sunnuntai 20. kesäkuuta 2010

Arkkitehtuuria 10: Kun tori kuolee

Kävin viime vuonna useammankin kerran Mikkelissä, kun kuratoin Mikkelin taidemuseoon näyttelyä Tuunattua Tuuvaa. Tuolloin tykästyin kovasti Mikkelin elävään toriin ja sen reunalla olevaan piskuiseen kauppahalliin, josta nytkin ajattelin Mikkelissä käydessäni ostaa Puruveden kalapoikien kunnon ahvenkukon ja Siiskosen ruislimpun, tuon legendaarisen testivoittajan.
Ja paskat!
Torin alle rakennetaan parkkihallia, joten se näyttää pitkään tällaiselta:


Ja kauppahalli sijaitsi puolestaan tässä oikealla. Se ei siis enää palaa:


Sitten innostuin surffailemaan ahvenkukon tiimoilta, ja luin 26.5. Savon Sanomista, että koko ahvenkukko on vaarassa EU-direktiivien takia. Facebookinkiin on perustettu Ahvenkukko on pelastettava! -ryhmä. Ja verkkoadressin voi allekirjoittaa tästä. Minä sen jo tein.
Mitä äänestitte silloin aikoinaan EU:n suhteen? Minä äänestin EI ja olen vieläkin siitä ylpeä.

1 kommentti:

  1. Ai kun kamala, nuorena opiskelijalikkana olin muutaman jouluntienoon Mikkelissä, jossa isä asui silloin nuoren vaimonsa kanssa.

    Torin laidalla sijaitsi yökerho Kaleva, jonne pääsin sisään, vaikka en ollut vielä 24-vuotias, niin kuin silloin piti olla.

    Nyt ei Kalevaan uskaltaisi varmaan muutenkaan, saatika että yön jiveä tanssittuaan Tannisen kanssa niin tipahtaisi sitten monttuun. Tanninen oli paras tanssija mitä olen ikinä tavannut. Minä puolestaan painoin siinä 40 kiloa, joten minua oli helppo heitellä.

    Olen syntynyt päämajan tiedotusosaston vieressä, siis Paukkulassa. Paavolainen harppoi eestaas portaita, mutta ei ollut tuntevinaan mun tätiä ja isää, luulen että ne eivät saaneet tuntea ketään.

    Siitä pihalta lähti myös liikkeelle Stella Polaris-kuorma-autot A.D. 1945.

    VastaaPoista