perjantai 30. syyskuuta 2011

Ja taas taas radiossa



Eilen olin taas radiossa puhumassa. Radio Yle 1:n Kultakuumeessa järjestettiin 'Kultakuumeen Guggenheim-analyysi'. Airikka Nurmelan johdolla kanssani olivat puolisen tuntia studiossa keskustelemassa toimittaja Paula Holmila ja kaupunginjohtaja Jussi Pajunen.
Sain minä joitain Guggenheimin vastaisia argumenttejani jotenkin esille, mutta mikään kovin kummoinen ei keskustelu ollut. Vanhaa konkaria Pajusta ei oikein saa mistään kiinni. Yritin pariinkin kertaan kysyä häneltä suoraan, että miksei Helsingin taidemuseota voisi lähteä kehittämään näihin esillä olleisiin visionäärisiin suuntiin – kun sitä intoa ja loputtomia rahoja tuntuu olevan – ja miksi veronmaksajien rahoilla ylläpidetty museo pitää yrittää kaataa yksityisen yhdysvaltalaisen säätiön syliin. Vastauksena oli vain sitä ympäripyöreää liturgiaa, missä 'vuorovaikutus', 'unelmat' ja 'taiteidenvälisyys' mössöytyvät tyhjäksi bisnespuheeksi. Kaiken lisäksi puhe oli koko ajan arkkitehtuurissa, vaikka minä olisin halunnut puhua taiteesta ja museon toiminnasta – en sen kuorista.
Onneksi sain vahingossa käyttööni viimeiset sanat. Tässä ne sanatarkasti (Airikka kysyi, että mistä minä haluaisin keskustella, ja Pajunen oli juuri kehunut valheellisesti päätöksentekoprosessin demokraattisuutta ja avoimuutta):
"No, kyllä mä haluaisin nimenomaan sitä taidekeskustelua. Mut kyllä mä samalla haluaisin kunnallispoliittiista keskustelua, koska kyllä mun mielestä on aivan kestämätön ajatus, että kansalaisten verovaroin ylläpidetty kunnallinen museo ollaan ikään kuin lahtaamassa tässä nyt tän brändiajattelun hyväksi ja... ja kyllä mä pahoin pelkään, että ei tässä odotella sitä selvittelyä. Kyllä kaupungilla on epäilemättä... Pajusellakin on sormensa pelissä... kun hankitaan siellä nyt esimerkiksi tätä yksityisrahoitusta, josta on puhuttu. Tuskin te nyt vaan siellä nyt leppoisasti odottelette selvitystä. Ja se avoimuus on hieman kyseenalaista. Ei meille näistä asioista kerrota."
Kyllä me Paulan kanssa saimme argumenttimme suurin piirtein sanotuksi, mutta vähän sellaista jööttiä tämä keskustelu on toistaiseksi ollut. Kun pitää vain odotella sitä ihmeselvitystä ennen kuin saa puhua. Samalla siellä jossain päätetään jo museon paikkaa.
Jos haluatte uhrata vähän aikaanne, tästä Areenan linkistä ohjelma on toistaiseksi kuultavissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti