Viime perjantain Kansan Uutisissa (36/15) ilmestyi juttuni Forum Boxissa esillä olevasta (21.8.–13.9.) Kari Yli-Annalan (s. 1965) videoteoksesa Lexeokàn
(2015):
Onko
mustalla väliä?
Heinäkuussa
2014 newyorkilainen poliisi Daniel
Pantaleo otti kuristusotteen mustaihoisesta Eric Garnerista (1970–2014), joka sittemmin kuoli sairaalassa.
Garnerin viimeiset sanansa olivat: ”En saa henkeä.” Tätä hän toisti useaan
kertaan, kuten käy ilmi YouTubesta
löytyvästä katukuvaajan videosta. Poliisi epäili Garneria laittomien
savukkeiden myynnistä. Garner sanoi, että hän oli kyllästynyt poliisien
suorittamaan vainoamiseen, nosti kätensä pystyyn ja pyysi poliiseja olemaan
koskematta häneen, minkä jälkeen poliisit kävivät kimppuun ja painoivat
Garnerin katuun. Garnerin mentyä tajuttomaksi poliisit eivät yrittäneet
elvyttää häntä. Ambulanssin tulo kesti seitsemän minuuttia, ja tunnin kuluttua
sairaalassa Garner julistettiin kuoliaaksi. Oma osuutensa kuolemaan oli
ilmeisesti sillä, että Garner kärsi astmasta, sydänviasta ja ylipainosta.
Tutkinta
ei johtanut oikeustoimiin poliisia vastaan.
Garnerin
kuolema aiheutti lukuisia mielenosoituksia, joissa hänen viimeisiä sanojaan
käytettiin iskulauseena. Hänen kohtalostaan tuli näin osa rasistista brutaliteettia
– erityisesti poliisien harjoittamaa – vastustavan Black Lives Matter -kansalaisliikkeen toimintaa. Mustien elämilläkin
tulee olla väliä.
Liike käynnistyi vuonna 2013, kun 17-vuotiaan aseettoman lukiolaispojan Trayvon Martinin (1995–2012) ampunut naapurivahti Georg Zimmerman sai vapauttavan tuomion. Garnerin lisäksi toinen vuoden 2014 tapaus herätti suuren kohun: Fergusonin poliisi Darren Wilson ampui elokuussa kuoliaaksi aseettoman 18-vuotiaan Michael Brownin.
Liike käynnistyi vuonna 2013, kun 17-vuotiaan aseettoman lukiolaispojan Trayvon Martinin (1995–2012) ampunut naapurivahti Georg Zimmerman sai vapauttavan tuomion. Garnerin lisäksi toinen vuoden 2014 tapaus herätti suuren kohun: Fergusonin poliisi Darren Wilson ampui elokuussa kuoliaaksi aseettoman 18-vuotiaan Michael Brownin.
Black
Lives Matteria on jo nimitetty ”uudeksi kansalaisoikeusliikkeeksi”, ja sen
rivit ovat vahvistuneet koko ajan. Kolmen aktivistin perustama liike on hajautettu,
selkeää hierarkiaa tai rakennetta ole. Mielenosoituksia on muutamassa vuodessa
ollut toista tuhatta, myös kansainvälisesti. Liikkeen toiminta on laajentunut
kohti aitoa kansalaisoikeusliikettä, ja esimerkiksi tämän vuoden huhtikuussa
liike oli mukana pikaruokalakoissa, joilla kiinnitettiin huomiota
pikaruokaketjujen mustien työtekijöiden heikkoon asemaan.
Suomessa Black Lives Matter ei ole herättänyt erityistä huomiota muuten kuin muutaman uutiskynnyksen ylittäneiden ampumistapausten aiheuttamien mielenosoituksien kautta. Maailmalla tapahtuu tietysti niin paljon kauheita asioita, joiden mediaseksikkyys on suurempi.
Suomessa Black Lives Matter ei ole herättänyt erityistä huomiota muuten kuin muutaman uutiskynnyksen ylittäneiden ampumistapausten aiheuttamien mielenosoituksien kautta. Maailmalla tapahtuu tietysti niin paljon kauheita asioita, joiden mediaseksikkyys on suurempi.
Vaikka
kaikilla ammutuilla mustilla yhdysvaltalaisilla on nimi ja henkilöhistoria, on
kaukana asuvan sivusta seuraajan helppo olla kyyninen – poimin ihan vain
näytteeksi erään lukijan kommentin, kun Garnerin ampuminen uutisoitiin
Suomessa: ”Videolla Garneria kosketaan hetki
kaulaan, joten voimankäyttöä tuntemattomat tavikset alkavat vouhottaa
kuristamisesta lehdissä, televisiossa ja kirkkokokouksissa.” Näiden asenteiden
kanssa joudumme elämään näköjään lisääntyvässä määrin.
Yksi tapa tehdä elämää ymmärrettävämmäksi
on taide. Taiteen emotionaalinen voima avaa silkkojen faktojen kertaamisen
sijaan hyviä reittejä syvempään ymmärrykseen.
Helsinkiläinen liikkuvan kuvan
tekijä, kirjoittaja ja tutkija Kari-Yliannala
vietti joulukuun 2014 taiteilijaresidenssissä Harlemissa. Tuloksena on hänen
uusin 20-minuuttinen videoteoksensa Lexeokàn
(2015). Materiaali on kuvattu yhdestä Garnerin ampumisen herättämästä
mielenosoituksesta, joka järjestettiin New Yorkissa 13.12.2014. Teoksen nimi
tulee lenapen eli delawaren kielen ’hengittämistä’ tarkoittavasta sanasta.
Lenapen kieltä puhuttiin Manhattanilla eli alun perin Mannahattanilla (’monien kukkuloiden
saari’) tuhansia vuosia ennen valkoisia uudisasukkaita. Näin nykyään niin akuutti
maahanmuuttotematiikkakin on ovelasti upotettu teokseen.
Mielenosoitus on kaikessa
yksinkertaisuudessaan ja selkeärajaisuudessaan itse asiassa aika haastava aihe.
Olin jo etukäteen kuvitellut teoksen rakenteen: se lähtisi sordiinolla
liikkeelle ja kasvaisi hiljalleen joukkovoiman kuvaukseksi – vähän samaan
tapaan kuin säveltäjä Maurice Ravelin
ikiklassinen orkesteriteos Boléro
(1928), jonka emotionaalinen voima ei kliseisyydestään huolimatta tunnu kuluvan
lainkaan. Näin toimisikin varmaan vanha sosialistinen realismi, joka näyttäisi
sen ihanteellisen maailman, missä pienistä puroista kasvaa kansan valtava ja
vastustamaton voima.
Juuri tällaista ratkaisua ei
Yli-Annala ole tehnyt. Hänen teoksensa asettuu osittain cinéma vérité -perinteeseen: se on raakaa dokumentaarista kuvaa,
jossa kuitenkin improvisaatiolla on oma osuutensa. Taiteeksi se muuntuu
Yli-Annalan tarkan ja sensitiivisen editoinnin myötä. Hän ei ole
huippuvälineillä hifistelijä vaan pikemminkin käsivaralla operoiva low tech -toimija, jolle kuvanlaatua
tärkeämpi asia on olla sisällä tapahtumissa ja havainnoida tarkasti, löytää ja
huomata ne pienet nyanssit, joiden kautta tarinaa voi kuljettaa ja myös kokonaisuutta
rytmittää.
Koska on kyse hengityksestä, on
Yli-Annalan yksi tehokeinoista juuri se ilma, jota hengitämme. Ilmatilassa on
sekä lintuja – siis tietenkin vapautta, vaikkakin kaupunkitilaan suljettuna –
ja poliisihelikoptereita: alituisen kontrollin tuottamaa valvonnan vankilaa ja
väkivallan uhkaa.
Kokonaisuus on vähäeleinen,
todentuntuinen ja jopa kaunis, mutta sellaisenakin kaunis nimenomaan arkisessa
mielessä – ei täynnä juhlapuheiden nostattavaa herooisuutta.
Osallistuin Joukkovoima-mielenosoitukseen 22.8. Huomasin Yli-Annalan häärivän
siellä kameransa kanssa. Ehkä jäämme toiveikkaana odottamaan uuttaa
mielenosoitusteemaista teosta?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti