Rukinlavat
kunniaan!
Ylessä
esiteltiin toissapäivänä sitä, miten museot joutuvat mukautumaan nykyhetken
vaatimuksiin. Opin muun muassa Helsingin kaupunginmuseon johtaja Tiina Merisalolta sen häkellyttävän
seikan, että ”Helsingin kaupunginmuseo lähtee siitä,
että museo ei ole vain paikka, jonne mennään katsomaan näyttelyitä.” Tai sen,
miten Museoliiton pääsihteeri Kimmo
Levän mukaan ”ihmiset odottavat museolta samaa kuin miltä muulta kohteelta
tahansa, missä he viettävät vapaa-aikaansa”.
Rohkenen olla eri mieltä. Siis ihan
yksinkertaisesti: ainakin minä haluan mennä museoon ensisijaisesti katsomaan
hyviä näyttelyitä, joita alansa koulutuksen saaneet osaavat asiantuntijat ovat
meille koonneet, enkä todellakaan halua kokea museossa niitä asioita, joita muina
vapaa-ajan hetkinäni haluan kokea. Baarissa luen lehtiä, juon olutta ja
juttelen kavereitteni kanssa, uimahallissa haluan keskittyä uimiseen ja sen
tuottamiin fyysisiin tuntemuksiin. Museoissa haluan tehdä jotain ihan muuta.
Levä nostaa hyvänä esimerkkinä esiin
mänttäläisen Gösta Serlachiuksen taidemuseon: ”He hankkivat ensin huipputason
kokin ja alkoivat sitten rakentaa palvelukonseptiaan.” Haluaisin muistuttaa
painokkaasti, että kyseinen museo nousi valtakunnalliselle kartalle nimenomaan
hyvällä näyttelypolitiikallaan, josta yksi hyvä esimerkki oli merkittävän
saksalaisen kuvataiteilija Anselm
Kieferin näyttely. En itse asiassa kuullut kenenkään lähteneen tai lähtevän
Mänttään Göstan huipputason kokin takia vaan katsomaan tätä yhtä vuoden taidetapahtumaa
– kiinnostavaa näyttelyä.
Yksi syy siihen, että museot
joutuvat mukautumaan nykyajan viihteellistyviin vaatimuksiin on se tapa, jolla
mittaamme museoiden menestystä. Se on edelleenkin miltei kokonaan
kvantitatiivinen, ja oleellisin mittari on kävijämäärä. Tiukkenevien budjettien
tuottamassa ahdingossa tämä vetoaa sekä kunnallisiin ja valtiollisiin rahanjakajiin
että mahdollisiin yksityisiin rahoituslähteisiin, joiden hankkiminen on nykyään
yksi museoiden päällimmäisistä huolenaiheista. Potentiaalinen yhteistyökumppani
haluaa mahdollisimman hyvän kontaktihinnan, ja siihen kävijämäärä onkin miltei
ainoa mittari.
Viime aikoina museoiden toiminta on
saavuttanut jo miltei tragikoomisia mittasuhteita. Esimerkiksi EMMA – Espoon
modernin taiteen museo juhli viime viikolla kymmenvuotista taivaltaan
diskobileiden muodossa: Se tarjosi omien sanojensa mukaan
”ainutlaatuisen mahdollisuuden kokea EMMA discovalojen välkkeessä ja musiikin
pauheessa, kun taidemuseo muuntautuu yhden illan ajaksi Silent Discoksi.” Eikä
tässä vielä kaikki! Museo vietti juhliaan myös tarjoamalla 200 ensimmäiselle
ilmoittautujalle sinkkudeittailubileet kysymällä muun muassa, että ”auttaako
taide löytämään deittailuun uusia muotoja”.
Ennen vanhaan museoita otti pannuun,
kun niitä pidettiin pölyisinä vitriinipaikkoina. Nyt museot ovat uudistuneet ja
ovat ottaneet vanhat pilkkasanatkin omaan käyttöönsä todetessaan, että ”vanhat
rukinlavat vitriineissä eivät enää riitä”.
Pohjoissavolaisia museoituja rukinlapoja.
Elämme poliittisesti korrekteja
aikoja, jolloin närkästytään syrjivästä kielenkäytöstä. Ja koska kukaan ei ole
ärähtänyt rukinlapojen puolesta, teen sen nyt. Miksi ihmeessä juuri rukinlavat
pitää valita pilkan kohteeksi? Rukinlavat ovat todellisuudessa aika
kiinnostavia. On tunnettua, että kansanomainen luovuus kanavoituu kohtuullisen
suppeilla alueilla, joille kehittyy oma vahva historiansa. Suomalaisessa
kulttuurissa rukinlapa on yksi tällaisista asioista. Rukinlapaan on jopa
liittynyt deittailu, kuten käy ilmi jo kansatieteilijä Veera Vallinheimon kirjan nimestä: Rukinlapa – käyttöesine ja kihlalahja (WSOY 1967).
Muistan joskus lukeneeni, että juuri
rukinlapoja ei ole syytä näyttää kaikissa museoissa. Olen tästäkin eri mieltä.
Koska juuri rukinlapa on tällainen erityinen luovuuden kanavoitumisen kohde, on
hauskaa ja kiinnostavaa tutkia erilaisia variaatioita ja kehityskulkuja, jopa
kulloisiakin muoti-ilmiöitä. Sen ymmärtämiseen tarvitaan vertailua, mahdollisimman
laajaa materiaalia. Veikkaanpa, että esimerkiksi Itä-Suomessa ja Länsi-Suomessa
tehtiin erilaisia rukinlapoja.
Hreinn Fridfinnson (s. 1943), Atelier Sketch, 1990–2014, Spider web, glass, wood, paint, 22 x 22 cm. Kertomani tarina on tosi, ja juuri tämän sarjan teoksia pariskunta tiiraili.
Minulla ei todellisuudessa ole
mitään sitä vastaan, että taiteen ääressä deittaillaan. Voi jopa olla, että
taidenäyttely on varsin hedelmällinen deittailupaikka. Tiedän eräänkin pariskunnan,
jonka suhde varmistui rakkaudeksi juuri taidenäyttelyssä – islantilaisen
käsitetaiteilijan Hreinn Fridfinnssonin
teoksia tarkastellessa ja niistä keskustellessa. En kuitenkaan usko, että
museoiden perustehtävä on pitää deittailusta huolta. Niiden tehtävä on tarjota
hyvät puitteet kaikelle tälle muulle mahdolliselle oheistoiminnalle tekemällä
mahdollisimman hyviä ja monipuolisia näyttelyitä, joiden elämää syleilevien
teemojen edessä ihmisten on hyvä keskustella elämän peruskysymyksiin
liittyvistä asioista. Silloin taide ja rakkaus ovat yhtä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti