Viime viikon Kansan Uutisissa (27/15) oli juttuni Kaarisilta Biennale 2015:sta, (Erstan kartano, Nastolan Villähde ja Art Kaarisilta,
Sanomatalo, Helsinki 16.6.–2.8.). Tosin en käynyt kuin Sanomatalon galleriassa. Nastolassa olisi ollut enemmän taidetta, mutta aika ei antanut periksi, ja halusin muutenkin pohtia näitä yleisempiä asioita:
Mikä
on erityistä?
Olen
ollut mukana vammaistaiteen kentällä viitisentoista vuotta, tosin varsin
pienellä panoksella, mutta olen seurannut alaa koko ajan. Viime vuosina on
pitänyt alkaa opetella uutta sanaa: ’erityistaide’. Kyse on siis taiteesta,
jota ei voitaisi tehdä ilman erityistä tukea. Pääsääntöisesti tämä koskee
kehitysvammaisia, autisteja ja mielenterveysongelmaisia, joille on rakennettu
työhuoneita, hankittu asianmukaiset materiaalit ja ammattitaiteilijoiden
säännöllistä tukea. Kirjo on laaja: on terapiaa, on harrastelijuutta, mutta
nykyään myös ammattimaisuuteen suuntaavaa toimintaa. Tukea annetaan siis myös pelkän
taideteoksen synnyn jälkeiseen institutionaaliseen toimintaan ja rakenteisiin:
näyttelyiden järjestämiseen, markkinointiin ja myyntiin.
Valotaidetta Lumialla. Markus Lohikoski (s. 1982): Kukat ja pallo, 2014.
Näin
on päästy jo tilanteeseen, jossa erityisapua tarvitseva luova ihminen voi
parhaimmillaan toimia ammattimaisesti taiteilijana. Osinhan tämä on vain teoriaa,
koska ei suurin osa taiteilijakunnastamme muutenkaan elätä itseään omalla
taiteellisella työllään lainkaan säällisellä tavalla – osa opettaa, osa tekee
muita hommia ja suurin osa elää varsin vaatimattomasti, usein köyhyysrajan
alapuolella kituuttaen.
Muistan
vielä hyvin ajan, jolloin vuonna 1987 perustettu Kaarisillan Taide- ja
Toimintakeskus alkoi järjestää ammatillista erityisopetusta kuvataiteissa
vuonna 2003. Uusi herättää aina pelkoa, ja oman ammattikunnan rajojen
horjuttaminen tuo vielä oman lisäpelkonsa. Muistan elävästi erään kokouksen,
jossa taidepolitiikassa aktiivisesti mukana ollut kuvanveistäjä kuuli, että
tulossa on mahdollisesti kehitysvammaisia ammattitaiteilijoita. ”Kohta ne
vaatii meille varmaan kehitysvammaisia liikennelentäjiä ja siltainsinöörejä!”
oli hänen vihainen ensikommenttinsa. Uskallan väittää, että kyse ei ole nollasummapelistä.
Jos joku ostaa kehitysvammaisen taiteilijan teoksen, se tuskin tarkoittaa sitä,
että joltakin ”normaalilta” ammattitaiteilijalta jää vastaavasti teos
ostamatta. Itse asiassa muualla maailmassa on jo olemassa omat keräilijänsä ja
markkinansa erityistaiteelle. On gallerioita, jotka ovat erikoistuneet
toisenlaiseen taiteeseen. Ja näin meillä Suomessakin: Kaarisilta on pitänyt
omaa galleriaansa Helsingin Sanomatalossa jo vuodesta 2009.
Taide
toimii aina jossain kontekstissa. Syntyy taidemaailma omine kirjoitettuine ja
kirjoittamattomine sääntöineen. Taiteilijoiden lisäksi mukana on aina muita
toimijoita ja instituutioita rakenteineen. Muistan toisenkin tarinan yli
kymmenen vuoden takaa. Olin puhumassa eräässä kehitysvammaisten taiteilijoiden
näyttelyn yhteydessä järjestetyssä keskustelutilaisuudessa. Puhuin juuri näistä
rakenteista, joita mihin tahansa rajattuun taidemaailmaan syntyy. Erään
taiteilijan isä tuli jälkeenpäin luokseni ja sanoi: ”Et sinä näköjään ymmärrä
näistä kehitysvammaista mitään. Eivät he ole tietoisia taiteen historiasta ja
perinteistä tai institutionaalisista sääntöjärjestelmistä, he vain piirtävät ja
maalaavat sitä, mitä tiedostamatta tulee.” Nyt kun olen ollut mukana
erilaisissa tilaisuuksissa ja kilpailujen juryissä, olen hiljalleen oppinut
sen, kuinka väärässä kyseinen isä oli. Olen myös oppinut sen, miten erilaisia
kehitysvammaiset ovat. Aikoinaan he olivat minulle vain kasvoton luokka, jota
yhdisti tietty joukko abstrakteja ominaisuuksia, mutta jokainen uusi tuttavuus
on omalta osaltaan murtanut tätä stereotyyppistä kuvaa.
Minna Nilsson (s. 1992), Kahvila, 2015, akryyli.
Instituutioilla
on ikävä tapa ylläpitää tai rakentaa uusiakin stereotypioita. Näin on käynyt erityistaiteenkin
kanssa – se on myös vaara, joka on syytä pitää mielessä, vaikka tarkoitusperät
olisivatkin hyvät. Kehitysvammaisista on
usein tapana sanoa, että he ovat kaikki niin hyväntuulisia, ja heidän tekemänsä
taiteenkin oletetaan usein siksi olevan täynnä iloisia värejä. Näin ei
kuitenkaan välttämättä ole: olen minä nähnyt ahdistusta ja tuskaakin, ja aidon
koskettavan taiteen nimissä sitäkin on saatava vapaasti sekä tuottaa että
nähdä. Instituutioilla on vastuunsa.
Erityistaiteen
institutionaaliset rakenteet kasvavat ja vakiintuvat, alkavat hiljalleen muistuttaa
sen ”virallisen” taidemaailman rakenteita. Toistuvat näyttelyt ovat oleellinen
osa prosessia. Niinpä Kaarisiltakin on perustanut oman kansainvälisen
erityistaiteen biennaalinsa, joka järjestetään nyt toista kertaa.
Kun
kävin Sanomatalossa katsomassa näyttelyä, tajusin ehkä ensimmäistä kertaa sen
hyvän puolen, minkä institutionaalinen ”normalisointiprosessi” tuo mukanaan. Kyse
ei ollut spektaakkelista, siitä että mennäänpä nyt sitten katsomaan
erityistaiteen pläjäystä.
Erityistaidekin
voi asettua arkiseksi osaksi taidemaailmaa, jolloin tällaisessa näyttelyssä silmä
alkaakin hakea yksityiskohtia: tuosta pidän, tuosta en. Huomaan, että en
yritäkään enää etsiä jotain kokonaisilmettä tai erityistaiteen erityistä
olemusta. Joukossa vain sattuu olemaan joku erityisen kiinnostava taiteilija,
joiden töistä nautin. Näinhän on kaikissa yhteisnäyttelyissä. Ei sitä yhtä
löytöään tarvitse kehua jonkin kollektiivisen ominaislaadun takia. Se on yksin
erityinen juuri sillä hetkellä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti