Tuoreimmassa Kritiikin Uutisissa (1/16), jonka teemana oli marginaali, ilmestyi kolumnini, jossa yritin avata hieman niitä reunaehtoja, joita kriitikon paljon puhuttuun vallankäyttöön liittyy. Tiedän käyttäväni tiettyä valtaa, mutta sitä on paljon vähemmän kuin yleisesti luullaan. En muutenkaan ole kiinnostunut vallasta muuta kuin hyvien asioiden tekemistä mahdollistavana keinona. Olen itse asiassa hieman ahdistunut työssäni koko ajan, koska en kykene läheskään aina kirjoittamaan juuri niistä näyttelyistä, joista haluaisin kirjoittaa, enkä lainkaan niin paljon nimenomaan kritiikkejä kuin haluaisin kirjoittaa. Silti tiedän olevani kurjistuvien kollegoideni keskuudessa hyväosainen, joten en saa valittaa. Näillä mennään ja yritetään taistella taiteen diversiteetinkin puolesta. Siinä suhteessa tulen aina olemaan puolueellinen.
Vallan näkymättömät reunaehdot
Olen toiminut
pitkään ammattimaisena taidekriitikkona. Olen tietoinen vallastani – mutta myös
sen yleisölle näkymättömistä reunaehdoista.
Joudun
säännöllisesti keskusteluun vallastani. Kuulen vuosittain taiteilijatuttaviltani
identtisen lauseen: ”Et sitten viittiny mun näyttelystä kirjoittaa”.
Kriitikon
ja taiteilijakunnan suhde on muuttumaton. Taiteilijat tarvitsevat julkisuutta
ja ylitulkitsevat kriitikon valtaa – toisinaan miltei neuroottisesti. Tuorein
esimerkki lienee se, kun Sami Saari
suuttui Demokraatin Mikko Salmen Cheekiä käsittelevästä kriittisestä jutusta (8.1.) ja kommentoi
sitä väkivaltauhkauksella. Hän selitti reaktiotaan Iltalehdessä (13.1.): ”Mua
vituttaa tommoiset ihmiset. Teillä toimittajilla on niin paljon valtaa nostaa
joku ihminen ylös tai tuhota ihmisen ura – tai elämä.”
Kriitikolla on valtaa, mutta se on
vähentynyt jo ennen minun urani alkua ja vähenee koko ajan lisää. Makutuomareita
ei enää ole, eikä niitä kukaan kaipaakaan. Kriitikon valta on vähentynyt
monista syistä, mutta joistain niistä ei juurikaan puhuta.
Kritiikin rakenteellisia reunaehtoja
on syytä avata. Olen kirjoittanut moniin lehtiin ja toiminut erilaisten pomojen
kanssa. Ei ole yleistä mallia, jota voisi soveltaa. Jotkut pomoista käyttävät
kritiikkiin liittyen suurempaa valtaa kuin kriitikko, mutta heidän nimiinsä eivät
sen paremmin taiteilijat kuin suuri yleisökään usein edes kiinnitä huomiota.
Olen opettanut taiteen sosiologiaa ja
tapanani on käyttää konkreettisia esimerkkejä nimillä mainiten – niinpä teen sen nytkin.
Kirjoitin pitkään Ilkkaan (1998–2013). Kulttuuriosaston
pomon Aino Mäki-Mantilan antama
tehtävä oli kirjoittaa ”merkittävistä helsinkiläisnäyttelyistä” – käytännössä
siis isoista museonäyttelyistä. Poikkeuksena oli se, että jollain ”maakunnan
omalla pojalla” oli toisinaan gallerianäyttely Helsingissä. Kirjoitin vuosia
(2006–2013) Kauppalehteen, ja tuottajani
Markus Ånäs teki lopulliset
päätökset hänelle lähettämieni listojen perusteella – julkaistujen suhdeluku oli
arviolta 1/15. Samoin toimin nykyään Kirkko
ja kaupunki -lehdessä (2013–). Lähetän kulttuurisivuista vastaavalle
toimittajalle Marjo Kytöharjulle
parin kuukauden välein lyhyine perusteluineen listan näyttelyistä, joista haluaisin
kirjoittaa. Hän tekee valinnat.
Tämä on tuonut mukanaan uuden työssäni
vaadittavan taidon, josta lukevalla yleisöllä on tuskin aavistusta: pomojen
manipuloimisen. Jos joku näyttely on niin kiinnostava, että tunnen pakottavaa
tarvetta kirjoittaa siitä, on minun osattava laatia vakuuttavat perusteet ja
joskus jopa soitettava perään.
Mitä tulee ns. marginaaliin, kuvaamani
kritiikin synnyn rakenne vähentää marginaalisemmaksi koetun taiteen esille
tuomista. Uudessa Suomessa, jonne kirjoitin
pari vuotta (2007–08), kävi lopulta niin, että koko kuvataide koettiin niin
marginaaliseksi, että kritiikit lopetettiin kokonaan. Oli alkanut
klikkijournalismin aika, eikä klikkejä tullut tarpeeksi.
Kansan Uutisiin olen
kirjoittanut nyt yli vuoden, ja kykenen käsittelemään marginaalisemmiksi
koettuja näyttelyitä keksittyäni ainakin minulle täysin uuden muodon: kolumnin
ja kritiikin yhdistelmän. Näin voin käyttää esimerkiksi nuoren ja
tuntemattomamman taiteilijan teoksia siltana merkittäviksi kokemiini teemoihin
ja keskustelunaiheisiin.
Hieman ylpeänä ajattelen, että
kriitikkokin voi siis uudistua oman marginalisoitumisuhkansa edessä –
puolustaessaan samalla marginaaliin ajautuvia taiteilijoita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti