Viileää ja
tulvivaa vettä
Tuon
tuostakin lukee ennustuksia siitä, että kolmas maailmansota tullaan käymään
puhtaasta juomavedestä, vedenpuutteesta johtuvien kansainvaellusten ja niiden
tuottamien jännitteiden, terrorismin ja konfliktien seurauksena.
Vesi on lisääntyvässä
määrin ahneen kapitalismin kauppatavaraa. Nestlén tuolloinen pääjohtaja Peter Brabeck Letmathe hätkähdytti
muutama vuosi sitten maailmaa esittämällä, että vesi on elintarvike, joka
voidaan yksityistää ja jolle tulisi määritellä markkina-arvo. Makean veden
rosvous moninaisine lieveilmiöineen on jo pitkään ollut käynnissä, mukana on Nestlén
lisäksi useita jättejä kuten Coca-Cola ja Danone. Moni odottelee kauhulla
kansainvälisten vapaakauppasopimusten vaikutusta pohjavesiin – eikä syyttä.
Monet pitävät
puhdasta vettä ihmisoikeutena, ja näin tarkasteltuna tilanne ei ole hyvä:
Planin mukaan joka yhdeksäs ihminen on vailla puhdasta juomavettä – siis
kaikkineen 663 miljoonaa ihmistä. Meillä Suomessa ihmiset käyttävät keskimäärin
150 litraa vettä päivässä – kymmenkertaisesti verrattuna Saharan eteläpuoliseen
Afrikkaan.
Vesi voi
siis olla mitä poliittisin taiteen aihe, vaikka monelle vesi taiteessa
saattaakin olla lähinnä vain viehko järvimaisema. Symbolisesti käytettynä
vedestä on moneksi, ja teemat ovat olleet usein maailmaa syleileviä: luominen, syntyminen
ja uudelleensyntyminen. Merien ja järvien symbolinen suunta on aina ollut
kahtalainen: ne sekä erottavat että yhdistävät. Vesi on myös vaaran elementti:
siihen voi hukkua tai sen varaan voi haaksirikossa joutua. Aina ei tarvitse
olla kyse symboliikasta vaan raa’asta arjesta: Välimeri kuoleman merenä on
viime vuosina tullut aivan liian tutuksi. Hukkuneesta pikkupojasta Alan Kurdista otetusta ikonisesta
valokuvasta tuli nopeasti myös taiteen käyttövoimaa – niin hyvässä kuin
pahassakin.
Saarelaisissa
on tietenkin aivan erityinen suhde veteen, ovathan he sen ympäröimiä. Näin me
suomalaisetkin kuvittelemme järviemme kanssa: olemme ”tuhansien järvien maa”.
Mutta aika ohueksi vesisuhteemme on tainnut muuttua. Tämän voi päätellä niinkin
raadollisesta seikasta kuin hukkumisesta: islantilaiset ovat varovaisia merensä
kanssa, eikä siellä juurikaan hukuta, kun taas Suomessa kesäkuukaudet vievät
mukanaan kymmeniä ihmisiä.
Vapaa-ajan
kalastus ja mökkirannassa läträäminen ovat ihmiselämässä loppujen lopuksi aika
pientä – niin mielenterveydelle tärkeitä kuin ne voivatkin olla. Itsekin puhun kapakassa
siitä, kuinka tärkeää minulle on käydä vanhempieni mökillä Merenkurkun saaristossa,
kalastaa ahvenia ja tuijotella merta. Todellisuudessa paratiisi on voimassa
vain viikon vuodesta, joskus ei sitäkään. Helsingin kadut määrittävät elämääni
paljon enemmän.
Uskon kuitenkin, että saaressa eläminen on toista. Olen viime vuosina viettänyt aikaani Saarenmaalla ja olen huomannut, että saarelaiset pitävät itseään ihan omana rotunaan mannervirolaisiin verrattuna, ja sama toimii toisinpäin.
Uskon kuitenkin, että saaressa eläminen on toista. Olen viime vuosina viettänyt aikaani Saarenmaalla ja olen huomannut, että saarelaiset pitävät itseään ihan omana rotunaan mannervirolaisiin verrattuna, ja sama toimii toisinpäin.
Islantilaisetkin
ovat saarelaisia, ja Islannin tärkein elinkeino oli pitkään kalastus ennen kuin
matkailu ohitti sen vuonna 2013. Matkailukin perustuu kuitenkin pitkälti
siihen, että kyse on veden ympäröimästä kaikille kaukaisesta paikasta – ja
onhan siellä vielä ne geysiritkin.
Islannin
jalkapallojoukkue löysi tiensä nopeasti kaikkien vähänkin jalkapallosta
kiinnostuneiden – ja vähän muidenkin – suomalaisten sydämiin. Nyt olisi
mahdollista löytää myös islantilainen kuvataide, sillä Pro Artibus -säätiön
järjestämä ja taidehistorioitsija Juha-Heikki
Tihisen kuratoima vesiteemainen näyttely Veden varassa on suurin islantilaisen nykytaiteen katselmus
Suomessa koskaan. Näyttely on esillä Helsingissä kahdessa paikassa – Forum Box
(31.7. saakka) ja Amos Andersonin taidemuseo (12.9. saakka) – ja Tammisaaressa
sekä Galleria Elverketissä (4.9. saakka) ja Villa Schildtissä (4.9. saakka)
että kaupungille levittäytyneenä.
Islantilainen
kuvataide on Suomessa entuudestaan varsin tuttua. Sitä on esitellyt
ansiokkaasti Pohjoismainen taidekeskus aikoinaan ja myöhemmin muun muassa
Galerie Anhava. Sitä on myös hankittu julkisiin kokoelmiin, ja yksityisistä
kokoelmista kannattaa mainita vaasalaisen Kuntsin modernin taiteen museolle
kokoelmansa lahjoittanut Lars Swanljung,
jolla on ollut lukkarinrakkautta islantilaista taidetta kohtaan.
En
kuitenkaan usko, että mitään suurta islantilaisen taiteen buumia syntyy tämän
näyttelyn myötä. Islantilaiset kuvataiteilijat ovat perinteisesti
käsitteellisiä, vähän vaikeita ja vähäeleisiä ja heidän taiteellinen
lähinaapurinsa on pitkään ollut New York, eikä kaiken tämän tuottamalla
lähestymistavalla valloiteta suurta yleisöä. Islantilaiset taiteilijat ovat
siihen liian viileetä (cool) joukkoa.
On
tunnustettava, että olen nähnyt vain Helsingin osuuden, mutta tällainen tunne
minulle tuli. Toisinaan kannattaa kuitenkin olla tuijottamatta liikaa kokonaisuuteen
ja keskittyä siihen, mikä aidosti puhuttelee. Näin minullekin kävi. Olin ensin
jo vähän turtunut usein niin samalta ulkoisesti näyttävästä nykytaiteesta,
mutta sitten kolahti. Vanha konkarin ja Suomessakin entuudestaan tutun Rúrín (s. 1951) tulvaa ja sen
vaikutusta käsittelevä monikanavainen videoinstallaatio Flooding (2007) onnistui vaikeassa tehtävässään olla sekä yhtä
aikaa älyllisesti haastava että emotionaalisesti vaikuttava ja samalla myös
informatiivinen ja kantaaottava. Mielessäni väikkyy vieläkin kuva tulvassa
kelluvasta linnunpesästä munineen sekä iso screen tulvaan häviävästä
vesiputouksesta. Voiko vahvempia symboleita nykyisestä maailmanmenosta olla? Ja
pitkät juurensa on silläkin, aina Gilgameš-eepoksesta saakka.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti