Kotimaani
ompi maailma
Globalisaatio
on monelle pelkkä kirosana. Syy tähän on selvä: se on usein vain talouteen
liitetty käsite, ja sitä kautta ollaankin jo ahneessa kapitalismissa, riistossa
ja veroparatiiseissa.
Globalisaatio
on merkinnyt kansallisten rajojen hämärtymistä. Tämäkin liittyy yleensä rahan
liikkeisiin. Globalisaatio saa kouriintuntuvimmat ilmenemismuotonsa ihmisten
arjessa: vaikkapa sähköverkkoyhtiö Carunasta, joka ironisesti on saanut nimensä
Karunan kunnasta, missä perustettiin Lounais-Suomen Sähkö. Nykyään ei ole
Karunan kuntaakaan.
Karunassa
asuu edelleen noin 1200 ihmistä, ja suurin osa heistä tuntee varmaankin
kotiseuturakkautta. Osa heistä ei ole kuullutkaan First State Investmentsistä
ja Borealis Infrastructuresista, kansainvälisistä pääomasijoittajista, jotka
omistavat 80% Carunan omistavasta Suomi Power Networksista.
Rahalla
ei ole kotimaata, mutta kotiseuturakkautta sitäkin enemmän. Raha rakastaa
eksoottisia paikkoja kuten Jersey, Guernsey, Caymansaaret ja Brittiläiset
Neitsytsaaret. Niilläkin on väkilukunsa, mutta paljon merkittävämpi luku on
niiden taloussalailun indeksiluku (FCI), joka esimerkiksi Caymansaarilla on
miltei sama kuin Karunan väkiluku: 1233,5 – yksi maailman korkeimmista.
Globalisaatio on kuitenkin muutakin kuin rahan
verkottumista. Se on myös kulttuurin verkottumista. Se on esimerkiksi sitä,
että 1980-luvun alussa tiesin Jamaikan pääkaupungista Kingstonista paljon enemmän kuin Karunasta tai ylipäänsä
koko Lounais-Suomesta, joka ei merkinnyt minulle mitään. Kuuntelin nimittäin
intohimoisesti pelkkää reggaeta vuosikausia.
Opiskelin arabiaa 1970–80-lukujen vaihteessa ja
poliittisesti valveutuneena ihmisenä tiesin Länsi-Saharastakin enemmän kuin
Lounais-Suomesta. Sen pääkaupunki El Aaiún oli yksi niistä paikoista,
minne olisin halunnut matkustaa. Silloin Länsi-Saharasta, jota nykyään
nimitetään toisinaan ”viimeiseksi siirtomaaksi”, ei juuri kukaan suomalainen
tiennyt juuri yhtään mitään. Eikä oikein tiedä nykyäänkään, koska
kansainvälinen media ei ole kovin kiinnostunut sahraweiksi itseään nimittävien
ihmisten kotimaasta, Marokon miehittämästä Espanjan entisestä siirtomaasta,
jonka asukkaat ovat yrittäneet saada maalleen kansainvälistä tunnustusta jo
kymmenien vuosien ajan. Vuonna 1973 alueelle perustettiin kansallinen
vapautusrintama Polisario.
Syy Marokon haluun olla luopumatta
alueesta on tietenkin taloudellinen: siellä on kalaa ja ennen kaikkea Afrikan
toiseksi suurimmat fosfaattivarat. Siksi siellä on Marokon rakentamien hiekkavallien
kupeessa myös maailman suurin yhtenäinen miinakenttä.
Sanni Seppo (s. 1960), Autopoika, 2015.
Kaiken tämän saa tietää, jos vierailee
Suomen valokuvataiteen museossa. Toista kertaa käyntiin pyörähtänyt Poliittisen
valokuvan festivaali (PVF) pitää sisällään nimittäin kokonaisen huoneen, jossa
valokuvataiteilija Sanni Seppo ja
hänen tyttärensä, Moskovassa journalismia opiskeleva Kerttu Matinpuro kertovat meille Länsi-Saharan tilanteesta ja sen
ihmisistä sekä videoin että valokuvin. He ovat seuranneet pitkään Länsi-Saharan
tilannetta ja työskentelivät Algerian aavikolla sijaitsevassa pakolaisleirissä,
”Paholaisen puutarhassa” kevään 2015. Se, että he matkustivat sinne ja kertovat
meille kanssaihmistemme usein lohduttomasta arjesta, on myös globalisaatiota.
Globalisaatiota ajatuksena yhteisestä maailmasta, josta meidän tulee olla
tietoisia.
PVF:n tämänvuotinen teema on ”Kotimaa”.
Kuten ohjelmalehtisessäkin todetaan, nimi on ambivalentti. Sanat ’koti’ ja
’maa’ herättävät yleensä pelkästään positiivisia mielleyhtymiä, mutta ’kotimaa’
vie meidät jo vaikeammille alueille ja kurottaa kohti nationalismia, joka
pahimmillaan on yksi aikamme suurista vitsauksista – rahan liikkeiden lisäksi.
Lähestyn asiaa empiirisesti ja
henkilökohtaisesti. Nuorena opiskelijana olin innoissani PLO:n ja Polisarion
toiminnasta. Nyttemmin olen tietoinen myös niistä kääntöpuolista, joita
esimerkiksi PLO:lla on ollut toiminnassaan. Kuten festivaalia innoittanut Leo Tolstoi totesi jo vuonna 1901: ”Kansallisajattelun
ohjaamina ihmiset syyllistyvät järkensä ja omatuntonsa vastaisiin tekoihin,
mutta pitävät niitä moraalisesti oikeutettuina ja jaloina.”
Tätä teemaa ja sen moninaisia ja usein
varsin ristiriitaisia tarinoita tuottavia ilmenemistapoja PVF tutkailee varsin
monipuolisesti. Valokuvaajat ovat myös yleensä sitoutuneet aiheisiinsa ja
viettävät pitkiä aikoja kuvaamiensa ihmisten kanssa. Esimerkiksi Laura Böök on kuvannut yli kaksi vuotta
Pudasjärvellä asuvia kongolaistaustaisia ihmisiä. Lontoossa asuva venäläistaustainen
Maria Gruzdeva on puolestaan
kiertänyt laajan Venäjän rajoja. Hän on kuvannut sitä, miten maan laidoilla alueita
merkitään ja rajataan kulttuurisin symbolein ja rakennetaan kollektiivista
identiteettiä. Albaniasta väkivaltaisia mellakoita Italiaan paennut Adrian Paci on kuvannut Albaniasta
Italiaan muuttaneiden ihmisten vanhoja kotipaikkoja ja maalannut niistä
taustafondit kuvaamilleen ihmisille, jotka näin seisovat sen edessä, minkä ovat
taakseen jättäneet. Tässä vain muutamia esimerkkejä.
Maria Gruzdeva (s. 1989), sarjasta Borders of Russia, 2011.
Näyttelykokonaisuus on mittava, eikä
joukossa ole yhtään hutia. PVF on jälleen huikea todiste valokuvan voimasta.
Syykin on selvä: kohteena on aina jossain muodossa se ns. tavallinen ihminen
omine tunteineen ja identiteettikriiseineen nationalismin ja globalisaation
puristuksissa. Niitä tunteita me kaikki väistämättä koemme ja olemme siten yhtä.
Adrian Paci (s. 1969) stillkuva videosta Centro di Permanenza temporanea, 2007.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti