Olen poissa kotoa, Virossa, missä yritän ilmeisen turhaan vähän lomailla. Tänään tuli ulos viime viikolla ennakkoon lukemani Yle Radio1:n Kultakuumeen kolumni:
Voiko
kaiken syleillä kuoliaaksi?
Taiteella
harrastetaan rahanpesun lisäksi valkopesua. Taide tuottaa vaikeasti
määriteltävää lisäarvoa. Se ikään kuin pyhittää. Taiteesta on tullut globaalin
kapitalismin valtaverkostojen pelinappula: miljardöörit kilpailevat
taidekokoelmillaan ja nostavat huutokauppaennätyksiä järjettömiin summiin.
Monet
taiteilijat ovat yhteiskuntakriittisiä, mutta suurin osa heistä lienee tyytyväisiä
saatuaan töitään ns. merkittäviin
kokoelmiin. Kokoelmat esittelevät niitä ylpeinä – riippumatta siitä, mitä oikea
käsi tekee jossain muualla veroparatiisien kautta. Kuvio on absurdi: ensin
taiteilija tekee taidetta maailman hädästä – ”sovitustaidetta” niin kuin eräs
kuvanveistäjäystäväni asian viime viikolla ilmaisi – ja sitten hätää aiheuttava
taho ostaa sitä kalliilla tehden näin omaa sovitustyötään.
Taiteenkeräilijät
edustavat ihmisryhmää, jolla on nykyään oma nimikin: HNWI eli high-net-worth-individual eli ”korkean
nettoarvon omaava yksilö” – ihmisiä joiden likvidi omaisuus ylittää miljoona
dollaria. Sitten on vielä ultra-etuliitteellä varustettuja, joiden arvo on yli
30 miljoonaa dollaria. Niillä on vieläkin paremmat taidekokoelmat. Mutta ei kaikilla
heilläkään olisi ollut varaa ostaa Willem
de Kooningin abstraktia maalausta Interchange
(1955), josta yhdysvaltalainen sijoittaja Kenneth C. Griffin maksoi viime vuonna 300 miljoonaa dollaria.
Miljardöörit ovat siis vielä ihan oma lukunsa. Heitä on maailmassa lähes 2 000,
mutta määrä on lisääntymään päin. Useimmat heistä keräävät taidetta tai
antiikkia. Se kuuluu asiaan.
Maksaisitko tästä maalauksesta 300 miljoonaa dollaria? Osasikohan itse Willem de Kooning (1904–1997) aavistaa?
Tämä
kaikki koskee museoitakin. Museot havittelevat johtokuntiinsa taidetta kerääviä
rikkaita ja esittelevät usein heidän kokoelmiaan, joissa usein on yhteiskuntakriittistä
taidetta. Meillä tätä tehdään pienemmässä mittakaavassa, mutta kehityskulku on
tunnistettavissa. Paraikaa sitä voi todistaa Helsingin Taidehallissa, jossa
UHNWI Poju Zabludowicz esittelee
kokoelmiaan. Siellä ei tosin nähdä satojen miljoonien töitä, koska Zabludowicz
osaa sijoittaa ennakoivasti: ”Noin 3000 teosta 500 taiteilijalta sisältävä kokoelma on
tullut tunnetuksi siitä, että se keskittyy uransa nousuvaiheessa olevien
nykytaiteilijoiden teoksiin”, todetaan Taidehallin tiedotteessa. ”Uran nousuvaihe” liittyy
tietenkin taiteilijan huutokauppa-arvon kohoamiseen, josta tällaiset näyttelyt puolestaan
muodostavat merkittävän osan. Joistain taiteilijoistakin tulee aikanaan HNWI-ihmisiä.
Mutta ei kovin monesta.
Punkbändi
Sex Pistolsin managerin Malcolm
McLarenin pojasta Joe Corrésta
tuli UHNWI punkin ja sen muotiutumisen ansiosta. Hänen
punkmuistoesinekokoelmansa arvosta on esitetty arvioita 5–8 miljoonan punnan
välillä. Nyt hän ilmoittanut polttavansa kokoelman vastalauseena sille, että
brittiläiset instituutiot aina kuningatarta myöten ovat tuotteistaneet punkin
ja tehneet siitä etabloidun juhlakalun Sex Pistolsin ensimmäisen singlen
ilmestymisen 40-vuotisjuhlan kunniaksi. Corrén mielestä nykyään eletään samassa
tilanteessa, johon punk aikoinaan vastalauseena syntyi.
Corré
ei joudu kuitenkaan rahapulaan. Monessa bisneksessä mukana oleva aktivisti myi
esimerkiksi alusvaatemerkkinsä 60 miljoonalla punnalla.
Voisiko
Carrén polttouhria tarkastella eräänlaisena ”sovitusaktivismin” muotona?
Riiko Sakkinen (s. 1976), sarjasta Minstrel Show. Tässä linkki Sakkisen blogikirjoitukseen.
Yhteiskuntakriittisen
taiteen tekeminen alkaa olla yhä vaikeampaa. Raha syleilee sen kuoliaaksi,
mutta omatkin koirat alkavat purra. Espanjassa asuva suomalaistaiteilija Riiko Sakkinen sai kokea tämän viime
viikolla, kun hän ehti toimia vajaan päivän ilmaisjakelulehti Voiman kyljessä toimivan
Häiriköt-päämajan bloggaajana. Hän teki rasismiin liittyvän taideprojektin ja
kirjoitti siitä jutun otsikoiden sen ”Häiritsevät neekeriukot”. Muutamassa tunnissa
räjähti käyntiin some-keskustelu, jossa muun muassa Kalikwela Bai totesi: ”Miten voi olla niin
saatanan vaikeeta tehdä anti-rasistista taidetta käyttämättä rasistista
symboliikkaa? Vaikka pointti on herättää keskustelua jne, eikö sitä mitenkään
voi tehdä tavalla joka ei hyödynnä jo sortaviksi todettuja stereotypioita ja
ilmaisuja?” Sakkinen oli tilannut espanjalaiselta lakupekkafirma Conquitosilta
kustomoituja maskotteja varustettuna mustien aktivistien nimillä. Hän jakoi
niistä kuvia Instagramissa, ja eiköhän firmakin tykännyt niistä! Näin
markkinatkin syleilevät kriitikkonsa kuoliaaksi. Voima yritti paikata ja nimesi kirjoituksen uudestaan: ”Makeisten
rasismi”. Sakkinen sanoutui päivän päätteeksi irti bloggajan urastaan.
Jos nyt sanoisin jotain kriittistä
Sakkisesta, hän kokisi sen vain maineensa kasvattamiseksi ja hymyilisi minut
kuoliaaksi.
Joskus siis tekisi mieli vain vaieta ja
mietiskellä sitä, olisiko puhdas ja anonyymi aktivismi ilman taiteen tai edes
tällaisten kolumnien valkopesua se paras vaihtoehto, kun maailmanmeno ei vastaa
omaa moraalia.
Totta. Hymyilisi varmasti kuoliaaksi.
VastaaPoistaOnpa Riiko löytänyt taas keppihevosensa. Rahastahan hänkin vaan on aina kaiken tehnyt.
Jotenkin muistuu mieleen tilanne vuosien takaa. Joku, en tiedä kuka, oli tempaissut Riikoa nenään niin, että hänen nenä oli murtunut.
Sitten siinä kävi pari päivää myöhemmin jotkut Riikon kanssa keskustelua ilman minkään väkivallan uhkaa ja Riiko vain peloissaan sanoi ja sanoi älkää, se nenä on alkanut juuri taas luutumaan.
Kuka pelkää omaa nenäänsä? Riiko. Joku Gogol kirjoitti Nenästä niin paljon mielenkiintoisemmin.
Kirjoitan tämän anonyymisti, että Riiko itse ei kuolisi nauruun tai että hänen pitäisi mennä plastiikkakirurgille nenänsä kanssa.