Maaliskuun Voiman mukana oli taas Häiriköt-liite (Ilta-Häiriköt extra), nimellä Kansa taisteli keskenään. Minulta oli tilattu siihen sisällissotamuistomerkkijuttu:
Sodan
pysyvimmät muistot
Sota on
aina tuottanut vaurautta joillekin tahoille. Hieman paradoksaalisesti yksi
hyötyjä on ollut taide. Erityisesti kuvanveistäjät ovat päässeet tekemään runsaasti
tiliä sodan varjolla.
Sisällissotamme
tuotti sankaripatsaita ja -muistomerkkejä ympäri Suomea. Taidekriitikkona olen aina
ollut kiinnostunut julkisesta taiteesta, mutta sotamuistomerkit ovat tässä
suhteessa ongelmallinen alue.
Julkinen
taide muuttuu usein näkymättömäksi. Pysähdymme harvoin katsomaan kulkureittiemme
veistoksia, vaikka olemmekin tietoisia niistä ja teemme niiden juurelle
treffejäkin.
Sotamuistomerkit
ovat taidemaailman puheissa marginaalia, kuin välttämätön paha. Tekijät ovat nimekkäitä,
mutta heidän tuotantonsa jälkiarvioinneissa ei näillä patsailla koeta olevan
kovinkaan suurta merkitystä. Suurinta osaa niistä on tapana ignoroida tai suorastaan
halveksia – toki kohteliaan vaitonaisesti kuin yhteisellä sopimuksella.
Silti
sotien muistomerkit elävät edelleenkin melko voimakkaasti. Punaisten perilliset
vievät seppeleitä punaisten muistomerkeille, valkoiset valkoisille. Puheita
pidetään. Muistomerkit toimivat nimensä mukaisesti: niiden äärellä muistellaan.
Muistan kun kerran kävin katsomassa Taisto
Martiskaisen Kansalaissodan muistomerkkiä
(1970) Taka-Töölössä. Rinteessä olevalla penkillä istui nainen lukemassa
kirjaa. Menin viereen tupakalle nähdäkseni nimen. Se oli Elmer Diktoniuksen Janne
Kuutio (1932, suom. 1946), jossa sivuttiin voimakkaasti sisällissotaa. En
ole järin tunteikas, mutta kyyneleet tulivat silmiini.
Taisto Martiskainen (1943–1982), Crescendo, 1970.
Oman
lisänsä muistomerkkien arviointiin tuo se, että poliittiset rajalinjat ja
intohimot ovat edelleenkin voimakkaita. Tunnistan tämän itsessänikin: olen
umpivasemmistolainen punikin pojanpoika ja varmaankin siksi minun on vaikea
katsella valkoisten muistomerkkejä silkkana taiteena.
Näitä
veistoksia kriittisesti taiteena arvioidessa yksi keskeinen seikka on aika, ja
tässä suhteessa valkoiset muistomerkit jäävät selkeästi altavastaajan asemaan.
Suurin osa valkoisista vapaussodan muistomerkeistä syntyi melko nopeasti, ja on
selvää että ne ovat sitä kautta enemmän kuin samasta muotista valettuja – kuten
kaikki toisen maailmansodan sankarimuistomerkit. Kaikissa vallitsee herooinen
ja pönöttävä eetos, jossa laajemmalle tunnekirjolle tai taiteelle ominaiselle
monitulkintaisuudelle ei ole sijaa. Vaikka vauhtia haettaisiinkin vanhemmasta
taidehistoriasta, lähinnä antiikin maailmasta, on sanoma aina sama.
Enemmän
taiteeksi luokiteltavia punaisten muistomerkkejä alettiin pystyttää paljon
myöhemmin, mistä johtuen kulunut aika ja sen pohdinnat tulivat mukaan prosessiin
paljon voimakkaammin.
Elias Ilkka (1889–1968), Helsingin valtauksessa kaatuneiden valkoisten muistomerkki, 1920.
Aikaulottuvuus
näkyy varsin hyvin Helsingissä. Valkoisten keskeinen seppelöintipaikka on
Vanhassa kirkkopuistossa, kansan suussa ”Ruttopuistossa” sijaitseva
kuvanveistäjä Elias Ilkan ja
arkkitehti Erik Bryggmanin mustagraniittinen
Helsingin valtauksessa kaatuneiden valkoisten sotilaiden muistomerkki, joka
paljastettiin kilpailun jälkeen jo vuonna 1920. Paaden kahdella puolella olevat
Ilkan reliefit eivät kerro Suomesta: ratsastavat nuorukaiset ja hevosiaan
suitsista pitävät nuorukaiset vievät katsojan suoraan antiikin kreikkaan ja
Parthenonille. Symboliikka viittaa ehkä itäistä vihollista vastaan taisteleviin
läntisen etuvartion nuorukaisiin, Kreikassa vastassa oli Persia ja Suomessa
analogisesti sosialistinen ja myöskin barbaariseksi joissain piireissä koettu itänaapuri.
Taiteellisesta voimasta kertoo se, että keskusteltuani erään vanhemman
taiteilijaystäväni kanssa muistomerkistä, hän ei muistanut tekijää eikä ollut
koskaan edes huomannut paaden matalia reliefejä.
Punaisten
keskeinen kukituspaikka Martiskaisen muistomerkki, erisnimeltään
musiikkisanaston Crescendo
(”voimistuen”). Osin abstrakti veistos sisältää kuin raskaasta muodosta
vapaaksi pyrkiviä ihmishahmoja. Teos on frontaalinen, mutta Martiskainen on
ratkaissut ongelman siten, että takapuolella pronssiin on kaiverrettu
sitaatteja Maiju Lassilalta, Elmer Diktoniukselta ja Elvi Sinervolta. Yleinen mielipide
tuntuu olevan, että taiteellisesti veistos on kestänyt aikaa – monen
taiteilijankin mielestä se tuntuu olevan hienoin vuoden 1918 muistomerkeistä.
Tässä mielessä haastajaksi on noussut ehkä ainut selkeästi nykytaidetta
edustava vuoden 1918 muistomerkki: Marja
Kanervon Suomenlinnan vankileirin
muistomerkki (2004). Miltei huomaamaton ympäristöteos muodostuu
luonnonkalliosta, kivistä, sammaleesta ja vedestä sekä kaiverretuista
vuosiluvuista.
Marja Kanervo (s. 1958), Suomenlinnan vankileirin muistomerkki, 2004.Kuva: Helsingin taidemuseo HAM.
Itse
asiassa juuri Kanervon teos sai symboliikkansa kautta minut miettimään myöhässä
olevaa ehdotusta. Oikein harmittaa, että kukaan ei keksinyt juuri tälle
satavuotisjuhlalle käynnistää mittavaa nykytaidekilpailua, jonka tuloksena olisi
syntynyt aivan uudenlainen sisällissodan muistomerkki. Se ei olisi
kaksinapainen, siinä ei olisi punaista puolta ja valkoista puolta erikseen. Siinä
sovituksen henki olisi käytetyn tematiikan kautta erottamattomasti yhteen
kietoutunut. Ehkä kokoonnumme vielä joskus sellaisessa paikassa kaikki yhdessä?
Kirjoittaja
on helsinkiläinen vapaa (?) taidekriitikko.
This is really a very good article that I really like and will definitely share it widely with my friends, wish you all good health and make more articles in the future. Thanks
VastaaPoistaOne of the best website I have seen in a long time thank you so much
VastaaPoistaFantastic blog. This is kind of info written in a perfect way. Keep on Blogging!
VastaaPoistaI found this post while searching for some related information its amazing post.
VastaaPoistaThis post is good enough to make somebody understand this amazing article, Keep it up!
VastaaPoista