Kaiken jatkuvan urputtamisen lisäksi teen ihan oikeasti koko ajan työtäkin. Kirjoitan kokopäiväisesti, joten ei tässä määrässäkään mitään ihmettelemistä ole. Laatu varmaankin heittelee, mutta sen arvioinnin jätän muille. Tällaista ajattelin viime keskiviikkoaamuna, kun oli taas aika tehdä Yle Radio 1:n Kultakuumeen kolumni – olkoon pateettista, mutta näin minä kuitenkin tuumailin:
Miksi
taidetta pitäisi rakastaa?
Seuraan
aktiivisesti taidekeskusteluita, ja kuulun niihin masokisteihin, jotka lukevat
nettijuttujen perään syntyvät keskusteluhännätkin. Joskus hakeudun varta vasten
foorumeille tutkailemaan kansalaisten mielipidettä taiteesta ja taiteeseen
liittyvistä yhteiskunnallisista kysymyksistä. Yksi keskeisistä kanavista on – jostain
minulle vieläkin käsittämättömästä syystä – Vauva-lehden
nettikeskustelufoorumi.
Nettikeskusteluista
voin päätellä, että taiteilijuus koetaan melko yleisesti tarpeettomaksi.
Seuraavassa yksi satunnainen mutta varsin tyypillinen kommentti vauvaihmisiltä:
”En oikein ymmärrä,
miksi jotain töhertelyä pitäisi rahoittaa julkisesti. Jokainen saa harrastaa
mitä haluaa, mutta jos siitä haluaa elantonsa, niin pitäisi sitten tehdä
sellaista taidetta, joka kiinnostaa muitakin. Miksi ketään kiinnostamaton taide
pitäisi rahoittaa julkisella tuella?"
Tällaisen
kommentin logiikka on muu muassa se, että kiinnostus ja teoksen arvo pystytään
arvioimaan vain rahassa. Toinen
logiikka on se, että jos taiteilija ei saa tarpeeksi rahaa taiteellisella
työllään, taide muuttuukin yhtäkkiä ’ketään kiinnostamattomaksi’. Tällä
logiikalla voisimme esimerkiksi lopettaa suomalaisen kirjallisuuden miltei
kokonaan. Suomalaisten ammattikirjailijoiden vuotuinen mediaaniansio kirjoistaan
on noin 2000 euroa. Aivan yhtä huonosti kävisi kuvataiteellemme tai
tanssitaiteellemme. Miltä näyttäisi henkinen maailmamme, jos saisimme seurata
vain kymmenen kirjailijan, viiden kuvataiteilijan ja kolmen tanssijan luovan
työn tuloksia? Mieleeni tulee väistämättä Pohjois-Korea, vaikka syy olisikin
kapitalismin rautaisessa laissa.
Mutta
entä jos nyky-yhteiskunnassakin asioiden arvoa voitaisiin mitata muullakin kuin
rahalla ja kaupallisella menestyksellä? Voisiko ihmisillä olla sen verran
rakkautta ylipäänsä ihmiselämää kohtaan, että itseä kiinnostamattomia asioita
voisi sallia muille ihmisille tajuten samalla sen arvon, mitä näillä asioilla
voi kokonaisuutena kaikille olla?
Väitteeni
on, että taidetta pitää tukea julkisesti siksi, että se antaa elämälle
mielekkyyden. Se antaa ihmisille paremmat mahdollisuudet tutkiskella, ymmärtää
ja rakastaa elämäänsä. Eikä tämä suinkaan tarkoita sitä, että kaikkien tulisi
rakastaa kaikkea taidetta.
Asian
on tajunnut joku virallinen tahokin, joka on kirjannut perustuslakimme 16
pykälään lauseen: ”Tieteen,
taiteen ja ylimmän opetuksen vapaus on turvattu.” Vapautta ei osteta rahalla. Vapaus
on mahdollistettava, eikä jätettävä sitä pelkkien markkinoiden haltuun. Yksi
tapa mahdollistaa tätä vapautta on tukea sitä julkisin varoin.
Nyt
joku jo odottaa minun kaivavan esimerkkejä taidefilosofiasta ja estetiikasta,
jotta voisi todeta minun tekevän vain ylevää kusetusta – litaniaa jolla
kulttuuriväeksi haukuttu väestönosa perustelee joutilasta loiselämäänsä.
Niinpä
en teekään sitä vaan siteeraan empiiristä aineistoa siitä, miten ihan oikeat ja
tavallisiksi haukutut ihmiset voivat taiteen kokea – tilasto- ja
keskivertoihmisten sijaan. Olen vuosien mittaan joutunut miettimään usein työni
mielekkyyttä ja motivaatiotani. Toisinaan vaivun epäuskoon. Silloin palaan
1990-luvulla tehtyyn mittavaan omaelämäkerralliseen tutkimukseen, jossa
kartoitettiin taiteen merkitystä ihmiselämälle. Tuloksista julkaistiin dokumentti
Rakkaudesta taiteeseen (SKS 1998).
Luen sitä usein. Kirjassa on yli 300 sivua koskettavaa omakohtaista tarinaa
siitä miten eri taiteenlajit ovat vaikuttaneet ihmisten elämään. Minun on
vaikea kuvitella, että tämän lähemmäksi taiteen merkityksen perustelua voisi
päästä. Esimerkiksi eilen luin erään kirjallisuudenrakastajan kommentin:
”Samalla näen lukemisen taidon lahjana, jonka olen saanut ja jota olen kyennyt
vaalimaan. Ympärilläni on ollut ihmisiä, jotka ovat tukeneet minua
harrastuksessani. Kun katselen itseäni pienenä koululaisena kirja ääressä ja
siitä rakennan näkökulmaa kaikkeen siihen mitä sen jälkeen on tullut, tajuan
kirkkaasti, mistä tässä on kyse: itseni muotoisesta elämästä. Ei enemmästä eikä
vähemmästä, ainoastaan siitä mikä mahtuu minuun.”
Minä
tiedän, että taiteen rakastaminen on elämän rakentamista ja rakastamista. Mistä
minä tiedän sen? Muun muassa edeltävästä sitaatista. Siitä, että hyvin
erilaiset kanssaihmiseni ovat todistaneet sen puolesta kertomalla avoimesti
omasta elämästään. Siitä, että jotkut tahot ovat viisaudessaan ja ”tieteen
vapauden” nimissä antaneet julkista tukea tällaisen näennäisesti turhan ja
kannattamattoman tutkimuksen tekemiselle. Antaneet ihmisten puhua vapaasti ja
jakaneet sen muille luettavaksi.
Olen
vakuuttunut siitä, että taide ja rakkaus tulevat todeksi vain jakamalla ja
sillä, että niiden sallitaan kukoistaa aidossa vapaudessa – sekä ilman yhteiskunnallista
sensuuria että yhtälailla ilman markkinavoimien julmaa säätelyä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti