Tieteessä tapahtuu (4/17) ilmestyi juuri. Minulta oli tilattu arvostelu kahdesta kiinnostavasta kirjasta:
Kuvat
keskiössä ja marginaalissa
Jari Kupiainen ja Liisa
Häkkinen (toim.): Kuvatut kulttuurit. Johdatus visuaaliseen antropologiaan. SKS
2017.
Harri Kalha (toim.): Kummat
kuvat. Näkökulmia valokuvan kulttuureihin. SKS 2016.
”Elämme
aikakautta, jossa visuaalisten ärsykkeiden kirjo ja informaation pukeminen
kuvalliseen muotoon on yhä monimuotoisempaa ja laajempaa kuin koskaan aiemmin.”
Vahva déjà-vu: on kuin olisin lukenut tämän Liisa Häkkisen artikkelin avauksen Kuvatuista kulttuureista viimeisen muutaman kymmenen vuoden aikana
lukemattomia kertoja. Kriittistä kuvanlukutaitoa – tai miksi sitä kenenkin
tutkijan toimesta halutaankin nimittää – on kaivattu yksimielisesti jo pitkään,
mutta jostain syystä kehitys tuntuu laahaavan kuvavirran jäljessä.
Tiedeyhteisön luulisi olevan paras ”esikatsoja”, koska nykyisessä voimakkaassa
itsereflektiivisyydessä – joka leimaa esimerkiksi antropologiaa ja
taidehistoriaa, ehkäpä juuri tuon muutaman kymmenen vuoden ajalta – menneisyyden
kuvia on opittu katsomaan uusin silmin ja purkamaan niiden diskursiivisia
rakenteita. On myös opittu näkemään kuvista – niin uusista kuin vanhoistakin – asioita,
joita ei ennen ole välttämättä osattu etsiä.
Visuaalisen antropologian luulisi
siis olevan aikamme perustieteitä, jotka tuottavat valppaamman tavan tarkkailla
maailman kuvavirtaa ja eritellä sen yhteiskunnallisia ulottuvuuksia. Näin ei
kuitenkaan ole. Tämä tuodaan varsin vahvasti esiin Kuvattujen kulttuurien useammassakin artikkelissa. Visuaalinen
antropologia on selvästikin ajautunut harjoittajiensakin mukaan akateemiseen
marginaaliin – puhumattakaan siitä, että se olisi päätynyt
populaarijulkisuuteen ja olisi ollut omalta lisäämässä ihmiselämän ymmärtämistä.
Voisi tietenkin kuvitella, että Kuvatut kulttuurit – toimittajansa
sanoin ”ensimmäinen suomenkielinen ’kokonaisesitys’ visuaalisen antropologian
tutkimusalasta” – olisi lähtölaukaus kuvien tulkinnan renessanssille, mutta
suhtaudun ajatukseen epäilevästi.
Kirja on hyvä peruspaketti runsaine
lähdetietoineen ja kiinnostavine tapaustutkimuksineen, mutta se hukuttaa
potentiaalisen innostavuutensa loputtomaan akateemiseen suohon, jossa
useammankin kirjoittajan voimin vatvotaan esimerkiksi elokuvan lajityyppien
luokittelua.
Olen
kuitenkin lukevinani ainakin rivien välistä, että suurimmalla osalla kirjan
kirjoittajista on epämääräinen kaipuu taiteen pariin tai ainakin lähemmäksi
taidetta. Monelle löytyy sama nurkkajumalakin: Jean Rouch (1917–2004), joka liikkui sujuvasti – ja lumoavasti – dokumentin
ja fiktion rajamailla. Näin oli epäilemättä vanhan ystäväni ja opiskelutoverini
Ilkka Ruohosenkin (1958–2016) laita.
Vahvasti teoreettisesti orientoituneenakin hän uskalsi tehdä elokuvia, jotka
kyseenalaistivat luokitteluja.
Tällaisessa
kokeilussa yksi este saattaa olla tutkijoiden kapea käsitys taiteesta, kuten
käy ilmi Jari Kupiaisen kommentissa:
”Yksi olennainen ero näiden [tiede ja taide] välillä voidaan liittää juuri
antropologisen tutkimuksen eettisiin periaatteisiin: tutkijaa ohjaavat
tieteenalan tutkimuseettiset reunaehdot siinä missä taiteilijaa ohjaa oma taiteellinen
näkemys.” Näin ei enää ole: taidemaailman eettiset reunaehdot ovat tulleet
esille ja tarkentuneet muun muassa viime vuosien voimakkaassa appropriaatiokeskustelussa,
joka muistuttaa monin tavoin dekolonisoidun antropologian keskusteluja. Tietystä
näkökulmastahan koko antropologiaa voi tarkastella yhtenä suurena
appropriaationa. Näiltä osin tiede ja taide ovat ainakin etiikan suhteen
lähestyneet toisiaan voimakkaasti. Mahdollisessa integraatioprosessi auttanee
myös se, että niin moni nykytaideteos on laadultaan sellainen, että sen erottaa
dokumentista lähinnä vain esityskonteksti ja taidehistoriallisesti painottunut
oheisteksti. Yksi mahdollinen silta on tieteellisen ja taiteellisen tutkimuksen
yhteisen pelikentän löytäminen. Tästä kirjassa on hyvänä esimerkkinä Lea ja Pekka Kantosen artikkeli omasta Viron projektistaan, joskin on
todettava, että heidän tapansa kirjoittaa ja kuvata alkaa muistuttaa enemmän
tiedettä kuin taidetta. Rajalla kun pitää ilmeisesti vakuuttaa se toisella
puolella oleva rajavartija.
Mainittakoon
vielä, että muutamalla suttuisella mustavalkovalokuvalla koristeltu kirja tekee
pilkkaa nimestään.
Moitteeni
on perusteltu, sillä samaan aihepiiriä sivuava SKS:n toinen tuore kirja, Harri Kalhan toimittama Kummat kuvat on tehty samaan
formaattiin, poikkeuksena vain osaava ja onnistunut kuvankäyttö.
Kummat kuvat tarjoaa itse asiassa oivan
parin Kuvatuille kulttuureille. Vaikka
antropologit olisivatkin varsin tietoisia oman alansa premissien horjuvuudesta,
minulla on edelleenkin vankka aavistus siitä, antropologian kohteena on
edelleenkin joku aivan liian koherentti kokonaisuus, jonka ”lukeminen” pyrkii
liian yksioikoisiin tulkintoihin ja mahdollisten anomalioiden tai marginaalien
hyljeksimiseen. Taiteessa nämä ovat sen sijaan siirtyneet hiljalleen keskiöön.
Tästä kertoo Kummat kuvat, joka on
innoittunut sata vuotta vanhoista postikorteista ja niiden erilaisista
luentatavoista – oppainaan muun muassa Sigmund
Freud ja Walter Benjamin.
Taidehistorialla
on perinteiset kaanoniin kirjoitetut kohteet. Myöhempi taidehistoria on usein
vain täydentänyt kaanonia ja ”löytänyt” puutteita – kuten esimerkiksi Suomessa
”unohdettuja” naistaiteilijoita. Kummat
kuvat ei pyri tähän. Se ei yritä sijoittaa kohdettaan, massatuotettua
populaarikuvastoa jollekin ”ansaitulle” paikalle vaan pikemminkin yrittää eri
tavoin lukea mielekkäästi sellaista, jolla varsinaista tulkintaperintöä ei ole
tai joka on unohtunut, koska se ei ole ollut osa mitään suurta tarinaa.
Tällaisena
kokeena se haastaa ajatuksen visuaalisen kulttuurin yhtenäisestä tarinasta,
mutta kiinnittää hauskalla tavalla huomiota lineaariseen tarinaan löytämällä
muun muassa surrealismin paljon ennen surrealismin keksimistä. Tämä on itse
asiassa varsin ovela tapa kiusata historiankirjoitusta – miltei kulttuurista
häirintää. Sellaisena se antaa paljon mietittävää.
Thank you very much for sharing such a useful article. Will definitely saved and revisit your site https://oneworldrental.sg/printers-hire
VastaaPoistaI will be sure to read more of this useful magnificent information. Thanks
VastaaPoistaThanks again for the blog post. Really looking forward to read more. Will read on
VastaaPoistaVery good written information. Keep up the good work. Thanks for this share
VastaaPoista