Eilisessä Kirkko & Kaupungissa (18/16) ilmestyi juttuni Ernesto Neton (s. 1964) näyttelystä Boa (4.3.–4.9.) Nykytaiteen museo Kiasmassa. Verkkoversiossa juttu oli otsikoitu 'Ernesto Neton taide kutsuu hengähtämään'.
Ja taas oli pakko antautua taiteelle. Olin melko ennakkoluuloinen mennessäni näyttelyyn – "taas tätä spektaakkelimaista kansainvälistä tähtitaidetta". Mutta fiilis vei heti mukanaan. Tuli oikein hyvä olo.
Lakkaa
ajattelemasta
Interaktiivisuus kuvataiteessa on toisinaan tylsää ja mekaanista: kuin kerralla
oivallettu vitsi, joka ei toistosta parane. Brasilialaisen Ernesto Neton (s. 1964) luoma interaktiivisuus on sitä vastoin suorastaan
nerokasta. Olet osa teosta, mutta juuri mitään ei tapahdu, eikä käyttöohjetta
ole. Tai ehkä sittenkin, taiteilijan omin sanoin: ”Pyrin luomaan tiloja, joissa ihminen voi lakata
ajattelemasta. Me ajattelemme aivan liikaa. Aivoissamme pyörii koko ajan niin paljon
ajatuksia, että on kuin olisimme vankilassa tässä levottomassa, tietoa
tulvivassa yhteiskunnassa.”
Mistä kriitikko tietää, että
taiteilija on onnistunut aikomuksissaan? Seuraamalla yleisöä. Neto on tehnyt
Kiasman ylimpään kerrokseen boakäärmeen päätä muistuttavan rakennelman, jonka
sisään ihmiset voivat mennä tekemään ei-mitään. Ja sitä he todella tekevät:
oleskelevat, makoilevat, juttelevat toistensa kanssa – ja joku saattaa vielä
soittaa tarjolla olevaa kitaraa tai rumpua. Ylimmän kerroksen ison ikkunan ja
terassin edessä voi istua boan muotoisella penkillä ja katsella maisemaa miettien,
mitä mieleen juolahtaa – verho antaa oman virityksensä.
Yubẽ bushka, 2016.
Neto on saanut innoitusta
Länsi-Amazonian huni kuin -kansalta, jonka parissa hän on työskennellyt pitkään
ja joiden asiaa hän myös taiteellaan ajaa. Tämä noin 8000-henkinen
alkuperäiskansa käy monien kaltaistensa tavoin taistelua maanomistuksesta ja
perinteidensä säilymisestä.
Neto on aikoinaan todennut eräässä
haastattelussa, että hän pyrkii luomaan teoksillaan ”luonnolle omistettuja
paikkoja”. Samalla hänen käyttämänsä tekniikat ovat kuitenkin kulttuurisia,
koska veistokselliset muodot perustuvat matemaattiselle kalkyylille, jossa
täytyy ottaa huomioon muun muassa painovoima. Juuri painovoima sekä
rakenteelliset jännitteet ovat Neton taiteen muotoa antava kehikko.
Taide on tunnetusti esteettisten
ulottuvuuksien lisäksi myös taitoa, mitä nykyään toisinaan vähätellään. Neto on
itse asiassa tavattoman taidokas luomaan tilaa, jossa mieli leipää – tai jopa
hetkellisesti poistuu. Käsivärjätystä puuvillakankaasta leikattujen suikaleiden
tuottama virkattu, tropiikin värinen maailma kevyine tuoksuineen – laventeli ja
basilika – on otollinen paikka mielen tyhjennykselle. Paikalla olleet kävijät
toivat aidosti oman lisänsä teokseen: he olivat niin raukean joutilaita, että lopulta
oikein harmitti, kun en päässyt kokeilemaan rumpua heidän viipyessään tilassa
liian pitkään.
TxanArp, Fabiano Txana Bane laulaa “Nuku Mana ibubu” Hans Arpin veistokselle Kauernd, 2014.
Neto luo myös hauskan jännitteen
länsimaisen modernismin ja Amazonian kulttuurin välille. Mukana lienee myös
ripaus itseironiaa. Ainakin minua nauratti, kun katsoin videota, jossa Jordãon
alueen päällikön poika Fabiano Txana
Bane laulaa parantavaa lauluaan Hans
Arpin (1897–1966) abstraktille veistokselle. Nauratti myös helpottuneesti
sen takia, että kyse ei ollut mistään kolonisoivasta vitsistä, jossa taiteen
maailmantähti käyttäisi alkuperäiskansaa hyväkseen. Kyseinen parantaja ja
muusikko on nimittäin myös kansalaisaktivisti, joka näin saa tilaisuuden käyttää
läntisiä taideinstituutioita hyväkseen sanomansa levittämiseen. Koin
vuoropuhelun aitona.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti