Meinasi ihan unohtua. Viime torstain Kirkko ja kaupungissa (10/16) ilmestyi arvioni Hannu Väisäsen (s. 1951) näyttelystä Revitty kimono Galerie Forsblomissa (10.3.–3.4.). Pidin siitä, vaikka en ihan tarkkaan tiedä mistä syystä, kuten tekstistäkin ilmenee. Onneksi taide toimii monin tavoin.
Revitty
maailma
Hannu Väisänen (s. 1951) on tehnyt menestyksekkään
uran kuvataitelijana ja on kirjailijanakin noussut 2000-luvulla maamme
kärkikaartiin. Hän ei siis ole pysynyt lestissään vaan on osoittanut
käytännössä, että luovan ihmisen on mahdollista jakaa luovuuttaan täydellä
intensiteetillä ja uskottavalla taiteellisella vakavuudella useammallekin
lajille. On nimittäin syytä muistaa, että vaikka Väisänen ei varsinaista
muusikon uraa ole tehnytkään, on hän kaiken lisäksi vielä armoitettu laulaja.
Onpa hän taidokas valokuvaajakin. En yhtään ihmettelisi, että näkisimme jonain
päivänä häneltä valokuvanäyttelynkin, vaikka valokuva onkin hänelle ilmeisesti muistiinpanoväline.
Tämä
kaikki lienee mahdollista, jos elää niin kuin hänen romaaniensa alter ego, Antero, jonka aistihavainnot
ovat niin pinnassa kuin vain saattaa, jolloin ne myös tunkeutuvat tehokkaasti
alitajuntaan muhimaan ja sekoittumaan toisiinsa tuottaen purkautuessaan
sellaisen synteesin, jonka juuria ja rakenteita ei välttämättä ole
mahdollistakaan eritellä kovin analyyttisesti.
Väisäsen
tuorein näyttely sekä kirja Elohopea
ovat syntynyt keskellä ahdistavaa maailmaa ja terrori-iskuja, jotka ylsivät
myös hänen nykyiseen kotimaahansa Ranskaan. Tämä ei ole näkymättä hänen
maalauksissaan, mutta mitään alleviivaavaa ja avoimen poliittista niissä ei kuitenkaan
ole – pikemminkin esteettisesti maailmaan suhtautuvan ja herkillä
tuntoaisteilla varustetun taiteilijan hienovaraista angstia.
Revitty kimono (Madame Butterfly), 2016.
Teemat
sekoittuvat yhden yleisteeman alle. ”Revitty kimono” viittaa japanilaisiin bunraku-tragedioihin, joissa
porvarispojat rakastuivat ilotyttöihin ja joissa tuhoon tuomittu rakkaus johti
kaksoisitsemurhiin: rakastavaiset sitoivat itsensä toisiinsa revityillä kimonoilla
ja surmasivat itsensä miekalla.
Väisänen
on aina ollut kirjallinen kuvataiteilija – voimakkaimmin tai ainakin selkeimmin
sellainen Kalevalan juhlavuonna 1999,
kun hän kuvitti uudestaan kansalliseepoksemme. Vakava suuntautuminen kirjoittamiseen
on tuottanut siteen höltymistä. Hän on sallinut itselleen maalarina enemmän
vapautta: selkeän sanomisen pakko on löytänyt toisen uoman, ja toinen uoma tuottaa
vapaampaa assosiointia. Uomat kuitenkin yhtyvät: molempia sitoo toisiinsa
Väisäsen intohimo musiikkiin. Vapauskin on toki suhteellista, koska hän on
tunnettu sarjallisesta ja sitä kautta tavallaan myös väistämättä kurinalaisesta
tavastaan lähestyä kulloistakin aihettaan.
Väisänen
ei ole koskaan ollut mikään kuvittaja vaan aito maalari, jolle aihe on selvästikin
kuin monelle muullekin maalarille lähinnä tekosyy – kehikko jonka varaan voi
lähteä kehittelemään ja varioimaan tekemistä. Tyylillisesti hän on tunnistettava,
mutta kädenjäljen synty ei ole pitänyt häntä vankinaan. Kyse on varmaankin
jatkuvasti uusiutuvasta aistiherkkyydestä. Hän siirtyy luontevasti teemasta
toiseen. Niin nytkin. Musiikillisesti viritetyt maalaukset, joiden takana on
surua ja epäilemättä melankoliaakin, tarjoavat assosiaatiopintaa myötäelävälle
katsojalle, jonka ei kuitenkaan tarvitse arvioida kokemustaan lattean
rationaalisesti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti