perjantai 11. huhtikuuta 2014

Kulttuurijournalismia maailmalta

Venäläinen 45-vuotias investointipankkiiri ja taidemarkkinaspesialisti Sergey Skaterschikov osti äskettäin 112-vuotiaan ARTNews-lehden. Summaa ei kerrota. Myyjä oli Milton Esterow, joka osti lehden 41 vuotta sitten Newsweekiltä. Robin Cembalest jatkaa ainakin toistaiseksi päätoimittajana.
Tästä linkistä Suomessakin tutun Lee Rosenbaumin raportti aiheesta.


Rahan, taiteen ja maailman talousmahdeista tulevien uusien pelureiden kenttä (Kiina, Venäjä, Qatar, Yhdistyneet arabiemiirikunnat) tarjoaa loputtomasti kiinnostavaa seurattavaa – ja epäilemättä myös huolestuttavia kehityskulkuja. Kuinka käy taidejournalismin, kun sitä hallinnoi taidesijoittajaspesialisti omine intresseineen? Ajatusleikki: Pauliina Laitinen-Laiho Taiteen päätoimittajana.

PS. Eikä tähän tarvita pelkästään ei-länsimaisia pelureita. Elihän meilläkin jonkin aikaa Taide & Design – kulttuurjournalismin irvikuva advertoriaaleineen

PPS. Ja ehkä kannattaa lukea tästä linkistä ja tästä linkistä kuraattori ja galleristi Edward Winklemanin kommentteja Skaterschikovin tavasta hoidella taidebisneksiä. Ja jos energiaa ja aikaa piisaa, tästä linkistä vielä Dan Durayn juttu Artnetin valtausyrityksistä. Paikan taidemaailmassa voi siis ansaita tai ostaa. Mutta massia pitää olla. Skaterschikovin taustalla muun muassa luxemnurgilaisessa Redline Capital Managementissa sitä piisaa: taustahemmo Vladimir Yevtushenkov on Forbesin listalla aika korkealla 8 miljardin arvollaan – Venäjän 17. rikkain tällä hetkellä. 

3 kommenttia:

  1. Joo, T & D. Itse kirjoitin siihen arkkitehtuurista ja siinä sektiossa ei ollut kyse minkäänlaisesta mainostamisesta. Minun artikkeleitani kiiteltiin, mutta lehden kanssa kävi kuten kävi. Kokemus oli itesellenikin vastenmielinen, mutta lehden koko sisältöä ei kannata jälkikäteen tuomita. Lopuksi sen ostivat jonkinlaiset pankkiirit tai jotain, ja sitten se tuhoutui. Joku vei rahat..

    VastaaPoista
  2. Moi Tarja, olet ihan oikeassa. T&D:ssä julkaistiin ihan oikeitakin juttuja. Mutta osin olet myös väärässä: ei se tuho ollut pelkästään loppuvaiheen juttu; siellä aloitettiin advertoriaalien julkaiseminen ihan alusta alkaen. Käsittääkseni likipitäen kaikki taidemuseojutut ja galleriajutut olivat kytköksissä maksettuihin ilmoituksiin ja ilmoitusopimuksiin.

    VastaaPoista
  3. joo, ikävää. Itse olin niin naiivi, että ajattelin tässä auenneen uuden kanavan myös arkkitehtuuriin liittyville artikkeleille ulkopuolella Arkkitehti-lehden. Huonosti kävi myös pankkitilini suhteen. menneitä mitä menneitä. Meinasin lähteä koirani kanssa henkilökohtaisesti käymään Tullinpuomin talossa, perätäkseni maksamattomia palkkioita. Se käynti olisi ollut aivan turha joten jätin väliin.

    VastaaPoista