maanantai 10. toukokuuta 2010

Näyttelykuvia 54: Mistä näitä Caravaggioita oikein tulee?

Tätä menin katsomaan Sinebrychoffin taidemuseoon teoksen viimeisenä esilläolopäivänä sunnuntaina 9.5.:


Ja tämänkin näin:


Kyseessä on Michelangelo Merisi di Caravaggion (1571–1610) Pyhä Fransiskus meditoi, joita esillä oli kaksi kappaletta. Toinen on aito Caravaggio ja toinen jäljennös, jonka todennäköisesti on tehnyt Bartolomeo Manfredi (1582–1622). Kyseessä oli siis kahdesta maalauksesta koostuva näyttely Pyhän Fransiskuksen arvoitus (27.3.–9.5.). Molemmat maalaukset tulivat italialaisesta kirkosta, joten ei tällaisia näyttelyitä usein Suomessa näe. Hauskaksi tapauksen tekee vielä se, että maalausten rooli on vaihtunut. Ennen Caravaggioksi luultu onkin nyt Manfredi ja toisinpäin.
Tapasin näyttelyssä myös taidemaalari Pertti Summan (s. 1946), jonka kanssa vertailimme vähän tuntemuksiamme. Yllättäen päädyimme molemmat samaan tulokseen: Manfredi vaikutti herkemmältä ja kauniimmalta, ja esimerkiksi Fransiskuksen käsi aidossa Caravaggiossa oli jotenkin kömpelömpi. Näinkin voi siis käydä, vaikka olisin luullut etukäteen, että totta kai aito Caravaggio olisi hienompi. Hmm? Mutta hieno kokemus. Lisää tällaisia näyttelyitä, joissa saa keskittyä kunnolla.
No hyvä on. En kiusaa. Ylempi kuva on aito Caravaggio. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti