaan katutaidenäyttelyä.
Amos Andersonin viimeinen näyttely Generation
2017 vanhoissa tiloissa keskittyy sekin nuorisoon ja johdattaa tietä uuteen
tilaan. Esillä on muun muassa Sebastian
Schultzin isokokoinen muraali, joka tekee kunniaa suomalaisille
katutaiteilijoille ja graffitimaalareille.
Jotain
on kuitenkin muuttunut. Vaikka futuristien voisikin jälkikäteen sanoa olleen
aikoinaan varsin hyviä brändääjiä, ei erillistä brändäämistä tuolloin ollut
olemassakaan. Nykyään museot palkkaavat bränditoimistoja luomaan niille
menestyksekkään tulevaisuuden brändin. Helsingin kaupunginmuseon johtaja Tiina Merisalo totesi toissapäivänä
YLE:n uutisissa: ”Uuden brändin rakentaminen oli
keskeinen selkäranka koko museon lanseerauksessa.” Bränditoimisto Werklig
suunnitteli museolle uuden ilmeen. Sama toimisto tekee sitä parhaillaan myös
Amos Rexille.
”Brändin rakentaminen” on keskeinen
taikasanamainen asia, kun museot yrittävät tehdä itsestään ”kiinnostavia” ja
”moderneja”. Syy trendiin on varmaan osin juuri futuristeissa. Museot ovat
futuristeista lähtien kärsineet huonosta brändistä. Ne ovat saaneet kantaa
harteillaan jämähtäneisyyden leimaa. Niiden brändi on samalla ollut selkeä. Sitä
on kuvattu aina yhdellä kliseisellä ilmaisulla: Museot ovat pölyisiä. Toinen vahva brändi on ollut
halveksittu rukinlapa. Näin
voimakkaisiin ja elinkelpoisiin brändeihin eivät museot tule ikinä kykenemään,
vaikka lapioisivat kuinka paljon rahaa bränditoimistoille.
Onneksi brändäämisessä ja
mainosmaailmassa on sentään yksi lainalaisuus, joka tulee väistämättä joskus
toimimaan museoiden sisältöjen hyväksi. Tarkoitan sellaista itseironista
brändäämistä ja mainontaa, jota on aina silloin tällöin nähty. Olen nähnyt mainoksia
huoltoasemista, joista saa huoltoa ja autotarvikkeita. Odottelenkin innolla
sitä museota, joka uskaltaa laittaa kunnolla rukinlapoja esille ja tehdä juuri
siitä numeron.
Sitä odotellessa joudun vain
ihmettelemään museoita, joiden pitää yrittää esittää uudistumistaan kaikin muin
mahdollisin keinoin kuin satsaamalla voimavaransa veret seisauttavien
näyttelyiden tekemiseen. Taidemuseoissa on esimerkiksi tarjolla vauvajoogaa,
gourmet-kokkaamista ja sokkotreffejä – jopa hiljaisia diskoja. Resurssipulansa
kanssa kamppailevat museot ovat ympäri Suomea satsanneet henkilötyövuosia ja
muitakin paukkuja enenevässä määrin yleisötyöhön ja markkinointiin – ja
tietenkin yritysyhteistyöhön, jolla niitä vajavaisia resursseja on yritetty
paikkailla. Usein tämä tapahtuu sisältötyön kustannuksella. Näyttelyajat
pitenevät ja valmiiden näyttelyiden ostaminen muista museoista lisääntyvät.
Museoinstituutio on selvästikin
kriisissä. Yksi syy tähän on se, että menestyksen osoittamiseen on edelleenkin
käytössä se helpoin mahdollinen numeerinen mittari: kävijämäärä. Laadullisiakin
mittareita on esimerkiksi Suomen museoliiton toimesta yritetty kehittää, mutta
edistys tässä suhteessa on ollut kehnoa.
Kävijämääriä laskiessa on syytä muistaa,
että 40 000 kävijän näyttely voi jättää kulttuuriimme paljon voimakkaamman
jäljen ja muuttaa rajummin ja pysyvästi ihmisten elämää kuin 140 000 kävijän
hyvin brändätty näyttely, joka perustuu sille, että ”ollaan mukana” jossain,
missä ”kaikki muutkin” ovat mukana – oli näyttely sitten mitä tahansa höttöä
tai pelkkää vanhan toistoa näyttävässä paketissa ja kosiskelevalla
oheisohjelmalla varustettuna, siis silkkaa tomua.
Raapaisin P.S.Blogiin toistakin näkökulmaa. Lue ehtiessäsi http://museoliitto.blogspot.dk/2017/05/rukinlavoista-graffiteihin.html
VastaaPoistaVirkistävä poikkeus tässä kauhistelemastasi linjasta näkyy Minna Joenniemen TV-ohjelmassa "Salaiset museot". Ne on perustettu tosi rakkaudesta aiheeseen, eikä ole tarvittu brändääjiä ! Kävijämäärät taitaa kyllä olla aika pieniä.
VastaaPoista