Ensin käveltiin pitkin seiniä:
Ja sitten kaaos alkoi hiljalleen näyttää näyttelyltä:
Minua pyydettiin vielä kirjoittamaan perjantain avajaisia varten luettavaksi lyhyt teksti, jossa vähän avaisin juryttämisprosessia. Tässäpä se:
Juryttämisestä
Jyväskylässä
Näyttelyn
juryttäminen on prosessi, jota on aina silloin tällöin syytä avata – sekä
taiteilijoille että yleisölle. Joku voisi luulla, että kyse on siitä, että joku
ulkopuolinen asiantuntija tulee ja jakaa teokset jyviin ja akanoihin – jotkut
kelpaavat, jotkut eivät. Näin ei todellakaan ole. Juryttäminen ja näyttelyn ripustaminen
on paljon monimutkaisempi prosessi.
Viime
keskiviikkona tunsin koko aamupäivän olevani pyöveli. En nauttinut siitä
lainkaan. Alku oli toki vähän sellaista jyvät ja akanat -leikkiä. Joistain
teoksista näkee varsin nopeasti, että ne ovat heikkolaatuisia ja että niistä ei
missään tapauksessa ole näyttelyyn. On kohtuullisen helppoa kävellä
seinänvierustoja ja poistaa sellaiset teokset. Ei niitä Jyväskylässä kuitenkaan
paljoa ollut.
Sitten
tapahtuma muuttuu aivan toisenlaiseksi. Karsimisen sijaan alatkin rakentaa
kokonaisuutta, ihan oikeaa taidenäyttelyä. Alkaa syntyä käsitys temaattisista
ja tyylillisistä kokonaisuuksista ja myös siitä, minkälaista vuoropuhelua
teokset mahdollisesti käyvät keskenään. Pikkuhiljaa tulee vielä pahempi olo,
koska nyt joudut jopa poistamaan hyviä teoksia, joista kaiken lisäksi pidät.
Jotkut jäävät esimerkiksi liian yksinäisiksi, eikä niille löydy porukassa
luontevaa paikkaa. Jotkut saattavat olla vaikkapa värimaailmaltaan sellaisia,
että yhdessä muiden kanssa oleminen tuottaisi vain ärsyttävän riitasoinnun –
kiinnostavan kontrastin sijaan. On myös tilan tuottamia reunaehtoja: vain
tietty määrä teoksia on mahdollista ripustaa esiin. Tällöin vertailu
vaihtoehtojen kanssa tuo mukanaan täysin ulkotaiteellisia ulottuvuuksia:
teosten koot, ripustusvaihtoehdot ja myös erilaiset kehystystavat. Hyväkin teos
on voitu kehystää tavalla, joka estää sen mielekkään esillepanon muiden rinnalle.
Sitten
on syytä mennä itseensäkin vähän enemmän. Enhän minä vain omaa makuani tässä
ole toteuttamassa. Ei se olisi kovin kiinnostavaa. On syytä valita mukaan
teoksia, joista tunnistaa selkeästi taiteellisen laadun ja jotka istuvat
porukkaan luontevasti – vaikka itse ei niistä niin pitäisikään. Tätäkin tulin
Jyväskylässä tehneeksi, ja olin silloin iloinen reiluudestani.
Sitten
seuraa lisää mielihyvää: ”Tämähän alkaa näyttää ihan oikealta näyttelyltä!” Tosin
koko ajan hiertää se ajatus, että vaihtoehtoisiakin kokonaisuuksia olisi.
Valinta yleisilmeestä on kuitenkin jossain vaiheessa tehtävä.
Hienosäätö
saattaa tuottaa lisää karsintaa. Liian tiukkaan ripustetusta seinästä on ehkä
syytä vielä viime hetkelläkin poistaa jotain. Pesuveden mukana menee koko ajan
ihan hyviä lapsia.
Lopulta
kuitenkin tuntuu hyvältä – varsinkin, kun mukana on osaavia apukäsiä, joiden
kanssa hienosääntö sujuu. Tätäkin on aiheellista avata vähän enemmän.
Jälleen
kerran koin sen, miltä tuntuu tehdä töitä osaavan museomestarin kanssa. Sellainen
tuntee kaikki valaistuksen mahdollisuudet ja eri paikoista avautuvan näkymän,
näyttelytilan jokaisen nurkan rakenteellisine ulottuvuuksineen ja varjoineen, ongelmakohtineenkin.
Sellaisen henkilön kanssa hienosäätö onnistuu. Juuri sellainen on Keski-Suomen
museon Tuukka Eskola, jota kiitän aivan erityisesti. Kiitän myös Jyväskylän
Taiteilijaseuraa luottamuksesta ja seuran näyttelytoimikuntaa täydellisesti
onnistuneesta avusta koko prosessissa. Seuran jäsentaiteilijoille esitän kaikkeen
edellä mainitsemaani liittyen sekä anteeksipyynnön että kiitokset. Nimenomaan
seuran ansiosta näyttely on joka tapauksessa taatusti laadukas. Sen tiedän jo
nyt.
***
Tuukka Eskola työn touhussa. Ihan rehellinen kun olen, niin on pakko todeta, että homma ei olisi onnistunut kivuttomasti kahdessa päivässä ilman Tuukkaa. Hänellä toimivat kädet salamannopeasti mutta myös pää: hyvä museomestari oppii lukemaan nopeasti outojakin ajatuksia.
Ilman Tuukkaa museolla olisi vietetty yökin. Samanlaista oli aikoinaan työskentely Leena Luostarisen Helsingin Taidehallin näyttelyssä legendaarisen Tuomas Laatikaisen kanssa alkuvuodesta 2013. On ihan käsittämätöntä, että tämä superripustaja joutui Taidehallin YT-uhriksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti