Minulta tilattiin julkaisuun artikkeli, aihe ja käsittelytapa vapaa. Tässä se suomeksi, itse kirja on ilmestynyt vain englanniksi. Mainittakoon, että käännökset kannattaa ihan oikeasti aina tarkastaa. Nyt en kiireessäni tehnyt sitä, kun juttu pintapuolisesti vaikutti hyvältä. Ilmestymisen jälkeen huomasin, että olisi pitänyt. Englanninkielisessä jutussa kerron opiskelleeni taidehistoriaa yliopistolla, mikä ei pidä paikkaansa. Olen itseoppinut (?).
Kuvituksenkin sain valita itse, ja valitsin omia vanhoja kuviani ja annoin itselleni luvan vähän hupailla – niin kuin kirjoittajamäärittelyssäkin.
Huomioita puhtaasta taiteesta ja likaisista
rakennuksista
Unelmoin koko lukioaikani tulevani arkkitehdiksi, vaikka tajusinkin, että lyhyellä matematiikalla se olisi ollut miltei mahdotonta. Se johti kuitenkin siihen, että olen koko elämäni tuntenut lukkarinrakkautta arkkitehtuuria kohtaan.
Olen pitkään toiminut ammatikseni
taidekriitikkona, mutta vaikka arkkitehtuuri on esimerkiksi Helsingin
yliopistossa taidehistorian opetuksessa olennainen osa, ei taidekriitikoilla
juurikaan ole tapana puhua arkkitehtuurista. Arkkitehtuuri on alue, joka
jätetään yleensä erikoisasiantuntijoiden vastuulle.
Yleissivistyksellisistä syistä
hankin käsikirjastooni ja luin John
Summersonin (1904–1992) itsekin jo klassikoksi muodostuneen kirjan The Classical Language of Architecture
(1963). Ja toki tutustuin Andrea
Palladioon (1508–1580), hänen ajatuksiinsa mittasuhteista ja
symmetrisyydestä.
Joka kerta, kun kirjoittaja lähtee Tallinnaan ja palaa sieltä, hän näkee
Jorma Hautalan värisuunnitelman Wärtsilän telakan allashalliin
(Arkkitehtitoimisto Erkko Wirkkunen, 1975).
Myöhemmin opin ajattelemaan palladiolaisesti myös tilaa rakennuksen ympärillä ja tajusin, että rakennuksia oli tarkasteltava eri puolilta – ei pelkkinä fasadeina, niin kuin maallikoilla on usein tapana tehdä, ja johon toisaalta tiivis kaupunkirakenne myös toisinaan saattaa pakottaa. Tuolloin opin ajattelemaan myös rakennusten massoittelua ja pääsin jo kuvataiteenkin äärelle miettiessäni rakennuksen mahdollista ”veistoksellisuutta”, josta vieläkin on toisinaan tapana puhua, vaikka en olekaan täysin vakuuttunut ilmaisun mielekkyydestä.
Olen kuitenkin vakuuttunut siitä,
että kuvataiteen ja arkkitehtuurin suhteista on mielekästä puhua – enkä
pelkästään siksi, että arkkitehtuuria nimitetään toisinaan suomenkieliselläkin
termillä, vaikkakin enää harvemmin: se on ’rakennustaidetta’. Syy on lähinnä se
kompleksinen suhde, joka ns. puhtaalla taiteella ja arkkitehtuurilla on ollut,
ja joka kaikkien mahdollisten ratkaisuyritysten jälkeen on vieläkin varsin
kompleksinen. Tämä suhde tuntuu palaavan sitä paitsi uuden akuutin keskustelun
aiheeksi, koska ns. prosenttiperiaate on Suomessa jälleen noususuhdanteessa –
siis periaate, jonka mukaan julkisessa rakentamisessa tietty rahasumma,
ideaalisesti ehkä juuri tuo 1% mutta käytännössä usein paljon vähemmän,
käytetään rakennukseen liittyviin taidehankintoihin. Yksi prosenttiperiaatteen
ongelmista on luonnollisesti se, missä vaiheessa taide asettuu osaksi
arkkitehtuuria: onko se jotain, jota tehdään yhdessä arkkitehdin kanssa, vai
onko taide vain jälkikäteen hankittua pinnallista koristelua, jolla valmis rakennus
somistetaan asianmukaisen tyylikkäällä tavalla. Tätä keskustelua on Suomessakin
käyty ainakin 1960-luvulta saakka.
On tiettyjä tekstejä, joihin tulee
palattua usein. Yksi tällainen on kuvanveistäjä Raimo Utriaisen (1927–1994) essee ’Monumenttitaiteesta’ (Taide 3/1962). Utriainen totesi muun
muassa: ”Monumenttitaiteen on luotava henkinen, kohottava komponentti sille
arkiselle elämänpoljennolle, joka sykkii kaupungin jokapäiväistä tarvetta
palvelevan arkkitehtuurin viitoittamissa puitteissa. Ellei se siihen kykene,
ilmeistä on, että ennen pitkää
arkkitehtuuri riistää monumenttitaiteen osuuden ja muuntuu tarvittaessa itse palvelemaan
ko. tarkoitusperiä; pyrkiessään yhteisyöhön uuden arkkitehtuurin kanssa
symbolistisena taideteoksena, joka elää pintajännitteen, muotojen
vastakohtaisuuden sekä tilojensa rytmin varassa, ei monumentti voine loukata
sitä kohdetta, jonka kunniaksi se on pystytetty.” Mainittakoon, että
Utriaisella oli takanaan myös arkkitehtiopintoja ja että hän on yksi niistä
harvoista kuvanveistäjistä, jotka Suomessa ovat aktiivisesti toimineet yhdessä
arkkitehtien kanssa. Toinen tällainen oli Kain
Tapper (1930–2004), mutta hänen arkkitehtuurin liittyvät työnsä jäävät
selvästikin jähmeämmiksi hänen ns. vapaisiin töihinsä verrattuina.
Kirjoittaja on tehnyt Virossa arkkitehtuuriseikkailuja koko 2000-luvun
ajan. Yksi merkittävimmistä kohteista on ollut Valve Pormeisterin
(1922–2002) pohjoismaisesta orgaanisesta arkkitehtuurista vaikutteita
saanut Kurtnan siipikarjankasvatuksen koeaseman päärakennus vuodelta
1966. Koska arkkitehtuurikokemus täydentyy vasta sisältä koettuna ja
eletyksi elämäksi muuntuneena, vietti kirjoittaja hääjuhlansa tässä
1960-luvun kolhoosiarkkitehtuurin helmessä kesällä 2014.
Tuntuu siltä, että arkkitehdit ja taiteilijat eivät ole oppineet yhteistä kieltä – niin taiteilijoita kuin molemmat ovatkin ja niin pitkään kun keskusteluyhteys on ollutkin olemassa. Itsekin arkkitehtuurin kanssa monumenttimaalarina toiminut Unto Pusa (1913–1973) opetti pitkään arkkitehtejä Teknillisessä korkeakoulussa, ja hänen työtään – sekä oppejaan – piti samassa oppilaitoksessa yllä myöhemmin kuvanveistäjä Raimo Heino (1932–1995). Tämä ei kuitenkaan ollut tarpeeksi, ja esimerkiksi suomalaisen arkkitehtuurin grand old man, Markku Komonen, samaisen oppilaitoksen myöhempi arkkitehtuurin professori, kertoi minulle äskettäin asiasta keskustellessamme, että hän hakeutui opiskeluaikanaan myös Vapaaseen Taidekouluun, silloisen kuvataiteen modernismimme huippuoppilaitokseen, koettuaan tarvitsevansa lisää tietoa kuvataiteesta, minkä hän koki oleelliseksi arkkitehtiopinnoissaan.
Kaikki tämä liittyy tietysti
voimakkaaseen modernistiseen perinteeseen. Palaan vielä Utriaiseen, joka vuoden
kuluttua kirjoitti uuden artikkelin samalla nimellä ja samaan lehteen (Taide 3/63). Niin kuvataiteella kuin
arkkitehtuurillakin on taipumus tyyliytyä ja sitä kautta ajautua
stagnaatiotilaan. Utriainen otti esiin Bauhausista ja Walter Gropiuksen (1883–1969) ajattelusta ulottuvuuden, joka lienee
vaipunut vähän unholaan – Bauhausinkin nyt myöhemmin ikään kuin tyyliydyttyä:
”Bauhausin olemus kehittyi alati kehittyvästä tapahtumasta, ei niinkään uuden
’tyylin’ luomispyrkimyksestä. Se noudatti orgaanista ideaa, joka saattoi
mukautua alati vaihtuviin elämän vaatimuksiin ja joka ei myöskään ollut sidottu
aikaan, paikkaan tai kansallisuuteen.”
Utriainen viittasi myös kollegaansa Constantin Brâncușiin (1876–1957) ja
tämän ajatuksiin pelkistämisen väistämättömyydestä: ”… siihen päädytään
melkoisen varmasti, kun lähestytään esineiden, ilmiöiden olemusta, ydintä.”
Tämä kaikki kiteytyy Utriaisen mukaan Alvar
Aallon (1898–1976) arkkitehtuurissa: ”Katsellessaan Alvar Aallon
rakennusten kolmiulotteisia julkisivupoljentoja, pintajuoksutuksia, tilojen
liukuvaa suhdetta toisiinsa, massojen keskeisiä rytmijännitteitä yhtyy
varauksetta käsitykseen hänen asemastaan ei ainoastaan konstruktiivisena ja
orgaanisena arkkitehtinä – vaan yhtä paljon herkästi vaistoavana taiteilijana.”
Syy, miksi olen viipynyt niin
pitkään historiassa, on kahtalainen. Ensinnäkin Utriaisen aloittama keskustelu
on jäänyt Suomessa pahasti kesken. Toiseksi se on mielestäni sellaisenaankin
vielä täysin ajankohtaista puhetta, joka on suotta unohdettu ja josta voisimme
vihdoinkin jatkaa.
1960-luvulta nykyhetkeen on toki
tapahtunut paljon, ja arkkitehtuuri on kokenut erilaisia tyylejä. Postmoderni
ei ehkä ensin ollut tyyli vaan historian vaiheistuksen vaatima uusi tapa
ajatella, mutta väistämättä tyyliydyttään sekin on ajautunut omaan umpikujaansa
tuottaen lopulta loputtoman määrän arkkitehtuuria muistuttavia epigonimaisia
ratkaisuja ja päätyen siihen, jota on toisinaan ollut tapana pilkallisesti
kutsua ”pohjanmaalaiseksi autokauppapostmodernismiksi”. Olen nähnyt lukuisia
sellaisia rakennuksia – olivat ne sitten auto- ja huonekalukauppoja,
kunnantaloja tai paloasemia.
Onpa wau-arkkitehtuurikin kuulemma
jo ajautunut väistämättä historiansa loppuun, vaikka jotkut Helsingin
Guggenheim-intoilijat jaksoivat vielä ennätysmäisessä – 1715 osallistujaa –
kansainvälisessä arkkitehtuurikilpailussa vielä sellaista odottaa. Jo
ikoniseksi muodostunut Frank Gehryn
Bilbaon Guggenheim (1997) lienee kulminaatio ja cul-de-sacin viimeinen portti. Helsingin keskustelussa käsite ’Bilbao-efekti’
on kuitenkin pulpahtanut esiin tuon tuostakin. Ja oireellista kyllä: kysehän ei
ole lainkaan kuvataiteesta vaan pelkästä arkkitehtuurista. Eivät ne siis vieläkään
oikein tahdo kohdata toisiaan tasavertaisella maaperällä.
Kirjoittaja harrastaa kolhoosibongailua, joka ei useinkaan ole
ennakko-odotusten mukaista camphuumoria. Vilen Künnapun suunnittelema
Kehran kolhoosin päärakennus (1984–90) on silkkaa metafysiikkaa.
Olen puhunut toistaiseksi lähinnä vain muodosta, mutta en usko, että kaikista mahdollisista tyyliytymisen ja mahdollisesti vanhanaikaiseksi tulkituksi tulemisen myötä syntyneistä umpikujistaan huolimatta arkkitehtuurin muotokieli olisi kulunut loppuun – vaikka se olisikin muuttunut universaaliksi, kuten jo Gropius huomautti. Tätä seikkaa on vahvistanut esimerkiksi 2000-luvun alusta asti harrastaneeni arkkitehtoniset seikkailuretket Tallinnassa, jossa Neuvostoliiton väliintulo katkaisi kukoistavan funkisperinteen. Moni Tallinnan arkkitehdeistä on jatkanut tuota perinteitä – osin jopa taidokkaan ovelasti jo neuvostoaikana 1970-luvulla ja jalostaen sitä vielä edelleenkin. Kyse ei ole edellä viittaamastani postmodernismin kaltaisesta rappioitumisesta eikä pelkästä retrotrendistä vaan siitä, mihin Utriainenkin viittasi: oivaltavasta tavasta yhdistää konstruktiivista ja orgaanista käyttäen ehkä lisätaustana pohjoismaisen orgaanisen arkkitehtuurin taustaa, jossa yhtenä reunaehtona on kuitenkin aina ympäröivä luonto. Tämä lienee asia, joka ei vanhene koskaan.
Niinpä kuvittelenkin mielessäni
uuttaa arkkitehtuurin nousukautta, jossa vertailukohta kuvataiteeseen ei
olekaan pelkkä veistoksellisuus vaan pikemminkin ”veistotaiteen laajentunut
kenttä”, josta taidehistorioitsija Rosalind
Krauss alkoi puhua jo vuonna 1979 (’Sculpture in the Expanded Field’, October, kevät 1979). Ja kuvittelen
vielä pidemmälle – osin Joseph Beuysin
(1921–1986) ajatteluun ”sosiaaliseen veistotaiteeseen” liittyen –
arkkitehtuurin tulevaisuutta osana sekä ympäristö- että yhteisötaidetta.
Mahdollisuuksia on loputtomasti, ja wau-efektien sijaan voimmekin ehkä odottaa
takaisin ihmisen kokoista ja yhteisöllisesti muovattua arkkitehtonista
ympäristöä, jossa reunaehtoina on myös se kaikki tieto, mitä me fenomenologisen
ajattelun – jota Suomen arkkitehtikunnan keskuudessa on propagoinut
esikuvallisesti Juhani Pallasmaa
lukuisilla kirjoituksillaan – myötä
olemme oppineet eletyn ja koetun tuottamasta. Ja näinhän siellä sun täällä maailmalla
on alettu jo toimiakin, vaikka se ei usein ylitäkään kiiltävien
arkkitehtuurilehtien julkaisukynnystä.
Yhteisöllisyys vaatii myös nöyryyttä
arkkitehdeilta ja rohkeutta maallikoilta. Nerous on jo pitkälti unohdettu asia,
mutta varmaankin osin kaupallisista syistä sen on korvannut tähtikultti – niin
kuvataiteissa kuin arkkitehtuurissakin, mutta eiköhän näillekin asenteille häämötä
jo se väistämätön umpikuja. En minä esimerkiksi jaksaisi nähdä enää yhtään Zaha Hadid -epigonia – jos saan olla
rehellinen. Niitäkin edellä mainittu Guggenheim-kilpailu tarjoili
valikoimissaan.
Mutta palaan mainitsemaani yleisön
rohkeuteen. Meidän on murrettava se ajattelu, että arkkitehtuuri on tekniikkaa
ja taidetta yhdistäessään liian vaikea laji maallikolle ja että siitä puhuminen
on jätettävä asiantuntijoille.
Palasin kouluaikojeni arkkitehtuuriharrastukseen vasta 2000-luvun alussa, jolloin aloin seikkailla Tallinnassa ja sittemmin muuallakin Virossa. Kirjoitin silkassa harrastemielessä ja samalla lomaillen kolme opaskirjaakin Tallinnaan liittyen ja päädyin siihen, että seikkailevalle turistille keskeisimmät kohteet ovat arkkitehtuuri ja baarit. Aloin myös varsinkin Pallasmaan innoittamana arvioida rakennuksia pelkän katseen sijaan menemällä sisään kaikkialle, minne vain pystyin. Halusin kokea arkkitehtuurin liu’uttaen kättäni kaiteella, nousten rappusia ja haistellen ilmapiiriä. Istuen jossain tarjolla olevassa tuolissa. Jos kyseessä oli julkinen sauna – Tallinnassa on muuten varmaankin maailman hienoin art deco -sauna – oli se toki koettava saunoen, jotta arkkitehtoninen kokemus olisi täydellinen.
Palasin kouluaikojeni arkkitehtuuriharrastukseen vasta 2000-luvun alussa, jolloin aloin seikkailla Tallinnassa ja sittemmin muuallakin Virossa. Kirjoitin silkassa harrastemielessä ja samalla lomaillen kolme opaskirjaakin Tallinnaan liittyen ja päädyin siihen, että seikkailevalle turistille keskeisimmät kohteet ovat arkkitehtuuri ja baarit. Aloin myös varsinkin Pallasmaan innoittamana arvioida rakennuksia pelkän katseen sijaan menemällä sisään kaikkialle, minne vain pystyin. Halusin kokea arkkitehtuurin liu’uttaen kättäni kaiteella, nousten rappusia ja haistellen ilmapiiriä. Istuen jossain tarjolla olevassa tuolissa. Jos kyseessä oli julkinen sauna – Tallinnassa on muuten varmaankin maailman hienoin art deco -sauna – oli se toki koettava saunoen, jotta arkkitehtoninen kokemus olisi täydellinen.
Saunan arkkitehtuuri on koettava myös saunoen, ja saunaksi Aleksander
Vladovskin (1876–1950) suunnittelema art deco -tyylinen Kalma saun
(1928) Tallinnassa alun perin suunniteltiinkin.
Kirjoitin ensimmäiseen kirjaani Sankarimatkailija Tallinnan raitiovaunuissa (2005): ”Jos arkkitehtuuriin liittyvät kommenttini eivät aina tunnu asiantuntevilta, on kyse jokamiehenoikeudesta. Arkkitehtuuria tehdään ihmisiä varten, minäkin olen yksi heistä. Jokaisella on oikeus arvioida ympäristöään ja jokaisen meistä olisi myös syytä tehdä niin. Koska arkkitehtuuria tehdään ihmisiä varten, on myös syytä miettiä sen ihmisläheisyyttä, viihtyvyyttä, toiminnallisuutta yms.”
Yksi tapa kehittää arkkitehtuuria
olisikin sen saattaminen paljon voimakkaammin julkisen keskustelun kohteeksi.
Nykykuvataide on esimerkiksi lähestynyt enemmän ja enemmän ihmisten arkea,
tavallisuutta, toisinaan emansipatorisena liikehdintänä marginaalien
nostamisena keskiöön. Arkkitehtuuri voi ihan hyvin ottaa oppia tästä. Ja onhan
näin tehtykin, mutta harvoin tällaisiakaan projekteja noteerataan näyttävästi.
Kuvataiteessa ne ovat kuitenkin jopa trendikkäitä.
Olisi ehkä vihdoinkin syytä
tunnustaa, että esteettisessä mielessä kaikki on jo tehty. En usko, että olen
kovinkaan paljoa väärässä kun väitän, että postmodernin vietyä muotokokeilunsa
loppuun, jäljelle jäi vain pinta ja sitä kautta värit sekä uudelleen henkiin
herännyt ornamentiikka, joka usein on kuitenkin vain mekaanista toistoa, jolla
on taiteen kanssa varsin vähän tekemistä.
Värin uuden tulemisenkin opin ensin
Virossa ja varsinkin Tallinnan laita-alueilla. Erityisesti liike- ja
teollisuusalueille alkoi ilmestyä rakennuksia, joissa väri oli korvannut muodon
efektinä: omituisia ja toisinaan suorastaan ällöttäviä keltaisia ja oransseja
sekä iljettävän vihreitä rakennuksia. Nyt tämä sama ilmiö on rantautunut
Suomeenkin. Tuoreimpana esimerkkinä juuri valmistuva Helsingin Jätkäsaari,
jonne tuntuu ilmestyvän uusia riitasointuisia värejä ilman mitään
kokonaissuunnitelmaa. Koen ne kaikessa näennäisessä puhtaudessaan ehkä nimenomaan
likaisina. Mieleeni tulee itse asiassa antropologi Mary Douglasin käsitys liasta, joka hieman yksinkertaistaen on se,
että lika on ainetta väärässä paikassa. Lika on ensisijaisesti symbolista.
Taide on tietenkin ollut aina innokasta rikkomaan luokituksia ja symbolisia
järjestelmiä, mutta sitä ei meille – julkisia teoksia lukuun ottamatta – yleensä pakoteta. Lisäksi julkiset
taideteokset muuttuvat hiljalleen näkymättömiksi arkipäiväistyessään, mutta
ruman värinen – siis yhteisöllisesti rumaksi tulkittu – rakennus ei sitä
välttämättä tee, koska se dominoi paljon laajemmin ympäristöään.
Kysyin keskustelussani Markku
Komosen kanssa, että olenko mahdollisesti oikeassa siinä tulkinnassani, että
kun muotokikkailujen aika oli jo päätynyt umpikujaansa, sitä jatkettiin suoraan
pelkässä pinnassa – ja ilman mitään jatkumoa perinteeseen. Hän ei vastannut
suoraan kysymykseeni, mutta hänen hymystään tulkitsin, että olin ainakin
lähellä totuutta.
Värikin on projekti, joka
kuvataiteen ja arkkitehtuurin osalta jäi Suomessa kesken. Eniten arkkitehtuurin
värisuunnitelmia kuvataiteilijoistamme on tehnyt varmaankin konstruktivistiemme
grand old man Jorma Hautala, muista mainittakoon ainakin Anitra Lucander (1918–2000), Timo
Aalto (1941–2003), joka teki ainakin yhteen lähiöön lähinnä toteuttamattoman
kokonaissuunnitelman, ja nuoremmasta polvesta ahkerimpana Markku Pääkkönen, muun muassa Männistön kirkossa Kuopiossa Juha Leiviskän kanssa. Perinne on aika
kapea ja tuntuu olevan katkeamassa. Tämän perinteen haluaisin elvyttää: taidemaalarit
ja arkkitehdit olisi syytä saattaa taas läheisempään keskusteluyhteyteen,
varsinkin kun maalaustaidekin tuntuu alituisesta kuolleeksi julistamisestaan
huolimatta löytävän jatkuvasti uusia ulottuvuuksia.
Onneksi Helsinki on kuitenkin täynnä
kalkkimaalattuja taloja, jotka pintaremontin jälkeenkin istuvat yleensä väriharmonisesti
yhteiseen kaupunkikuvaansa. Perinteisessä kalkkauksessa ei nimittäin voi
käyttää lainkaan synteettisiä pigmenttejä, ainoastaan oksideja ja maavärejä,
eikä niitäkään liikaa, joten värimaailma pysyy silmälle ja sen kautta sielulle
rauhallisena. Eiköhän tätäkin perinnettä voisi elvyttää yhdessä uudemman
pieninyanssisemman muotokielen kanssa – varsinkin kun kyse on sekä aikaa että
ekologiaa kestävästä, luonnollisesta ja helposti ylläpidettävästä perinteestä?
Jorma Hautalan sanoin (’Yhteinen
kieli taiteelle ja arkkitehtuurille’ hänen kirjoitusvalikoimassaan Pinnassa ja tilassa, 2001): ”Ympäristömme
fyysisten suunnittelijoiden tulee nähdä ihminen luonnon ja historian osana.”
Kirjoittaja on helsinkiläinen kuvataidekriitikko, joka asuu
onnellisena Arvo Aallon ja hänen kumppaneidensa piirtämässä 1930-luvun funkistalossa
seinällään Arvo Aallon pojan Timo Aallon hieno serigrafia ja ulkoseinällään
juuri uusittu klassinen maavärinen kalkkauspinta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti