Tässä Karilan esittely gallerian verkkosivuille:
(Blogger temppuilee, enkä saa fontteja säädettyä haluamallani tavalla)
Lumouksen alueelle
Berliinissä jo vuosia vaikuttanut kuvataiteilija Eemil Karila (s. 1978) on opiskellut sekä Viron että Suomen kuvataideakatemiassa ja on ollut lukukauden myös Caracasissa, Venezuelassa.
(Blogger temppuilee, enkä saa fontteja säädettyä haluamallani tavalla)
Lumouksen alueelle
Berliinissä jo vuosia vaikuttanut kuvataiteilija Eemil Karila (s. 1978) on opiskellut sekä Viron että Suomen kuvataideakatemiassa ja on ollut lukukauden myös Caracasissa, Venezuelassa.
Eemil ripustamassa.
Karila
on tehnyt työtään monen median parissa. Galleria Ortoniin hän toi tuoreita
maalauksiaan, jotka ovat osin saaneet innoituksensa Albrecht Dürerin (1471–1528) teosten teemoista ja pienistä
taiteilijaa kiinnostaneista yksityiskohdista, osin vedenalaisen maailman oudosta
lumovoimasta.
Karila
ei luonnostele vaan maalaa intuitiivisesti ja seuraa maalauksen itsensä
viitoittamaa tietä. Lopputulos saattaa olla hänelle itselleenkin yllätys.
Varhaisempaa
taidehistoriaa kommentoiva maalaustaide on varsin suosittu menetelmä, mutta
Karila lähtee varioimaan sitä myös toisenlaisiin syvyyksiin, joilla on
ikiaikainen mytologinen tausta. Vedenalaisen maailman symboliikka on yksi
tällainen ihmisenä olemisen perusasioihin kytkeytyvä ammennettavissa oleva
lähde. Vedenalainen maailma on usein peilikuva reaalisesta maailmastamme,
siihen liittyvissä myyteissä sitä kansoittavat ihmisen kaltaiset olennot,
erilaiset haltijat ja vetehiset ja myös monenlaiset muodonmuutokset, kuten
esimerkiksi merenneidot (nereidit),
jotka ovat tunnettuja eri kulttuureissa kautta koko maailman.
All we can hope is a beautiful end, 2016, öljy kankaalle.
Vedenalainen
maailma muistuttaa myös jollain tavoin unen maailmaa ja sen tapahtumat unen
logiikkaa. Tai ehkäpä pitäisi pikemminkin puhua unen ja valveen välisestä
rajatilasta, jossa uni vie jo mukanaan mutta jossa tietoisuudella on vielä oma
roolinsa. Kyse on ns. hypnagogisesta tilasta, joka poikkeaa unesta siinä, että
kosketus on todellisuuteen on vielä säilynyt. Ranskalainen filosofi ja kirjailija Maurice Blanchot (1907–2003) on
kuvannut tätä tilaa: ”Kuvan nimissä puhuva asia vuoroin puhuu vielä maailmasta,
vuoroin johtaa meidät lumouksen määrittämättömälle alueelle.” (Kirjallinen avaruus, ai-ai 2003)
Bildnis eines Mannes, 2016, öljy kankaalle.
On
kuin Karilan maalaukset kertoisivat juuri tästä siirtymävaiheesta: sinänsä
neutraalin tai historiallisesti aikaansa ja paikkaansa asettuvan kuva-aiheen
päälle alkaa liukua unenomainen lumous, jossa kaikki on mahdollista.
Taiteilija tietää, mitä tekee mutta toisaalta ei olekaan siitä enää niin varma. Tähän välitilaan ja epävarmuuteen katsojankin on lumoavaa solahtaa.
Taiteilija tietää, mitä tekee mutta toisaalta ei olekaan siitä enää niin varma. Tähän välitilaan ja epävarmuuteen katsojankin on lumoavaa solahtaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti