157-sivuinen katsaus Kristian Krokforsin (s. 1952) pitkään uraan. Kustantajana Jussi Tiaisen (s. 1954) luotsaama Parvs, taidekirjakustantamoiden viimeinen uljas mohikaani, ja taittajana Timo Setälä (s. 1958), väsymätön luottotaittajani jonka kanssa olemme tahkonneet näitä jo kohta 15 vuoden ajan – lukumäärällisesti saman verran. Ja edelleenkin tuntui yhtä hyvältä: niin kaunis ja Krokforsin näköinen lopputulos on.
Se kuitenkin harmittaa, että eihän media näitä enää noteeraa. Suuri osa ystävistäni on taiteilijoita, ja ymmärrän oikein hyvin sen tuskan, mitä he kokevat, kun näyttelyistä ei enää juurikaan kirjoiteta. Samassa uppoavassa veneessä ollaan. Olen Timon kanssa tehnyt näitä pitkään, mutta jos olisimme pitäneet arvosteluista leikekirjaa, olisi se varsin ohut ja aika nopeasti selailtu. Lohdutan itseäni toisinaan sillä, että kirjat säilyvät, ja ehkä sadan vuoden kuluttua joku graduaan tekevä taidehistorioitsija löytää kummallisia ja hauskoja aiheita menneisyyden taiteesta.
No, turhahan minun liian herooinen on olla. Tällainen taiteilijan tuotantoa esittelevä ei niinkään ole minun kirjani, vaikka kaikki tekstit kirjoitinkin, vaan pikemminkin taiteilijan kirja. Alussa on kuuden liuskan johdanto ja lopussa 15 liuskan kronologia, joten ei tekstimassaa minulta ole kuin 21 liuskaa. Tässä johdanto:
Avaruudellista
ironiaa
Kristian
Krokfors on aina ollut kiinnostunut arkkitehtuurista ja rakennetusta
ympäristöstä. Nämä ovat myös muodostaneet hänen keskeiset teemansa jo
neljänkymmenen vuoden ajan. Rakennettu ympäristö pitää sisällään rakennusten
lisäksi myös sen, miten kulttuuri hivuttautuu rakentamalla luontoon: puutarhat
ja viljelmät.
En
tiedä tarkemmin Krokforsin suhdettaan lentämiseen, mutta J.O. Mallander ainakin nimitti häntä vuonna 1985 – jolloin Krokfors
valittiin ensimmäiseksi Vuoden nuoreksi taiteilijaksi – aeromantikoksi viitaten Krokforsin kykyyn ”poetisoida olemassaoloa
avaruudesta käsin”. Arkkitehti Alvar
Aaltokin viihtyi lentokoneessa ja kuvaili vuonna 1921 aggressiivisia
tuntemuksiaan tarkastellessaan kaupungin rumuutta ja sen rakentajien tyhmyyttä.
Hän näki lintuperspektiivistä ihmisen ja ihmisen pienuuden, myös henkisesti.
Hänen teki mieli tuhota, pommittaa. Aallon lentokokemusta on kuvannut
lentämisen ja taiteen suhdetta tutkinut kuvataiteilija Jyrki Siukonen, joka itsekin on tehnyt taidetta lentämisestä tai
sen ideasta ja joka Aallon vastaisesti sanoi haastattelussa lentämisen olevan vertauskuva onnellisuudelle, syntymälle,
rakkaudelle sekä paremmalle tulevaisuudelle. Hänen mukaansa se edustaa sielun
perimmäistä kaipuuta todelliseen kotiinsa, taivaisiin.
Kolme kukkulaa, 2006, öljy.
Krokforsille niin ominainen
lintuperspektiivi lienee kuitenkin vielä jotain muuta. Runollisenakin se on
hänelle tapa näyttää asiat näkökulmasta, joka paljastaa tehokkaasti rakenteet
ja järjestelmät. Ihmisiä hänen teoksissaan ei ole. Krokfors on kuin
neutronipommi, joka ei tuhoa rakennuksia mutta tappaa ihmiset. Pommi on
tietenkin aika voimakas vertaus, mutta Krokforsin töissä poissaolevasta
ihmisestä kertoo vain ihmisen jättämä jälki: talot, tyhjät parkkipaikat,
loputtomat tyhjät ikkunat, loputtomiin riveihin istutetut puut. Krokforsin työt
ovat kuin antiteesi hänen virolaisen kollegansa, arkkitehti ja kuvataiteilija Leonhard Lapinin tyhjyyttä pohtivalle
ajattelulle: ”Näkymätön arkkitehtuuri vapauttaa meidät perinteisen ja
umpikujaan ajautuneen arkkitehtuurin dogmeista, esittää eksistentialistisen
kysymyksen ja kehottaa meitä vapautumaan niistä miljoonista taloista, jotka
häiritsevät jokapäiväistä olemassaoloa ja maailmankaikkeudessa vallitsevaa
tyhjyyttä koskevaa mietiskelyämme.” Krokfors vapauttaa meidät niistä
miljoonista ihmisistä, jotka individuaalisen tarinoineen häiritsevät
kulttuurista tyhjyyttä koskevaa mietiskelyämme.
Mutta mikä tässä on poetiikkaa eli
runousoppia? Ainakin toiston, sarjallisuuden ja ristikon käyttö. Kaikessa tarkkuudessakaan Krokforsin töiden
sisältö ei ole informaatiota, se ei koostu väitelauseista. Se lähestyy tietystä
ulkoisesta kuivakkuudestaan huolimatta runoa. Hänen työnsä ovat täynnä
vähäeleistä redundanssia – toisteisuutta, ylimäärää ja päällekkäisyyttä, joilla
hän varmistaa viestin perillemenon, sen ymmärrettävyyden, mutta joka samalla
luo uudenlaista kuvakieltä, joka ottaa huomioon nyanssien tuomat mahdollisuudet
ja leikin.
Harmaa Andalusia, 1999, öljy.
Perinteisessä arkiajattelussa ja
retoriikassa toisto liitetään useimmiten pelkästään vakuuttamiseen, mutta
esimerkiksi puolalaisbelgialaisen filosofi
Chaïm Perelmanin mukaan toisto ”voi myös korostaa monimutkaisen
tapahtuman särkymistä erillisiksi episodeiksi, jolloin se vahvistaa juuri
läsnäolon vaikutelmaa.” Toistoon voi suhtautua myös etiikan kannalta.
Tanskalainen teologi, filosofi ja kirjailija Søren Kierkegaard on todennut: ”Jos toisto puuttuisi, ei olemassaolossa
olisi sisältöä ja merkitystä vaan se olisi strukturoimatonta ääntä, hälyä.”
Kierkegaardia tutkinut ruotsalainen teologi Torsten Bohlin asettaa puolestaan estetiikan ja etiikan vastakkain
suhteessa toistoon: ”Toisto on juuri sitä, mitä esteetikko kammoksuu; hän
haluaa jatkuvasti uusia ja ennen kokemattomia elämyksiä. Eetikko sitä vastoin
katsoo juuri toiston ikään kuin mittaavan persoonallisuuden syvyyttä ja
vakavuutta.” Juuri tässä ristiaallokossa Krokforsin ironia löytää paikkansa.
Krokforsille ironia ei kuitenkaan ole hänen omien sanojensa mukaan tietoinen
valinta, mahdolliseksi metodiksi se on kehittynyt vasta ajan myötä. Hän itse
korostaa intuition merkitystä ja kokee ironian olevan itselleen jotain
sisäsyntyistä – vaikkakin ”neljä vuotta Englannissa on kyllä auttanut”.
Ironia liitetään usein
postmoderniin, ja siihen joukkoon Krokforsia on soviteltu, vaikka Mallander totesikin
jo vuonna 1985 osuvasti: ”Krokfors on saanut aineksia eri tyyleistä ja
virtauksista ja yhdistänyt ne synteesiksi, joka ei ole mikään postmodernisinen
lainapeite, vaan ilmaisee jotain olennaista ajasta, jossa elämme.”
Mitä tämä olennainen sitten on?
Arjessa ironia yhdistetään usein nokkeluuteen ja sitä kautta ylemmyyteen, ikään
kuin paremmin tietämiseen, korkeamman tason tietoisuuteen. Krokfors ei
kuitenkaan ole mikään nokkelikko, vitsinkertoja. Hän on huumorissaan ehkä pistävän
tarkka ja toisinaan myös leikkisä ja kepeä, mutta hänen työskentelynsä
pohjavireen luen kuitenkin jopa melankolisena ja eettisesti varsin vakavana.
Talot, öljy.
Yleensä ironia tapahtuu jonkun tai
jonkin kustannuksella. Krokforsin maisemat eivät ole veduta-maisemia, jotain tiettyä tunnistettavaa paikkaa kuvaavia –
vaikka hänen kukkulansa ja riveihin istutetut puunsa olisivatkin saaneet
vaikutteita Andalusiassa vietetystä ajasta tai suurkaupunkinsa New Yorkin työskentelyjaksosta.
Krokfors ei pilkkaa mitään tiettyä paikkaa vaan kertoo jotain yleisempää
rakennetusta ympäristöstämme, siis miltei koko maailmastamme. Hänen ironiansa
saattaa olla sitä, mitä kirjallisuudentutkimuksessa tavataan nimitetään
saksalaiseen filosofi ja kirjailija Friedrich
Schlegeliin ja jenalaiseen varhaisromantiikkaan viitaten romanttiseksi ironiaksi. Taustalla on
tietoisuus inhimillisen ajattelun rajoituksista. Tämä vie ironian pelkästä
estetiikan käsitteestä tai metodisesta keinovarannosta vahvasti etiikan ja myös
eksistenssifilosofian puolelle – tšekkiläisranskalainen kirjailija Milan Kunderan sanoin: ”Ironia riistää
kaiken varmuuden paljastamalla maailman kaikessa moniselitteisyydessään.”
Krokforsia voi hänen ironiansa
eettisyyden kannalta tarkastella yhteiskunnallisesti kantaa ottavana
taiteilijana. Hän ei tee sitä ohjelmallisesti, mutta ainakaan minun ei ole
vaikea tulkita hänen työtään esimerkiksi behaviorismiin pohjautuvan
ympäristösuunnittelun kritiikkinä. Behaviorismin mukaan ihmisen suhde
ympäristöön on mekanistinen: ympäristön lähettämät vaikutteet saavat ihmisessä
aikaan reaktion. Ihminen on lähinnä passiivinen vastaanottaja, joka toimii
suunnitellun ympäristön ehdoilla. Ihmisen käyttäytymistä voisi siis ohjailla
ympäristösuunnittelun avulla – näinhän esimerkiksi neuvostoliittolaisessa
suunnittelukulttuurissa tehtiin. Arkkitehtuurin suurilla taiteilijanimilläkin
on ollut tämänsuuntaisia tausta-ajatuksia: sveitsiläinen tähtiarkkitehti Le Corbusierkin sanoi aikanaan, että
”huoneisto on kone asumista varten”.
Krokforsille ominainen sarjallisuus ja fragmentaarisuus eivät synny taiteen sääntöjärjestelmien kautta.
Hänen sarjallisuutensa ei ole minimalismin tai pop-taiteen sarjallisuutta –
vaikka hän itsekin tunnustaa kytkennän nuoruutensa pop-taiteen maailmaan.
Sarjallisuus pikemminkin mahdollistaa kohteena olevan ilmiön ja siihen
liittyvien prosessien havainnollistamisen. Fragmentaarisuus voidaan sekin
liittää jo varhaisromantiikkaan liittyviin ajatuksiin silloisen modernin
kirjallisuuden keskeneräisyyden tunnustamisesta sekä klassisen harmonian ja
yhtenäisyyden hylkäämisestä. Krokfors ei pyri kohti täydellistä taideteosta, ja
niinpä hänen tuotantoaan kannattaakin ehkä katsoa myös kokonaisuutena, oeuvrena.
Tehdaskuva, 2011, öljy.
Tämä koskee myös Krokforsin
värimaailmaa, joka ponnistaa sekin osin ironiasta mutta myös siitä, että
sarjallisuus eri värejä kokeillen lisää variaatioiden määrän kohti
rajattomuutta.
Alkuun värit eivät kuitenkaan olleet
Krokforsille kovinkaan tärkeitä. Taidemaailmassa vastaanottajat kuitenkin
kyselevät alituisesti väriteorioiden perään. ”No hitto, siinä on teille värejä”,
Krokfors kertoo ajatelleensa ja tarjosi katsojille ensin iloista punaista,
sinistä, keltaista ja vihreää. Samankaltaiset kukkulat saattoivat valmistua
sekä sinisinä että punaisina. Väliin kriitikot ovat kaivanneet Krokforsilta
lisää väriä, väliin jopa närkästyneet, kun sitä on ollut liikaa tai liian
villisti levitettynä – näin esimerkiksi New Yorkissa vietetyn ajan jälkeen,
jolloin Krokfors kokeili ja yritti ”vapauttaa” tekemistään. Nyttemmin hänen
suhteensa väriin on muuttunut: ”Olen oppinut katsomaan väriä ja miettimään sitä
enemmän, olemaan herkempi sen suhteen.” On myös syytä muistaa, että väreillä on
itse asiassa taidehistoriallisesti merkittävä rooli Krokforsin uralla: hän
kuuluu siihen grafiikanpaja Imprimon keskeiseen 1980-luvun uranuurtajakaartiin,
joka peruuttamattomasti toi värin suomalaiseen taidegrafiikkaan. Väri on
epäilemättä myös yksi syy siihen, että Krokfors on koko uransa ajan sekä
maalannut että tehnyt litografioita – ja myös vuosittaisilla Englannin
matkoillaan Pratt Contemporaryn kautta serigrafioita. Värien intensiteetti ja
vuorovaikutus toimivat maalauksessa ja grafiikassa varsin erilaisilla
parametreilla.
Krokfors asettuu kiinnostavalla
tavalla modernismin ja postmodernin rajalle. Yhdysvaltalaisen
taidehistorioitsija Rosalind Kraussin
mukaan ristikko on yksi viime
vuosisadan modernistisen ilmaisun kulmakivistä: se toi mukanaan kuvataiteen
autonomian viimeisen voiman, täydellisen mykkyyden, kerronnallisuuden ja
diskursiivisuuden kieltämisen. Lattea, järjestetty, geometrisoitu ristikko on
antinaturalistinen, antimimeettinen, antitodellinen. Krokfors on käyttänyt
ristikkoa myös readymaden tapaan; hän
käytti aikoinaan muun muassa perinteistä millimetripaperia, mikä vie lattean
ei-kerronnallisuuden äärirajoilleen – kunnes katsoja tajuaa, että sekin kertoo
jotain oleellista suunnittelusta ja rakentamisesta.
Joku pystyttää Krokforsin
joutomaille ja epäpaikkoihin kuitenkin aina silloin jotain. Teltta on pitkään
ollut yksi hänen keskeisistä teemoistaan. Teltta on tietenkin moniselitteinen
symboli. Vapauden
symbolina teltta vie katsojan ajatukset eksistentiaaliseen tematiikkaan, mutta
senkin voi tulkita negaation kautta: turvattomuutta luovana ei-pysyvyytenä,
kodittomuutena.
Ehkä
tässäkin on kyseessä Krokforsille joka suhteessa ominainen dualismi. Vuoristot
– kuviteltavissa olevine luolineen – ovat primitiivisen asumisen arkkityyppi ja
teltta taasen ”modernin elämän arkkityyppi, liikkuva ja kevyt”, kuten
yhdysvaltalainen arkkitehti Frank Lloyd
Wright on todennut. Onpa tämä jännite nähty seksuaalisten vastakohtien
jännitteenäkin. Teltassa ainakin on voimakkaasti kyse sisä- ja ulkopuolesta,
joten sitä voi halutessaan myös tarkastella myös klaustrofobian ja agorafobian
leikkauspisteenä – kuten ranskalainen runoilija Jules Supervielle asettaessaan ne rinnakkain: ”Liian suuri tila on
tukehduttavampi kun konsanaan tilan puute.” Mutta ei meidän tarvitse näihin
syövereiden mennä, vaikka koenkin Krokforsin töitä katsellessani niiden ironian
toisinaan silkkana torjuntana. Voimme myös ajatella, että ironia – ja myös omaan taiteeseen ja laajemminkin
taidemaailmaan liittyvä itseironia – voi olla jopa eettisempi tapa tehdä kuvaa
kuin se totuttu jalo ja pyhä tapa, jossa lähtökohta on pysyvien merkitysten,
arvojen ja totuuksien tavoittelu.
***
Kronologiaa en viitsi tähän laittaa, koska se on niin hemmetin pitkä. Hankkikaa kirja ja tutustukaa – kuvat ne ovat muutenkin pääasia.
***
Olin myös 2.9. Krokforsin näyttelyn (3.–20.9.) avajaisissa Bukowskin näyttelytiloissa, missä kirja julkistetiin. En voi laittaa näyttelytietoihin linkkiä, koska Bukowskis ei ole hoitanut hommiaan: mitään linkitettävää ei ole.
Taiteilija itse.
Uudempien töiden lisäksi mukana oli hauska retro-osuus, joten nyt on hyvä tilaisuus tarkastella Krokforsin tematiikan kehitystä. Hieno näyttely.
PS. Ryhdyin miettimään tuota edellä oleva urputtamistani siitä, että taidekirjoja ei enää noteerata mediassa. Tajusin yhtäkkiä, että enhän minä muista yhtäkään arvostelua, joka olisi kirjoitettu Timon ja minun tekemistä noin 15 kirjasta. Piti oikein soittaa Timolle ja tarkastaa asia. Ei hänkään muistanut.
No, joku aito oikeistolainen toki toteaisi: "Ettekö te ääliöt tajua, että kukaan ei ole kiinnostunut tekemisistänne. Älkää valittako, vaan lopettakaa se ja ryhtykää tekemään jotain muuta, joka kiinnostaa ihmisiä." Näinhän nuo tuppaavat keskusteluhännissä sanomaan taiteilijoista. Mutta ei syytä huoleen: ei me lopeteta.
Hienoa tekstiä :) Näyttelytiedot on kyllä julkaistu jo elokuussa Bukowskin sivulla, linkki löytyy tästä: https://www.bukowskis.com/fi/news/673
VastaaPoista:)
Kas kummaa. En minä löytänyt 6.9.. Suoritin myös tarkan googletuksen: ei yhtään tulosta.
VastaaPoistaKummallista, löysin sen ihan normaalisti uutisten kautta kotisivulla, myös Bukowski-facebook sivulla.Googletuksella ei kyllä löytynyt minullakaan.
VastaaPoista