”Performanssi
on elävä kuva”
Performanssitaiteilija
Helinä Hukkataival on tehnyt pitkän uran suomalaisen performanssin kentällä.
Hän on kuitenkin pysytellyt tietyllä tavalla marginaalissa mutta ei ole koskaan
spektaakkelia tavoitellutkaan.
Tamperelainen
Helinä Hukkataival valmistui
kuvaamataidonopettajaksi Taideteollisesta oppilaitoksesta vuonna 1966. Hän on
tehnyt täyden päivätyön peruskoulun ja lukion opettajana vuosina 1966–2001.
Hukkataival
on tehnyt taidetta – muun muassa guassi- ja pastellimaalauksia – 1960-luvulta
asti ja pitänyt näyttelyitä. Vuodesta 1990 hän on kuitenkin keskittynyt
performanssiin ja lisääntyvästi performanssin tukemiseen valokuvan ja videon
keinoin niin, että kyse ei ole enää pelkästä dokumentaatiosta. Hän on
2000-luvulla kouluttautunut Tampereen
ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolla mediataiteessa,
valokuvauksessa ja videossa ja suorittanut AMK-tutkinnon vuonna 2007. Osa hänen
uudemmista teoksistaan on performansseja pelkästään kameralle tai videolle,
mutta varmaa suuntaa tulevaisuudelle hän ei vielä halua määritellä.
Hidasta liikettä
Hukkataival
ajautui 1980-luvulla kuvantekemisessään kriisiin: ”Katselin maalauksia
työhuoneellani ja ajattelin, että mitä ihmettä näille pitäisi jatkossa tehdä.
Ei niitä kehdannut ystävillekään jatkuvasti jaella.”
Ensimmäisen
performanssinsa Hukkataival teki hahmotaideterapiakurssilla, johon hän oli
törmännyt Opettaja-lehden ilmoituksen
kautta. ”Se oli äärimmäisen ekspressiivinen ja uskomattoman henkilökohtainen.
En enää tekisi sellaista, se oli puhdasta terapiaa.”
Kurssilla
Hukkataival tajusi sen, miten ”jokainen ihminen näkee kaikki kuvat oman
elämänsä läpi”. Hahmotaideterapiassa yksi keskeinen ajatus on siinä, että kuvan
tekijä onkin kuvien paras asiantuntija ottaessaan vastuuta itsestään ja
hahmottaessaan tietoisuutta luovassa prosessissa.
Kuvien
tekemisen kannalta kurssilla oli iso vaikutus, ja vuodesta 1990 alkanut
julkisten performanssien tekeminen – jonka rajalinjoista teatterin ja
esitystaiteen kanssa on käyty erilaisia rajanvetoja – onkin Hukkataipaleelle
nimenomaan kuvataidetta: ”Kuvataiteilijapohjani vaikuttaa siihen, että minulle performanssi
on elävä kuva. Kaikki sen elementit täytyy saada paikalleen: esineet,
värit, liikkeet, sijainti tilassa, myös äänet ja aika. Ja liian
karsiminen on välttämätöntä.”
Hahmotaideterapian
lisäksi toinen merkittävä tausta on Hukkataipaleen varhainen paneutuminen
taijihin ja zeniläiseen ajatteluun. Taijin periaatteissahan haetaan
hiljaisuutta liikkeiden kautta. Harjoituksissa liike on jatkuvaa ja hidasta.
Samoin tärkeää on taijin periaatteille ominainen täyden
ja tyhjän sekä suljetun ja avoimen tunteminen, mikä tuo epäilemättä voimaa
Hukkataipaleen tarkoin suunniteltujen performanssien tilalliseen luonteeseen.
Ensin on oltava Martta
Hukkataival kuuluu siihen
performanssin pioneerisukupolveen, joka keksi lajinsa tavallaan itse. ”Olin
minä nähnyt Jack Helen Brutin ja Homo$:in sekä Reijo Kelan esityksiä ja Roi
Vaaran kuvissa, mutta esimerkiksi ulkomaisesta samankaltaisesta tekemisestä
ei tuolloin Suomessa ollut juurikaan tarjolla tietoa.” Myöhemmin Hukkataival
huomasi maailmalla tehdyn samanlaisia esityksiä: esimerkkinä vaikkapa Mierle Laderman Ukeles (s. 1939), joka
on tunnettu feministisistä ja palveluteemaisista teoksistaan, muun muassa museotilojen
siivoamisesta. Ukeleshan kysyi jo 1960-luvulla pirullisen viattomasti: ”Kuka
siivoaa maanantaina jäljet, kun vallankumous on tehty?”
Hukkataipaleen esitysten lähtökohtana ovat usein pienet arkiset asiat tai esineet, joiden alkuperäinen merkitys tai käyttötarkoitus muuntuu esityksen myötä.
Hukkataipaleen esitysten lähtökohtana ovat usein pienet arkiset asiat tai esineet, joiden alkuperäinen merkitys tai käyttötarkoitus muuntuu esityksen myötä.
Alkuitu löytyy usein
omasta arkisesta elämästä, sen esineistä ja käytänteistä, siitä mitä arjessaan
ympärillään näkee: siivoamista, parsimista, kutomista, tiskaamista, kerman
vispaamista tai jopa purukumin pureskelua, josta Hukkataival on myös tehnyt
esityksiä.
Tarkoin
suunniteltuinakin Hukkataipaleen performanssien kulku synnyttää
vastaanottotilanteessa tuntemuksen ennakoimattomasta, unenomaisesta logiikasta,
jolloin ne ovat täysin avoimia katsojien tulkinnoille. Hukkataival ei pyri
mihinkään ennalta määriteltyyn tulokseen, hän ei näytä, ei osoita. Hänen tavoitteena
on henkilökohtaisten kokemusten yleisen tason etsiminen kaikkine mahdollisine
tulkinnallisine transformaatioineen kiinnittämällä huomio pieniin tapahtumiin,
sävyihin ja suhteisiin, jotka muovaavat meitä kuin huomaamatta.
Kun kysyin Hukkataipaleelta sitä, onko esityksissä arjen glorifioiminen tai pyhittäminen, hän vastasi: ”Pikemminkin esiin tuominen.” En kuitenkaan voi välttyä siltä ajatukselta, etteikö Hukkataipaleen vanhojen ja yksinkertaisten mustien tai valkoisten vaatteiden käyttö, esitysten hiljainen meditatiivisuus ja sitä kautta syntyvä hartauden tunnelma veisi katsojaa hiljentymään myös arjen pyhyyden eteen. Jotain uskonnollista niissä on, ja onhan taiteeksi nostaminenkin tavallaan pyhäksi tai arvokkaaksi tekemistä. Useammankin Hukkataipaleen teoksen nimessä esiintyy Martta. Tällä hän viittaa 1300-luvun ruotsalaisen profeetan ja sääntökunnan perustajan Pyhän Birgitan ajatukseen, jonka mukaan ”voidakseen olla Maria naisen on ensin oltava Martta”. Toinen viittauskohta lienee se, että Hukkataipaleen oman äidin nimi on myös Martta. Äidin esikuvallisuuttakaan ei ehkä kannata aliarvioida: Hukkataival kertoi tarinan siitä, miten hänen äitinsä – rovastin tytär – aikoinaan 1960-luvulla erosi kirkosta, kun naispappeutta ei kirkolliskokouksessa äänestyksen jälkeen hyväksytty, ja miten tämä liittyi takaisin kirkkoon1980-luvulla naispappeuden hyväksymisen jälkeen.
Kun kysyin Hukkataipaleelta sitä, onko esityksissä arjen glorifioiminen tai pyhittäminen, hän vastasi: ”Pikemminkin esiin tuominen.” En kuitenkaan voi välttyä siltä ajatukselta, etteikö Hukkataipaleen vanhojen ja yksinkertaisten mustien tai valkoisten vaatteiden käyttö, esitysten hiljainen meditatiivisuus ja sitä kautta syntyvä hartauden tunnelma veisi katsojaa hiljentymään myös arjen pyhyyden eteen. Jotain uskonnollista niissä on, ja onhan taiteeksi nostaminenkin tavallaan pyhäksi tai arvokkaaksi tekemistä. Useammankin Hukkataipaleen teoksen nimessä esiintyy Martta. Tällä hän viittaa 1300-luvun ruotsalaisen profeetan ja sääntökunnan perustajan Pyhän Birgitan ajatukseen, jonka mukaan ”voidakseen olla Maria naisen on ensin oltava Martta”. Toinen viittauskohta lienee se, että Hukkataipaleen oman äidin nimi on myös Martta. Äidin esikuvallisuuttakaan ei ehkä kannata aliarvioida: Hukkataival kertoi tarinan siitä, miten hänen äitinsä – rovastin tytär – aikoinaan 1960-luvulla erosi kirkosta, kun naispappeutta ei kirkolliskokouksessa äänestyksen jälkeen hyväksytty, ja miten tämä liittyi takaisin kirkkoon1980-luvulla naispappeuden hyväksymisen jälkeen.
Tuttuja asioita väärässä paikassa
Hukkataival ei
kuitenkaan itse koe olevansa lainkaan barrikadityyppiä. ”Käsittelen minulle
tuttuja asioita, mutta samallahan ne ovat kaikille tuttuja. Meidän
kulttuurissamme nämä ovat usein naisten asioita, mutta ei pidä unohtaa sitä,
että muualla miehetkin tekevät aliarvostettuja ja alipalkattuja töitä. Kyllä
minulle tasa-arvon kysymykset ovat tärkeitä – aivan sukupuolesta riippumatta."
Hukkataival palaa 1960-luvun feministiseen sloganiin ”henkilökohtainen on
poliittista”, jonka tarkoitus oli politisoida ihmissuhteet ja lisätä
tietoisuutta niihin rakentuneesta epätasa-arvosta. Hukkataival muuntaa sen
kuitenkin mieluusti muotoon ”henkilökohtainen on yhteistä”. Mutta tuodessaan
tuon yhteisesti jaetun arkisen maailman esille selkä julkisessa tilassa että
taiteen maailmassa – molemmat omalla tavallaan ”vääriä paikkoja” – hän
suorittaa mielestäni hyvinkin poliittisen eleen karnevalisoimalla arkisia
käytänteitä; Mervi Appel onkin
osuvasti yhdistänyt rituaalin ja karnevaalin Hukkataivalta käsitelleessä pro
gradussaan Rituaalin ja karnevaalin
rajamailla (2011).
Hukkataipaleen
karnevalismi ei ole kuitenkaan kuten Rabelais’n
karnevalismia: hän ei tuo torille pauketta ja vilinää, ulosteita tai groteskia.
Hän tuo esiin rituaalisen, hiljaisen ja arkisen läsnäolon, jossa naurun sijaan
on mukana vaatimaton, tuskin havaittava hymy. Intensiteetissään se on kuitenkin
tavattoman voimakas ja toimii kun karnevaalin yksi perusajatus: maailman
kääntäminen ylösalaisin. Hukkataival toimii kuin Mihail Bahtinin ajatus kieltämisestä: ”Kieltäminen ei kansanjuhlien
kuvissa ole koskaan abstraktia, loogista. Se on aina kuvallista, konkreettista
kouriintuntuvaa.” Bahtinin sanoin Hukkataival ”vääristää kohteen avaruudelliset
mittasuhteet liioitellen vahvasti yhtä
piirrettä muiden kustannuksella”.
Hukkataipaleen työssä
huumorilla saattaakin olla merkittävä osa, vaikka hän ei sitä itse
tunnustaisikaan. Ja niinhän se pitää ollakin: deadpan-huumori tuhoutuu välittömästi, jos sen taitaja luopuu
hetkeksikään ilmeestään ja pokerinaamastaan. Tässä Hukkataival on mestari.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti