Meinasi aivan unohtua. Vielä yksi tämän kevään teksti. Tämä on sitten vihoviimeinen ennen elokuuta, jolloin palaan Virosta, jonne toivottavasti tänään katoan – ja katoamiseen katson olevani nyt oikeutettu [olen nimittäin totaalisen umpipuhkiväsynyt]: puolen vuoden saldo on 83 julkaistua juttua ja neljä toimittamaani ja/tai kirjoittamaani kirjaa. Näiden lisäksi kaksi kirjaa lähtee vielä tällä viikolla painoon ystäväni ja monivuotisen työtoverini Timo Setälän (s. 1958) uskolliselta tietokoneelta: aiheina Kristian Krokfors (s. 1952) ja Arvo Summanen (1928–2006) – niistä syksyllä lisää.
Outi Heiskanen (s. 1937) on Pyhäniemen kartanon tämän kesän klassikkotaiteilija, ja minulta tilattiin luetteloon pieni johdantoteksti. Käytin häikäilemättä hyväkseni – siihen minulla on kai oikeus – muutaman vuoden takaista tekstiäni Didrichsenin taidemuseon luettelossa, mutta laajensin ja muuntelin tematiikkaa jonkin verran:
Oheisvuo
Akateemikko Outi
Heiskasen viidelle vuosikymmenelle yltänyt ura on ollut ainutlaatuinen
kokonaistaideteos suomalaisen taiteen historiassa. Hän on luonut kiehtovaa,
jännittävää, salaperäistä, iloista, surullista, kaunista ja rumankaunista
kuvamaailmaa yksin, pareissa, ryhmissä ja isommallakin joukolla – aina
säännöistä ja rajoista piittaamatta.
Kuvan
takana on aina toinen kuva, useimmiten lukemattomien eri lähteistä syntyneiden
kuvavirtojen – tiivistyneinä kuvallisten perinteiden – satunnainen kohtaaminen:
joskus hedelmöittyminen, joskus risteytys, joskus kontaminaatio, usein
mutaatio, jolla on merkittävä, vaikkakin ei-ennustettava paikkansa kuvien
evoluutiossa.
Kuvat
virtaavat loputtomiin, väliin hillitysti yhteen suuntaan, väliin haarautuen, hajoten
ja suistoja muodostaen: jokien vuot yhtyvät meriin kolmion muodossa, viuhkoina
ja haaroittumina. Kaikki virtaa, merikin virtaa – kuten esisokraatikko Herakleitos totesi: ”Me sekä astumme että emme astu samoihin jokiin, olemme ja
emme ole.”
Ilmakitara, 1992.
Taiteilijan kuvallinen virikemaailma
on rajaton. Se on myös täynnä sattumuksia, sivupolkuja, syrjähyppyjä. Teemat ja
motiivit johtavat toisinaan tietoisesti, jopa metodisesti mutta
ennustamattomasti toisiin teemoihin ja motiiveihin. Toisinaan kuvien kulku on
satunnaista. Taiteilijan henkilöhistoria ei ole johdonmukainen reitti kohti
sitä kuvamaailmaa, josta yleisö hänet myöhemmin tuntee tai on oppii vuosien
kuluessa tuntemaan – tai jopa rakastamaan, kuten Outi Heiskasen tapauksessa.
Heiskasen
kuvamaailman kulkua on turha yrittää mallintaa selkeällä ja loogisella
vuokaavioilla – hän on astunut niin moniin jokiin niin monissa paikoissa, niin
monina aikoina. On mukana toki ykseyskin, jokin kaiken takana oleva ja
vaikeasti määriteltävä ykseys, joka tuo mieleeni uusplatonistisen ajatuksen
emanaatiosta, kaiken virtaamisesta samasta alkulähteestä. Tiedän myös
uusplatonistisen teologin, filosofin ja mystikon Mestari
Eckhartin olevan
tuttu vieras Heiskasen lukulampun alla. Uusplatonistisessa traditiossa ’Yksi’
merkitsee hedelmällisyyden lähdettä, jolta kaikki muu oleva saa olemisensa. Tuo
yksi sisältää valtavasti potentiaa, voimaa joka virtaa ulos itsestään. Tästä
virtauksesta syntyvät ymmärryksen, materian ja sielun todellisuudet, joiden
päämäärä on taas paluu ykseyteen. Jotkut nimittävät tuota Yhtä ’Jumalaksi’,
mutta Heiskanen ei tunnu tarvitsevan omalle Yhdelleen erillisiä nimityksiä. Hän on ehkä synkretistinen,
hänen uskonsa syntyy sekoittumisesta ja sulautumisesta. Hänen työssään eri
uskonnot ja niiden kuvakieli ja symboliikka sekoittuvat toisiinsa – suomalaisugrilainen
mytologia, kristinusko ja buddhalaisuus eivät käy verisiä uskonsotia hänen
tuotannossaan.
On tietenkin myös se ykseys, joka
syntyy pitkän uran tuloksena ja joka on ulkopuoliselle helposti tunnistettava:
Heiskasen työt näyttävät väistämättä Heiskasen töiltä. Hän ei kuitenkaan tuota
Heiskasen näköisiä teoksia eikä ole koskaan rakentanut turvallista tavaramerkkimäistä
tapaa lähestyä aihepiirejään. Itse hän kokee olevansa hajallaan. Hän sanoo jopa
mielisanansa olevan ’hajallaan’.
Haave, 2013.
Heiskasen tuotannon voisi näin
tietenkin katsoa olevan yhteyden ja ykseyden etsimistä – mutta minusta tuntuu,
että hän nimenomaan haluaa olla hajallaan, hänen pitää olla hajallaan. Hajallaan
oleminen rakentuu keskipisteestä kaikkiin suuntiin kohdistuville
tutkimusmatkoille. Ykseys löytyy ehkä asenteesta hajanaista maailmaa kohtaan:
”Ihmiset ovat julmia, mutta heistä voi nähdä lempeitä unia”, on Heiskanen
sanonut.
Heiskanen ei kuitenkaan kaunistele, hän
ei ole pelkkä lempeä satutäti, niin kuin hänestä tunnutaan toisinaan
ajattelevan. Hän näyttää usein kauneuden lisäksi sen monet kääntöpuolet; ihmisen
raadollisuuden, torat, kateuden.
Taiteilijan vapautta seuraa tietyssä mielessä
väistämättä myös hajallaan oleminen – Mestari Eckhartin sanoin: ”Aine ei lepää,
ennen kuin se on läpikäynyt kaikki muodot, joille se on vastaanottavainen
(tunteellinen); eikä järki lepää ennen kuin se on läpikäynyt kaiken sen, mille
se on vastaanottavainen. Kaikki luontokappaleet asettavat juoksunsa korkeimpaan
täydellisyyteen pyrkien. Kaikki pyrkii monenkaltaisuudesta ykseyteen. Siksi
juoksevat pilvet, siksi himoitsee ihminen ja juhta.”
Vaikka Heiskanen puhuukin mieluusti
hajallaan olemisesta, on hän teostensa perusteella saavuttanut selkeästi tasapainon
– uskaltaudun vieläkin siteeraamaan Eckhartia: ”Oikea riippumattomuus on hengen
tasapainoa ihmistä ympäröivän rakkauden ja tuskan, kunnian ja häpeän sekä
kaiken eripuran keskellä. Sellainen henki on horjumaton kuin jylhä vuori
pienten tuulenpuuskien keskellä.” Kaikessa herkkyydessään Heiskanen on melko
jylhä.
Mutta pois minusta se, että
yrittäisin tehdä Heiskasesta hengellistä taiteilijaa. Heiskasen tasapaino tulee
epäilemättä myös siitä, että jo lapsena syntyneen fantasiamaailman voimakkuudesta
huolimatta myös elämän raadollinen puoli tuli hänelle jo lapsena tutuksi. Lapsuudenkodin
vaikutusta Heiskasen taiteelliseen ajatteluun ei kannata aliarvioida. Hänen
isänsä Tauno Kanervo, joka toimi eläinlääkärinä, vei häntä mukanaan
työmatkoille. Näin nuori Heiskanen oppi eläinten anatomian, muun muassa
hevosille ja lehmille ominaiset asennot ja jalkojen rakenteet, lihaksistot,
liikkumistavat ja ilmeet. Tämä näkyy edelleenkin voimakkaasti hänen töissään.
Häntä voisi siis jossain mielessä nimittää realistiksikin.
Huhuilu, 2000.
Äiti Aili Kanervo (os. Hovikoski)
oli puolestaan ”kävelevä performanssi”. Hän oli myös ”installaattori”,
käsistään kätevä ja sellaisena varsin luova: ”Hän teki esinekoosteita, maalaili
polkupyörämaalilla valkoisia posliineja, maalasi verhoja, jotta niitä ei
tarvitsisi päärmätä, teki hedelmälaatikoista kaapistoja, jopa kirjahyllyn
karkkirasioista.” Heiskanen tiivistää taiteellisen kehityksensä ja näkemyksensä
laajenemisen sangen suoraviivaisesti: ”Isä opetti biologiaa ja anatomiaa, opin
piirtämään lehmän ja hevosen polven, sitten tein itse havaintoja ja piirsin
vaikkapa kuusenhavuja. Sitten tuli isovanhempien kultahäät, vietin 24 serkun
kanssa viikon yhdessä, jolloin aloin seurata yhteiskuntaa ja tajuta sen
rakennetta.” Eikö tämäkin tuota tiettyä yhteiskunnallista realismia?
Yhteiskunnan rakenteet ovat
heijastuneet muun muassa Heiskasen suunnittelemissa erilaisissa pelikorteissa,
joista on julkaistu useita versioita – osalla on voinut pelata ”oikeasti” ja
osalla ei. Paitsi että jälkimmäisilläkin on sittenkin voinut pelata. Heiskanen muisteleekin
ystäväänsä kuvanveistäjä Tapio Junnoa, joka oli nauttinut suuresti
pelaamisesta niillä korteilla, joilla ei voinut pelata – joista puuttuivat maat
ja säännöt.
Jos Heiskasen käsitys taiteesta
syntyi varsin pienenä lapsena, samaa voi sanoa hänen myöhemmin
maantieteellisesti ja kulttuurisesti erittäin laajasta kuvamaailmastaan. Kotona
oli ns. häpeänurkka, johon huonosti käyttäytynyt lapsi silloin tällöin
määrättiin miettimään käytöstään. Nurkassa oli pieni lipasto, jonka päällä ja
laatikoissa oli Sikkimistä ja Himalajalta tuotuja muistoesineitä:
lohikäärmeitä, kilpikonnia ja pieniä rasioita yllätyksineen. Heiskasen isotädit
olivat toimineet lähetystössä Sikkimissä. Heiskanen muistelee lämmöllä äitinsä
outoa rangaistuspolitiikkaa: ensin rikollinen palkitaan tällä kiehtovalla
mietiskelypaikalla ja sitten vain odotellaan, että hän kyllästyy ja tulee
sieltä pois sanoen olevansa taas ”kiltti Outi”.
Outi viitisen vuotta sitten erään näyttelyn jatkoilla.
Myöhemmin monet Heiskasen matkat
veivät hänet eri puolille Aasiaa. Vuonna 1977 hän matkusti kuudeksi kuukaudeksi
professori Asko Parpolan lähettämänä piirtämään Indus-sinettejeä intialaisiin
ja pakistanilaisiin museoihin – siis varsin käytännöllisiin realistisiin
kuvantamistöihin. Jo vuonna 1968 oli käynyt ensimmäistä kertaa Intiassa,
Almorassa, ja samalla matkalla hän vietti aikaa myös Afganistanin Kabulissa.
Näillä matkoilla oli suuri merkitys Heiskasen kuvamaailman muotoutumisessa. Hän
onkin sittemmin pitänyt kiinteitä suhteita Intian ja Tiibetin kulttuureihin ja
on matkustanut runsaasti.
Tietty ykseyden ja hajallaan
olemisen jännite leimaa myös Heiskasen työn teknisiä ulottuvuuksia. Hän on
yhtäaikaisesti henkeen ja vereen ankaran klassinen ja myös taidokas
taidegraafikko, joka kiinnittää esimerkiksi vedostukseen tarkkaa huomiota, ja
toisaalta perinteen murtaja, uudistaja, kokeilevan vallankumouksellinenkin
tekijä, joka ei piittaa säännöistä kuin tiettyyn rajaan asti. Hän on saanut
parhaan mahdollisen klassisen koulutuksen Pentti
Kaskipuron, ”Mestari K:n” opissa, mutta hän itsekin korostaa, että
Kaskipurolla oli varsinaisen opettamisen sijaan taipumus vahvistaa oppilaidensa
ominta tekemistä. Ankaran keskittynyttä tämän monen taidegraafikon gurun oppi
kuitenkin tietyllä tavalla oli: ”Kaskis veti minut neulansilmän läpi.”
Heiskasen käsissä tulos voi olla pieni
ja tarkka yksittäinen vedos, monella laatalla tehtävä kuin orgaanisesti kasvava
kuvien synteesi, iso installaatio tai myös kahden taiteilijan kuvamaailman
rajaton sulautuma. Hän näyttää kuvan ja oheiskuvan, monia oheiskuvia. Hän
hymyilee ja sanoo toimistokielellä: ”Ks. oheinen liite.” Oheiskuvat ovat kyljessä,
liitteenä, vieressä, mukana. Väliin ne haarautuvat, hakeutuvat erilleen –
yhtyäkseen jälleen, jolloin syntyy huikea vuo. Siihen me voimme astua ja
miettiä Herakleitoksen toista maksiimia: ”Muutoksen maailmassa yksi asia on
muuttumaton: taukoamaton muuttuminen.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti