Kesäkuun alussa – tarkemmin Taidekeskus Salmelan avajaisten 10.6. yhteydessä – julkaistiin varmaankin tärkein tämän vuoden hengentuotteistani. Olen koko kevään vääntänyt pitkaikaisen kirjakumppanini Timo Setälän (s. 1958) kanssa kirjaa Pirkko Nukarista (s. 1943). Ollaan istuttu useampaan otteeseen Pirkon työhuoneella, tehty töitä ja joskus juotu vähän viiniäkin. Tulos on tässä (Parvs 2016):
Yli 200-sivuinen kirja Pirkon koko urasta. Nyt tuntuu vähän hienolta. Tässä johdantoni:
”Ihmiselle lajityypillinen ammatti”
Meidän tulee vapauttaa itsemme laajentamalla myötätuntomme
kattamaan kaikki elävät olennot ja koko luomakunta kauneudessaan.
– Albert Einstein
Kuvanveistäjä Pirkko
Nukarin taiteilijanlaatua voisi tiivistäen kuvata kertomalla taustaksi sen,
että hän on saanut merkittävää innoitusta yhtä lailla Herbert Readin (1893–1968) klassisesta kirjasta Modernin kuvanveistotaiteen historia
(1964, suom. Otava 1965) kuin Lauri
Siivosen toimittamasta kaksiosaisesta yleisesityksestä Suomen nisäkkäät (Otava 1972). Tai että häntä ovat opettaneet yhtä lailla
veistotaiteemme lähihistorian klassikot Yrjö Rosola (1904–1989) ja Kain Tapper (1930–2004) kuin aivan vastaavasti
luonnontuntemuksen ja -suojelun klassikot Pertti
Seiskari (1929–2015) ja Pekka
Nuorteva – edellinen Nukarin opettajana koulussa ja jälkimmäinen
yliopistossa.
Pajulintu, 2007.
Suurella yleisöllä on vakiintunut kuva Nukarista
mestarillisten lintuveistosten tekijänä, jonka kosketus pronssiin on äärimmäisen
hienostunutta ja herkkää. Tällä tavoitetaan vasta osa Nukarin
taiteilijanlaadusta. Hänessä ei ole mitään pikkusievää ja kaunistelevaa eikä
hänen realistisen – jopa raadollisen – luontosuhteensa vuoksi myöskään sitä
luontoa valheellisesti inhimillistävää hömppää, joka eläinaiheisessa taiteessa
on niin tavallista. Hänellä on pakastin täynnä kuolleita lintuja, koska lintuja
realistisesti kuvaavan veistäjän on syytä nähdä tarkkaan mallinsa anatomisia
yksityiskohtia – muutenkin kuin kaksiulotteisina kuvina kirjoissa tai
ohikiitävinä luontohavaintoina. Tämä ei kuitenkaan ole missään ristiriidassa
sen kanssa, että Nukari on lapsuudestaan asti ollut suuri luonnonrakastaja ja koko tuotannossaan sen
vankkumaton puolestapuhuja.
Kauneuden ja herkkyyden lisäksi Nukarin koko tuotantoa ja
siihen liittyvää ajattelua leimaakin todellisuudessa varsin voimakas
poliittinen sävy. Hän ei kuitenkaan manifestoi osoittelevasti vaan käyttää
pikemminkin ovelampia menetelmiä, alkaen siitä rakkaudesta, joka hänen pieniä
luontokappaleita kuvaavien veistostensa on miltei pakko katsojassa herättää, aina
käsitteellissävyisiin ratkaisuihin asti, joissa sisällön lisäksi
kontekstillakin on merkityksensä. Ennen vain suurmiehet saivat osakseen
kunnioitusta patsailla, mutta Nukari teki myös koosta osan luontoveistoksen
sisältöä. Kuka muu olisi tehnyt 1,7 metriä pitkän ja 1,4 metriä korkean
veistoksen kanahaukasta? Myös teoksen nimi kertoo jotain sen sisällöstä ja
poliittisesta ulottuvuudesta: Rauhoitettu.
Teos valmistui vuonna 1991, ja kanahaukka oli rauhoitettu vuonna 1989. Sitä
ennen se oli avointa riistaa.
Kaksi vaihtoehtoa?
Nukarin luontosuhde sai alkunsa ja syveni sekä koulussa ja
koulun luontokerhoissa teoreettisella tasolla että perheen kesäasunnossa
Pernajan Kabbölessä meren rannalla. ”Lapsuuden kesät Kabbölessä olivat tärkeitä
ja vaikuttavat tuotantooni edelleenkin. Kaupungista siirryttiin maalle koko
kesäksi. Ympäröivä luonto ja meri olivat vaikuttavia. Pienenä oli sellainen
olo, että vuodessa on kaksi vuotta: Helsinki-vuosi ja Kabböle-vuosi, se
oleminen oli niin totaalista.”
”Rakkauteni luontoon ja kaikkiin siellä liikkuviin
olentoihin syntyi varhain. Kabbölessä oli hyvät paikat seurustella niiden
kanssa. Minulla oli jo pienenä taipumus vangita niitä. Tein esimerkiksi
heinäsirkoista tarhan.” Nukarilla oli myös välillä siili, ja rakentamiinsa terraarioihin hän
vangitsi itse valmistamillaan lasipurkkiansoilla hiiriä ja myyriä, jotka sitten
karkailivat niistä. Rannan akvaarioon hän pyydysti särkiä ja kolmipiikkejä –
kolmipiikkejä esittää myös yksi hänen varhaisimmista pronssivaloksistaan. Saipa
hän kyykäärmeenkin vangittua lasipurkkiin, mutta sen isä hänen surukseen tappoi
ja ripusti tikkaille varoitukseksi.
Murattimalja, 2002.
Kabbölessä kymmenvuotiaana alkoi myös tutustuminen
muovailuun: ”Maan ja veden rajalta löysin hyvä savikohdan, joka hohti hienosti.
Kaivoin sitä ja tein siitä pieniä juttuja, esimerkiksi kauppaleikkeihin kuppeja
ja pieniä esineitä. Isä ihmetteli, että olin löytänyt sen, ja kertoi, että
muurari oli käyttänyt samaa paikkaa.”
Koulussa suhde luontoon jatkui teoreettisten harrastusten
parissa: Suomalaisen yhteiskoulun alaluokilla Mollusca-kerhossa ja yläluokilla
Amici Naturae -kerhossa.
Nukari oli tietysti kympin piirtäjä, ja kuvaamataidon
opettaja, 1930–40-luvuilla taidemaalarina näyttelyissäkin mukana ollut Kurt Matilainen (1905–1983) ei pitänyt
ajatuksesta, että Nukari olisi valinnut kuvaamataidon sijaan latinan, kun ne
olivat vastakkain valinnaisaineina. Kuvaamataidon Nukari sitten valitsi.
Olen viipynyt näissä alkuvaiheissa pitkään, koska niissä
tiivistyy jotain oleellista Nukarin taiteilijuudesta: vahva omakohtainen
luontosuhde, halu olla lähekkäin eläinten kanssa, teoreettinen kiinnostus ja
välttämätön halu kuvata havaintojaan.
Löytäminen vei kuitenkin aikansa, ja vaikka hän tiesikin jo
melko varhain olevansa kuvanveistäjä, veti teoreettinen kiinnostuskin
puoleensa. Nukari aloitti vuonna 1961 opintonsa sekä Helsingin yliopistossa –
taidehistoria – että Taideteollisen oppilaitoksen iltalinjalla. Yliopistolla
hän kävi opiskelemassa myös Piirustuslaitoksella. Taideteollisessa
oppilaitoksessa veistoa opettivat Tapper ja Heikki Häiväoja. Hän vuokrasi tuolloin ensimmäisen työhuoneensakin
vanhasta vossikatallista Helsingin Kruununhaassa. Seuraavana vuonna hän pääsi
sisään Taideteollisen oppilaitoksen kuvaamataidonopettajalinjalle, mutta kyse
oli lähinnä siitä, että hän tiesi saavansa sieltä monipuolista koulutusta
taideaineissa ja toisaalta olevansa isälleen mieliksi, kun saisi oikean
ammatin. Veistäjä hän kuitenkin jo oli, mitä vahvisti myös suhteen alku tulevan
elämänkumppanin ja työtoverin Tapio
Junnon (1940–2006) kanssa. He olivat tutustuneet jo iltalinjalla, mutta
Junno oli käynyt väillä karkumatkalla kotonaan pohjoisessa ja aloitti sitten
opinnot Suomen Taideakatemian koulussa – ja pesiytyi Nukarin työhuoneelle.
Nukarista on tapana kertoa tarinaa, että hän on epäröinyt
luonnontieteiden ja kuvanveiston välillä. Hän opiskelikin yliopistolla vielä
vuonna 1968 perinnöllisyystiedettä ja niinkin myöhään kuin vuonna 1978
ympäristönsuojelua Nuortevan johdolla. Kyse ei kuitenkaan ollut enää
varsinaisesti uranvalinnasta. Avaimen tarjoaa ehkä hänen ensimmäinen
pääkirjoituksensa Taide-lehdessä
(2/80), jossa hän toimi päätoimittajana vuodet 1980–83: ”Opiskelijalle pitäisi
kaikkien porttien olla avoimia, niin tietoon kuin taitoonkin johtavien.
Taideopiskelijalla pitäisi olla mahdollisuus opiskella muita kuin suoraan
ammattiinsa liittyviä oppiaineita, tarpeen tullen muissa korkeakouluissa, omien
edellytystensä vaatimusten mukaan.” Hän puhui kokemuksesta ja tietynlaisena
pioneerina ennakoi samalla taidekoulutuksessa ja taiteilijuudessa tapahtuvia
muutoksia. Hänen oma uransakin vahvistaa tuota 35 vuotta vanhaa
manifestinomaista tekstiä: ”Taideopiskelijan on käytettävä kaikki nuoruutensa
tuntosarvet, joilla kokeilla oman persoonallisuutensa ulottuvuuksia
muodostaessaan tietoisuuttaan elämästä.” Juuri näin hän oli itse toiminut ja
tuli toimimaan urallaan jatkossakin. Tuntosarvet ovat säilyneet
seitsemänkymppisenäkin koko ajan valppaina. Kuvanveistäjän elämä voi olla
elämänikäistä oppimista.
Opettajana Helsingissä ja Hailuodossa
Nukari valmistui kuvaamataidonopettajaksi vuonna 1966 ja jäi
saman tien Kaj Franckin (1911–1989)
assistentiksi. Hän toimi eri tehtävissä Taideteollisessa oppilaitoksessa –
sittemmin Taideteollisessa korkeakoulussa – aina vuoteen 1980 saakka: opetti
muun muassa yleistä sommittelua ja plastista sommittelua sekä toimi myös
kuvaamataidonopettajaosaston vt. yliopettajana. Osin Franckin ja Bauhausin
perua on varmaan Nukarin käsityöläisyyttä ja ammatillisuutta painottava
asennekin, mikä liittyy muutenkin luontevasti kuvanveistoon, jossa
mestari–kisälli-perinne on elänyt voimakkaasti näihin päiviin asti. Junnolla ja
Nukarilla on ehtinyt olla lukuisia työhuoneapulaisia, joista on sittemmin
kehkeytynyt ystäviä ja kollegoita. Perinne huipentui hienosti Keravan
taidemuseossa järjestettyyn näyttelyyn Pilvenpiirtäjän
tiellä – Kuvanveistäjän työhuoneessa (2014), jossa Junnon ja Nukarin töiden
lisäksi teoksillaan esiintyivät heidän aiemmat apulaisensa Riitta Helevä, Kirsi
Kaulanen, Anne Meskanen-Barman, Inka Nieminen ja Eeva Tiisala – kaikki tunnettuja taiteilijoita.
Uikku rentoutuu, 2002.
Franckin vaikutus Nukarin taiteilijuuteen oli suuri: ”Kaj ei
kestänyt mitään ylimääräistä, kaiken piti olla tarkoituksenmukaista. Tajusin,
että sama liittyy veistoksen tekemiseen, ei esimerkiksi pintastruktuuria
kehitetä jälkeenpäin jonain erillisenä osana. Minulle tarkoituksenmukaisuus
koskee myös veistosta, veistoksenkin täytyy syntyä välttämättömän
tarpeellisuudesta.”
”Kajn filosofia siirtyi minuun. Se teki lähtemättömän
vaikutuksen. Kun sanoin Kajlle, että veistäjänä teen siitä mitä näen, vastasi
hän ’Niinhän minäkin teen, ei minun tarvitse olla nokkelampi kuin olen.’”
Toinen merkittävä opettajan rooli Nukarilla oli Hailuodon
taideleireillä, joita hän yhdessä oppilaidensa ja kollegoidensa Marjatta Hanhijoen, Markku Keräsen ja Reijo Hukkasen kanssa piti Ojakylän koululla yhdeksän kesää vuosina
1971–79. Myös Junno oli mukana. Porukka myös osti koulun itselleen melko pian.
Suomen kesässä järjestettiin tuolloin melko paljon
taideleirejä, mutta Hailuoto alkoi erottautua joukosta ammatillisuudellaan.
Lopulta jouduttiin turvautumaan tiukkoihin oppilaskarsintoihinkin. Näin
Franckin kautta Suomeen tullut Bauhausin legendaarinen peruskurssi –
suunnittelijoinaan Johannes
Itten (1888–1967), László Moholy-Nagy, (1895–1946) ja Josef Albers (1888–1976) – ylsi aina Pohjois-Pohjanmaalle
saakka.
Koululla järjestettiin aina lopputyönäyttely, ja miltei koko
900-lukuinen väestö vieraili siellä. Opettajat pitivät myös näyttelyitä Oulun
taidemuseolla.
Hailuoto oli myös tärkeä paikka Nukarin omalle
taiteelliselle kehitykselle. Lintuparatiisina tunnetun muuttolintujen
välilaskupaikan luonto kasvillisuuksineen kaikkineen oli häkellyttävä kokemus.
Paratiisissa asui kuitenkin käärme, joka sai Nukarin valppaaksi. Stylus-vuosikirjaan kirjoittamassaan
artikkelissa ”Hailuoto, merestä noussut” hän kirjoitti vuonna 1975: ”Mutta mm.
auto ja sen tuottamat monet seuraukset ovat uhka saaren ainutlaatuiselle
linnustolle, kasvillisuudelle ja vanhalle kulttuurimaisemalle.” Vielä
nykyäänkin suunnitteluasteella olevaa pengertietä hän kommentoi tuolloin: ”Sen
rakentaminen toisi nopean kuoleman saaren omaleimaisuudelle, sen vanhalle
kulttuurille ja erikoislaatuiselle luonnolle. Saaren jäkäläkankaat ja rannat vahingoittuisivat
peruuttamattomasti. Hailuodon persoonallisuuden ympäristönä on kai synnyttänyt
juuri se maantieteellinen tosiasia, että se on saari.”
Ennen kaikkea veistäjä
Nukarin ura veistäjänä käynnistyi heti opettajaksi
valmistumisen jälkeen. Vuonna 1968 hän debytoi komeasti STS:n vuosinäyttelyssä,
Suomen Taideakatemian kolmivuotisnäyttelyssä ja Helsingin Taiteilijaseuran
näyttelyssä Helsingin Taidehallissa ja pääsi saman tien Kuvanveistäjäliiton
jäseneksi.
Pablo Picasson
(1881–1973) veistoksista vaikutteita saaneet ”tilahäkit” otettiin varovaisen
myönteisesti vastaan, mutta varsinaista ymmärrystä abstrahoidut ja häkitetyt
luontoaiheet eivät ehkä saaneet osakseen: tämä ei ollut ainoa kerta, kun
Nukarin yhteydessä viitattiin surrealismiin, jota hän itse ei lainkaan teoksissaan
tunnista.
Alkuvuosien kokeiluun kuului vielä Haptinen tila – kernistä valmistettu tila, johon saattoi mennä
sisään kokemaan muotoja. Nykyään se olisi helppo nähdä vaikka kohtuna ja
lähestyä asiaa Julia Kristevan
kautta niin kuin Pirkko Siltala: ”Se
säilyttää, sulattaa yhteen ja erottaa, luo ja muuttaa. Khoralta puuttuu muoto, ja se on tiedostamattoman suistomaata.”
Ehkä Nukari oli etuajassa?
Peukaloinen, 2005.
Toinen lyhyt kokeiluvaihe oli
1970-luvun alussa, kun Nukari suurensi planktonia alumiinivaloksiksi. ”Lähtökohtana
oli tietoisuus merien tilasta. Maailman happivarannot tuottava plankton oli
vaarassa. En kuitenkaan kopioinut muotoja luonnosta vaan tein vapaita
amebamaisia muotoja, joissa oli mukana plastisia perusasioita. Solun
suurentaminen oli kiinnostava ajatus, ajatus siitä, että suurentaa jotain
näkyväksi.”
Täytyy myös muistaa, että Nukarin maailmassa mikro- ja makrotasot
olivat kohdanneet yliopistolla perinnöllisyystieteen parissa, mikä sekin
helposti visualisoitui, kuten esimerkiksi DNA:n rakenne. Nukarin lukemistoon
kuului tuoreeltaan asiaa avannut James
D. Watsonin Kaksoiskierre (Weilin
+ Göös 1969). ”Ajattelin, että DNA kätkee elämän salaisuuden. Halusin tietää,
miten elämä syntyy ja miten se myös muuntuu, ja siksi perehdyin
adaptaatio-oppiinkin, vaikkapa siihen miten perhoset sopeutuvat saastuneen puun
runkoon. Halusin mennä suoraan ytimeen – vähän kuin Konstantin
Brâncusin (1876–1957) munaveistos The Beginning of the World (1924).”
Alumiinin tekniset rajoitteet tulivat kuitenkin vastaan,
eikä Nukari löytänyt aiheelle uutta eloa.
Vuodesta 1974 alkaen Nukari on tehnyt lähinnä eläimiä ja
pelkästään pronssiin. Alkuun hän teki pieniä nisäkkäitä: päästäisiä, myyriä ja
hiiriä –mukana oli osin lapsuuden muistoja ja osin kirjallisuuden kautta
löytyneitä. Ei Nukari vieläkään ole nähnyt tammihiirtä luonnossa.
Pienten ja vaatimattomien eläinten muovaamisen voi senkin
nähdä luontoa puolustavana ja siten poliittisena tekona. Hän teki niitä näkyviksi,
antoi tavallaan äänen.
Nukari ei kytkeydy vanhempaan suomalaiseen eläinveistoperinteeseen.
Se on yleensä pitäytynyt lajeissa, joiden merkitys kulttuurissa on ollut
suurempi kuin osana luontoa ja sen prosesseja ja joille on annettu
vakiintuneita symbolisia merkityksiä – näyttäviä kurkia ja joutsenia tai
suurikokoisia nisäkkäitä. Nukari ei tunne erityistä sukulaissuhdetta tähän
perinteeseen – esimerkiksi Jussi
Mäntyseen (1886–1978), Viljo
Savikurkeen (1905–1975) ja Ulf
Tikkaseen (1920–1969). Katkos on selvä, ja juuri Nukaria voikin pitää
pioneerina uudenlaisen ekologisesti tietoisemman eläinaiheisen taiteen saralla.
Akvarellisti?
Hieman epätyypillisiksi jääneiden lyhyiden veistoskokeilujen
lisäksi Nukarin uraan sisältyy jo osin unohduksiin jäänyt pitkä vaihe
akvarellistina. On ehkä taas syytä muistaa Taideteollisen oppilaitoksen aika ja
kuvaamataidonlaitoksen monipuolinen opetus. Nukari oli saanut opetusta
akvarellimaalauksessa sekä Yrjö Verholta
(1901–1992) että Mauri Favénilta
(1920–2006), joita hän molempia muistelee lämmöllä.
Nukari maalasi Kabbölessä pieniä kuvia: rantaa, simpukoita
ja kiviä. Vilahti siellä västäräkkikin. Pasilan ateljeessa vuonna 1968 hän
ryhtyi tallentamaan katoavaa puutaloympäristöä. ”En minä niitä akvarelleja
erityisesti taiteena pitänyt enkä aikonut ryhtyä maalariksi. Ympäristö sai
minut maalaamaan.”
Hailuodossa ympäristön vaikutus oli vielä voimakkaampi: ”Se
ihana avara maisema ja kasvillisuus.” Maalausten kokokin suureni, ja lintujen
osuus tuli myös voimakkaammin mukaan. Hän piirsi luonnoskirjaan ulkona ja
maalasi sisällä luonnosten mukaan. Värit oli merkitty piirustuksiin – esimerkiksi
merkinnästä ’sh’ Nukari tunnisti itselleen ominaisen siniharmaan.
Vaikutteitakin oli löytynyt matkoilta, ja Nukari muistelee
ennen kaikkea J. M. W. Turnerin
(1775–1851) akvarelleja, jotka olivat erityisen inspiroivia.
Nykyään Nukari selvästi vähättelee itseään akvarellistina,
mutta taidemaailmassa hänellä alkoi olla jo mainetta alalla, ja kutsuja
näyttelyihinkin tuli säännöllisesti. Hän osallistui akvarelleilla myös
kansainvälisiin näyttelyihin. Yksityisnäyttelyihinkin hän laittoi useamman
kerran akvarelleja veistosten mukaan. Akvarelleja nähtiin näyttelyissä vuosina
1972–82.
Jälkikäteen tarkasteltuna ja kritiikkejä lukiessa jää
miettimään, minkälaisen uran Nukari olisi tälläkin saralla voinut tehdä.
Marjatta Hanhijoki, Inari Krohn ja
Nukari esiintyivät usein samoissa näyttelyissä, ja heitä alettiin niputtaa jo
koulukuntamaisesti yhteen. Esimerkiksi kollega Ahti Susiluoto näki heidät romantikkoina: ”Kaikkien kolmen
teosvalikoimalla on yhteinen nimittäjä: romantiikka, puolittain symbolistinen
näkemys luonnosta, ihmisistä ja esineistä.” Romantikoksi Nukari ei itseään
tunnista, mutta näkee toki kahden katoavan maiseman – Pasilan ja Hailuodon –
tallentamisessa romanttisia elementtejä.
Nukari kokee hyötyneensä pitkästä maalausvaiheesta myös
veistosten tekemisessä. ”Siveltimen kosketus vapauttaa muovaamista, se kevenee
ja herkistyy.”
Maalaus kuitenkin jäi vaikeusasteen ja itsekritiikin
lisääntyessä ja veistosten vaatiman keskittymisen myötä. Komerossa on vielä
jäljellä viimeinen, keskeneräiseksi jäänyt maalaus.
Päätoimittaja
Akvarellimaalauksen lisäksi Nukarin uralla on toinenkin
monivuotinen syrjähyppy. Hänet valittiin Heikki
Alitalon (1923–2007) jälkeen Suomen Taiteilijaseuran julkaiseman Taiteen päätoimittajaksi vuonna 1980 ja
vielä toiselle kaksivuotiskaudelle aina vuoden 1983 viimeiseen numeroon asti.
Nukari itse ei tätäkään puolta urastaan liiemmin korosta.
”Minä olin luku- ja kirjoitustaitoinen, mitä kaikki taiteilijakunnassa eivät
olleet, ja tulin ihmisten kanssa toimeen. Siksi minut kai valittiin.” Taiteessa oli tuolloin aina taiteilija
päätoimittajana, ja lehden miltei ikiaikainen toimitussihteeri Jaakko Lintinen teki raa’an työn.
Maakotkan kloonipoikaset, 2003.
Lintinen ja Nukari viihtyivät keskenään ja tekivät hyvää
lehteä. Mitään erityistä agendaa Nukarilla ei ollut. Tavoitteena oli ”esitellä
suomalaista ja kansainvälistä nykytaidetta monipuolisesti”. Nukarin lukutaitokin
oli todellisuudessa monipuolinen – hänelle nimittäin tuli kotiin jo
entuudestaankin Konstrevy, Art Forum ja Studio International. Hän oli varsin tietoinen siitä, mitä muualla
maailmassa tehtiin. Ulkomaillekin oli Junnon kanssa tapana matkustaa nimenomaan
taidetta katsomaan.
Nukari oli Taiteen
ensimmäinen naispäätoimittaja. Hänen valintaansa ei liittynyt mitään erityisiä
poliittisia intohimoja, jotka suurelta osin olivat jääneet 1970-luvulle, mutta
ei myöskään mitään erityistä naisnäkökulmaa. Nukari tunnustautuu feministiksi,
mutta ”ehkä vähän liberaalilla tavalla”. Lintisen mukaan naiskysymys ei ollut
tuolloin erityisen kiistelty aihe, minkä Nukarikin vahvistaa. Eivät hänen pääkirjoituksensa
kuitenkaan vailla tätäkään näkökulmaa ole: ”Pitääkö naisen kadottaa
sukupuolensa ja tulla miehen kaltaiseksi saadakseen tunnustusta ja tullakseen
huomatuksi?” kysyy Nukari numerossa (6/80), jossa myös Inari Krohn ja Ulla Rantanen raportoivat Tukholman
feministisestä näyttelystä Vi arbetar för
livet.
Päädyin keskustelussa Lintisen kanssa siihen, että Nukaria
voisi tarkastella taidemaailmassa jonkinlaisena ”protofeministinä” – niin
oudolta kuin se tuntuukin, koska suomalaisella naisasialiikkeellä on kuitenkin
varsin pitkät juuret. Taide-elämässämme feministinen keskustelu teki vasta
tuloaan, joka tapahtui myöhemmin pikemminkin taiteentutkijoiden kuin
taiteilijoiden toimesta.
”Hänen olivat linnut”
Mutta linnuistaan Nukari tunnetaan, ja niitä yleisö
rakastaa. Eikä syyttä, sillä kyllä hän on kiistattomasti taiteemme
mestarillisin lintukuvaaja.
Hailuoto oli aivan erityinen paikka lintuharrastuksen
heräämiselle. Tutuksi tulivat merihanhet, kuovit, tuulihaukat, piekanat ja
pensastaskut. Uhanalaisia lajeja, myös lajeja, joiden kanta on elpynyt.
Kaikenlaisia lintuja, joilla kaikilla on karaktäärinsä. ”Lintujen keveydestä ja
liikkeiden herkkyydestä tuli iso haaste. Ja sitten vielä lintujen loputon
määrä, ne ovat niin ihanasti monennäköisiä.”
Naturalisti Nukari ei ole lainkaan. Realistiksi häntä voisi
nimittää, mutta sekin jättää vielä paljon avoimeksi. Hän tekee esittäviä
luonnonmukaisia lintuveistoksia, mutta niihin on aina ladattu niin paljon, että
ne kurkottavat jonnekin pelkän kuvan toiselle puolelle; myös taidehistoriaan ja
muihin kulttuureihin. Sukulaissielujen kaltaisina innoittajina ovat toimineet
meksikolainen taide, eskimotaide, vanha afrikkalainen taide – ja uusikin, jota Nukari
näki residenssissä Beninissä. Muinaisella Egyptillä on aivan erityinen asema,
mikä näkyy vaikka Tuulihaukan kuolemassa (1977) jossa
kuollut haukka on palsamoitu egyptiläisittäin rauhallisen ylevästi.
Muinaisessa Egyptissä ei ollut sanaa ”taiteilija”, eikä
Nukari vierasta lainkaan erästä käytettyä ilmaisua: ”se joka tekee
välttämättömän”. Itse ongin esiin toisen osuvan: kuvanveistäjää nimitettiin
ilmaisulla ”se joka pitää hengissä”.
Hengissä olemisesta ja pysymisestä Nukarin veistoksissakin
pohjimmiltaan on kyse – sekä lajin että yksilön tasolla. Staattisen materiaalin
ja liikkeen – pyrähtämisen, pakenemisen, laskeutumisen, nousemisen, lennon –
yhdistäminen tuntuu maallikosta miltei mahdottomalta. Miten kuvata pronssissa
vastatuuleen lentämistä tai kylmää värjöttelyä oksalla?
Varpushaukka, 1998–2007.
Yksittäistä vastausta ei ole. Lähtökohtana on kuitenkin oma
havainto: ”Oleellista on kohtaaminen jonkun linnun kanssa, mutta itsenikin
täytyy olla sopivassa mielentilassa. Sitten pitää yleensä olla laji, jota näen
paljon, silloin kykenen tunnistamaan lajityypillisen käyttäytymisen. Vasta
sitten kokemuksista alkaa muotoutua jonkinlainen synteesi, joka alkaa hahmottua
veistokseksi.”
Jotta emme mystifioisi liikaa, on tietenkin veistäjän
ammattitaito. Harmonian ja riitasointujen käyttö, mittasuhteet. Kohteen
karaktäärille täytyy toki olla uskollinen, mutta se antaa myös mahdollisuuksia
korostaa oikeita kohtia ja irtautua näin naturalistisen kuvan vankilasta.
Esimerkiksi Västäräkin kevätaskeleessa (2005) linnulla on
liian pitkät jalat, mutta kevään ensimmäisen västäräkin havaitsemisen tuoma ilo
on tunnistettavissa juuri niin voimakkaana kuin vain voi.
Koonkaan ei tarvitse olla naturalistinen. Juuri västäräkki
kasvoikin yhtäkkiä metriseksi. Idean Nukari sai taiteilijakollega Outi Heiskaselta. Sittemmin se on
saanut seuraa: esimerkiksi Helsingissä voi Ruskeasuon Ratsaspuistossa törmätä
siihen, kun Kurki on laskeutunut
(2003).
Oleellinen osa pronssiveistosta on sen patina: ”Patina ei
ole koriste, se tukee veistoksen viestiä ja plastista ilmaisua, sen
tavoittelemaa tunnetta, vaikkapa saniaiskasvuston varjoisaa vihreyttä,
kaislikon valoa ja varjoa, tiheää lumisadetta.”
Oikean patinan löytäminen on rutinoituneellekin veistäjälle
ikuinen haaste: ”Viime aikoina patinan osuus on tullut entistä tärkeämmäksi.
Teen patinaa siveltimellä hitaasti lisäämällä kerros kerrokselta, sitten odotan
esimerkiksi ammoniumkloridin kemiallista reaktiota yön yli ja jatkan, jatkan
usein monen päivän ajan, kunnes olen tyytyväinen.” Akvarellien aikakin on
palannut mieleen: ”Patinoidessa mieleeni ovat muistuneet tuntemukset
akvarellimaalausten ajoilta, käsittelen patina-aineitani vähän kuten vesivärejä
aikanaan.”
Nukari kuuluu veistäjäsukupolveen, jolle jalusta oli käynyt ongelmalliseksi – vanhahtavaksi ja pönöttäväksi.
"Yksinkertaisesti veistos voi olla muoto tilassa plastinen kimpale, vaikka syliin otettava kuten siiliveistos. Siinä voi olla kosketusaisti mukana kokemuksessa."
Nukari kosketusaisti on muutenkin mieluisa, eikä hän vierasta veistokseensa koskemista – päinvastoin, koska käden hiki on hyvä patinan lähde.
Nukarille jalusta saattaa olla osa veistoksen kontekstia, jolla hän saa mukaan historiallista tai tarinallista ulottuvuutta. Esimerkiksi Kana kuuntelee (1977) on betonijalustalla, johon hän on upottanut posliininkappaleita kertomaan kanan elinpiiristä talojen takapihoilla. Vastaavasti Pihavästäräkki (1997) on betonilla, johon on upotettu Arabian Koti-lautasen palasia. Aika-akseli voi olla huimaava: Nukari on esimerkiksi upottanut betoniin 550 miljoonaa vuotta vanhan saniaisfossiilin.
Myös ympäristön voi saada mukaan – joko "luonnollisesti" oksana tai rupvikkona tai sitten viitteellisemmin kuten Töyhtöhyypässä (2014), jonka pesä hiakalla ja luunpalasilla täytetyssä teräksisessä laatikossa viittaa hyypän ekologiseen ympäristöön Hailuodon rantamailla.
Jalusta voi olla jopa lähtökohta teokselle: Nukarilla on sarja veistoksia, joissa on kalkkikivikappale vuonna 1897 rakennetusta Argoksen talosta.
Nukari kuuluu veistäjäsukupolveen, jolle jalusta oli käynyt ongelmalliseksi – vanhahtavaksi ja pönöttäväksi.
"Yksinkertaisesti veistos voi olla muoto tilassa plastinen kimpale, vaikka syliin otettava kuten siiliveistos. Siinä voi olla kosketusaisti mukana kokemuksessa."
Nukari kosketusaisti on muutenkin mieluisa, eikä hän vierasta veistokseensa koskemista – päinvastoin, koska käden hiki on hyvä patinan lähde.
Nukarille jalusta saattaa olla osa veistoksen kontekstia, jolla hän saa mukaan historiallista tai tarinallista ulottuvuutta. Esimerkiksi Kana kuuntelee (1977) on betonijalustalla, johon hän on upottanut posliininkappaleita kertomaan kanan elinpiiristä talojen takapihoilla. Vastaavasti Pihavästäräkki (1997) on betonilla, johon on upotettu Arabian Koti-lautasen palasia. Aika-akseli voi olla huimaava: Nukari on esimerkiksi upottanut betoniin 550 miljoonaa vuotta vanhan saniaisfossiilin.
Myös ympäristön voi saada mukaan – joko "luonnollisesti" oksana tai rupvikkona tai sitten viitteellisemmin kuten Töyhtöhyypässä (2014), jonka pesä hiakalla ja luunpalasilla täytetyssä teräksisessä laatikossa viittaa hyypän ekologiseen ympäristöön Hailuodon rantamailla.
Jalusta voi olla jopa lähtökohta teokselle: Nukarilla on sarja veistoksia, joissa on kalkkikivikappale vuonna 1897 rakennetusta Argoksen talosta.
Kuvanveiston välttämättömyydestä
Junnon roolia Nukarin taiteilijuudessa ei kannat vähätellä.
Taiteilijapariskuntien elämä ei useinkaan ole kivutonta, mutta Junnosta Nukari löysi
täydellisen kumppanin ja työtoverin loppuelämäkseen. He eivät kilpailleet keskenään vaikka toimivat samalla
kentällä ja käyttivät samaa materiaalia. Työnjakokin oli selvä: Junno on
todennut, että ”Pirkko
pitää huolta eläimistä, minä ihmisistä”. Mutta eiköhän Nukari ollut oikeassa
todetessaan: ”Kaikki olennot ovat saman elämän yhdistämiä.”
Junno ja Nukari ovat yhdessä kuvanneet tätä samaa elämää,
sen yksittäisiä hetkiä, sen haurautta. Nuo hetket, hairahdukset, pienet askelet
ja tasapainon hakemiset on tuotu kiinnostavaan ajalliseen jännitteeseen
ikuistamalla ne miltei iättömään ja ylihistorialliseen materiaaliin, jolla on
myös taide- ja kulttuurihistorialliset latauksensa.
Hippiäisen pesäpuu, 2003.
Työnjako toimi myös arjessa: Nukarin hoitaessa Kukka-tytärtä
tai tehdessä veroilmoitusta Junno valoi. Yhteiselläkin työhuoneella asiat
hoituivat: Junno oli aamuvirkku, Nukari puolestaan työskenteli yleensä
iltapäivisin.
Molemmat loivat menestyksekästä uraa, ja vaikka he käyttivätkin
samaa materiaalia ja esiintyivät samoissa näyttelyissä, toisinaan
kahdestaankin, on heidän taiteensa kulkenut aina omia teitään – toisesta
riippumatta.
Junno menestyi koko uransa ajan varsin näyttävästi,
mutta yhteen hiileen puhallettiin koko ajan: ”Sanoisin, että en ole
ollut Junnon varjossa, olen ollut sen auringossa. Junnolle kuvanveisto oli
ainoa mahdollisuus olemassaoloon. Minullahan olisi ollut muitakin reittejä,
mutta juuri kuvanveisto meidät yhdisti, ja taide oli mukana koko ajan
rakkaudessamme. Työtoveruus oli tärkeää. Meitä yhdisti se, kuinka välttämätöntä
oli olla kuvanveistäjä. Ei siinä mitään erityisen juhlavaa ollut, se oli työtä.
Kokonaisvaltaista työtä ja siten elämää.”
”Junno opetti minulle humanismia ja minä opetin hänelle
lintuja” – Nukarin kokonaisvaltaisen luontoasenteen ja ekologisen tietoisuuden
myötä voisi nykyään varmaankin sanoa ”posthumanismia”.
”Välttämättömyys” toistuu Nukarin puheessa. Taidetta on
välttämätöntä tehdä, ja sitä on aina tehty – oli nimitys mikä hyvänsä. Taide on
Nukarin mukaan ”ihmiselle lajityypillinen ammatti”. Se on myös välttämättä aina
inhimillistä kommunikaatiota – kuten Nukari totesi jo eräässä Taiteen (4/80) pääkirjoituksessaan:
”Taiteilijan ainoa mahdollisuus on laittaa työnsä näytteille, ja olla varma,
että se on välttämätön ja tarpeellinen puheenvuoro ihmiseltä toiselle.”
***
Loppuun laadin pedanttisen kronologian Pirkon urasta istuttuani pitkään Kuvataiteen keskusarkistossa ja luettuani kaiken hänestä kirjoitetun. En viitsi laittaa koko 18-liuskaista tekstiä tähän, mutta hankkikaa kirja. Se on kaunis ja muutenkin hyvä. Rakkaudella tehty, vakuutan.
Pirkko Nukari
Nukari on hyvä esimerkki esittävän salakavalasta syvyydestä. Noiden lintujen läpi näkee johonkin kauneuteen jota on mahdotonta esittää. Tai kosmiseen kuten Viirupöllön poikasen kohdalla erityisesti. Näin sen Kokkolan Nukari-näyttelyssä 80-luvulla. Pieni meditatiivinen veistos, jossa pöllönpoikanen kyyhöttää pronssikuution päällä. Juuri että lintu EI ole luontoyhteydessä, tekee siitä eksistentiaalisesti vahvan kokemuksen. Nukarin linnut jotenki ovat samalla rajattuja ja äärettömiä, samalla esittävät itsensä mutta edustavat jotain enemmän. Varsinkin tuo Viirupöllön poikanen (kyseessä on siis muistikuva, mutta kyllä tuo lähes kosminen efekti jäi mieleen).
VastaaPoista