Ja samalla tätä kirjoittaessani muistin, että olen kirjoittanut Abramovicin Kiasman näyttelyluetteloon Talon siivous – matkakaappi (1999) tekstin, jossa sivusin Sudanin matkaani. Se käsitteli jotenkin vieraan kulttuurin ymmärtämistä. En muista tekstistä mitään, mutta muistan humoristisen otsikkoni: 'Enhän minä ymmärtänyt edes äitiäni'. Äitini (s. 1935) ei varmaan olen lukenut sitä.
Backgammonin
tärkeydestä
Opiskelin
1980-luvulla Helsingin yliopistossa kulttuuriantropologiaa. Oulun yliopistossa
sen ala määritellään nykyään näin: ”Kulttuuriantropologia on oppi
ihmisistä, yhteisöistä ja käyttäytymisen sosiaalisesta rakentumisesta eri aikoina
ja eri puolilla maailmaa. Haluamme oppia tuntemaan ja ymmärtämään
erilaisia kulttuureita ja tutkimme, kuinka kulttuuri vaikuttaa ihmisten
elämään.”
Olen
keräilijäluonne ja aloin tuolloin keräillä erilaisia määritelmiä sanalle
’kulttuuri’. Niitä oli satoja. Sen olen vuosien mittaan oppinut, että
käsitteenä ’kulttuuri’ on semanttisesti miltei tyhjentynyt: sitä voi käyttää
mihin tahansa ja miten tahansa.
Opiskeluaikoinani
minua vaivasi se, että määriteltiin ’kulttuuri’ tai ’kulttuuriantropologia’
miten tahansa teorioissa, käytännössä kyse oli aina vieraan kulttuurin
tutkimisesta. Kohteena olivat aina ne toiset jossain siellä muualla. Opiskelijan
haaveena oli päästä sankaritutkijaksi johonkin eksoottiseen paikkaan –
mieluummin sellaiseen, joka oli vielä vähän neitseellinen ja josta muut eivät
olleet juurikaan kirjoittaneet. Tällaisessa akateemisessa ajattelussa oli
jonkinlainen valuvika, jota en koskaan pystynyt ratkaisemaan.
Yhden
ratkaisuyrityksen tein. Ainoalla pidemmällä matkallani sinne jonnekin joidenkin
muiden luokse päätin vaihtaa näkökulmaa. Vietin erään ystäväni kanssa kaksi
kuukautta Egyptissä ja Sudanissa päämäärättömästi harhaillen. Päätin tehdä ns.
osallistuvaa havainnointia tutkien salaa ystävääni ja hänessä tapahtuvia
muutoksia pitkin matkaa. Tästä piti tulla graduni. Mutta eihän se tietenkään koskaan
valmistunut.
Yksi
syy epäonnistumiseen oli varmaankin minussa itsessäni tapahtunut muutos.
Motivaationi ”tutkia” jotain vierasta tai edes siihen vieraaseen suhtautumista
katosi täydellisesti. Halusin pikemminkin vain elää sitä – ehkäpä jopa vähän
edistyksellisesti tehdä sen ei-vieraaksi vain elämällä virran mukana. Tämä
johtui varmaan myös matkamme tietystä eksistentiaalisesta laadusta ja
metodistamme: menimme minne kulloinkin sattumalta huvitti, liftasimme
esimerkiksi paikkaan jolla oli hauska nimi, polttelimme Niilin rantakuppiloissa
vesipiippua ja pelasimme vanhojen äijien kanssa backgammonia.
Tämä
kaikki tulvahti mieleeni, kun toissapäivänä kansainvälisessä taidemaailmassa puhkesi
kohu. Performanssin maailmantähti, serbialaissyntyinen ja nykyään New Yorkissa
vaikuttava Marina Abramovic on
joutunut myrskyn silmään, kun hänen myöhemmin syksyllä ilmestyvistä
muistelmistaan on vuotanut julkisuuteen varhainen koevedos, joka tullaan
sensuroimaan. Siitä poistetaan hänen vuoden 1979 päiväkirjoihinsa perustuva
kohta, jossa hän kertoo ensimmäisestä kohtaamisestaan Australian aboriginaalien
parissa. Hän kuvailee kokemustaan vertaamalla aboriginaaleja muun muassa
dinosauruksiin ja kertoo heidän näyttävän kauheilta (terrible).
Abramovic
on joutunut vihan kohteeksi, ja esimerkiksi hänen Facebook-seinälleen kertyy
koko ajan kommentteja, jossa häntä nimitetään muun muassa vastenmieliseksi – ja
tietenkin rasistiksi. Itse Abramovic on nyt todennut, että hän arvostaa
aboriginaaleja ja on heille velkaa likipitäen kaiken olennaisen taiteellisesta
urastaan. Tätä eivät vihapuheihmiset halua tietenkään uskoa, ja monet heistä
pitävät anteeksipyyntöä riittämättömänä. Monelle heistä ihminen on muuttumaton:
kun on kerran sanonut jotain tyhmää, saa siitä kantaa leimaa koko
loppuelämänsä. Tämä on aika ankea ihmiskuva.
Lukekaa itse tästä. Klikkaamalla suuremmaksi.
En
usko, että maailmaa voidaan muuttaa paremmaksi poliittisen korrektiuden, sensuurin
ja itsesensuurin avulla. Paljon oleellisempaa on olla rehellinen ja kertoa
asenteissa tapahtuvista muutoksista – ylipäänsä myöntää muutoksen mahdollisuus
ja kertoa sen syistä. Jos ei nykyään epäkorrekteiksi koettuja asioita uskalleta
tuoda rehellisesti esiin, emme voi ymmärtää muutosta, sen mekanismeja ja sen
mahdollisuutta.
Tajusin
tänä aamuna, että tekemättä jääneen graduni aihe saattoikin siis olla varsin tärkeä.
En ollut tuolloin kypsä muotoilemaan havaintojani tieteen valekaapuun, eikä
minulla ollut mitään metodia. Jälkikäteen ajatellen olen vakuuttunut, että herännyt
epäilyni vieraan tutkimisen hedelmällisyydestä oli oikeutettu. Vierauden käsite
on murrettavissa. Minulle ja ystävälleni sen opetti backgammon. Turkkilaiset
opiskelukaverini opettivat meille pelin yliopiston kuppilassa. Niilin rantakuppiloissa
pääsin sen kautta kiinni vanhojen egyptiläisten äijien elämään. Oleellista oli
yhteinen pelikenttä ja yhteiset säännöt, joista tuli hyvä tekosyy olla yhdessä.
Jos olisin yrittänyt jutella äijien kanssa ilman mitään tekosyytä, olisi se
ollut vaikeaa. Osa olisi torjunut minut, osa pitänyt hulluna. Eikä minun
asenteeni heitä kohtaan olisi muuttunut. He olisivat olleet minulle kuin
ylihistoriallisia hiekan peittämiä muumioita.
En
koskaan pitänyt päiväkirjaa ja kirjoittanut edellistä lausetta siihen. Haluan
kuitenkin nyt sanoa, että niin ajattelin.
Tajusin taas jotain lisää.
VastaaPoista