tiistai 29. maaliskuuta 2011

Näyttelykuvia 346: Kokeilua ja formalismia

Sunnuntaina – siis taas kerran viimeisenä mahdollisena päivänä – kävin Muu Galleriassa tutustumassa Pikseliähky-festivaaliin kuuluvaan kansainväliseen valokuvanäyttelyyn Return of the Unexpected – Computational Photography (11.–27.3.), jossa esiteltiin uudehkoa lajityyppiä: laskennallista valokuvaa. Kyse on digitaalisuuteen liittyvästä hakkeroinnin mahdollisuudesta: erilaisten algoritmien käytöstä kuvausvälineestä saadun datan hakemiseen, muokkaamiseen ja valikoimiseen tarkoituksena laajentaa kuvallisen ilmaisun mahdollisuuksia. Tällainen "luova väärinkäyttö" on epäilemättä hauskaa puuhaa, mutta en minä oikein jaksa uskoa sen voimaan. Lopputulokset kun ovat kuitenkin vähän ponnettomia:

 Ben Bogart (s. ?), Tietokoneella luotu kollaasikuva sarjasta Itseohjautuvia maisemia, 2010.

Sama ponnettomuus on muuten tullut nähdyksi vähän ajan kuluessa suomalaisessakin valokuvassa: esimerkiksi Gun Holmströmin (s. ?) näyttelyssä ja Pekka Niittyvirran (s. 1974) näyttelyssä. Holmströn jäi kuivakkaaksi ja Niittyvirran monokromaattiset kuvat herättivät minussa aivan omituisen ja myös täysin asiattoman raivon, jota pyydän anteeksi, jos taiteilija sattuu näitä rivejä lukemaan. 
Minulla on sellainen tunne, että erilaiset algoritmiset ratkaisut saattavat olla teoriassa tai sitten leikkinä ihan hyviä, mutta käytännössä ne eivät näytä tuottavan kovinkaan kiinnostavia taideteoksia, jotka pärjäisivät visuaalisesti omillaan. Tulee vähän samanlainen tunne kuin tietokonegrafiikan kanssa, josta tuli tavattoman nopeasti niin ylettömän last season ja jota ei kukaan viitsi kovinkaan vakavissaan enää sen paremmin tehdä kuin katsoakaan.     

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti