Hurmion
saavuttamisen vaikeudesta
Kymmenen suomalaista nykytaiteilijaa on lyönyt hynttyynsä yhteen tutkaillessaan
hurmion osuutta taiteellisessa prosessissa. Idea syntyi Sara Oravan ja Stiina
Saariston työhuonekeskusteluiden pohjalta heidän pohtiessaan taiteen ja
mystiikan yhteyksiä. Taiteilijat muodostivat kuraattoriparin, joka valitsi
näyttelyyn mukaan Jenni Eskolan, Jukka Korkeilan, Heli Rekulan, Seppo Salmisen,
Henry Wuorila-Stenbergin, Juha T. Koskisen ja Merja Kokkosen & Antti Nylénin.
Nimensä
näyttely sai Avilan Pyhästä Teresasta
(1515–1582) , joka kirjoitti muun muassa näin, kun enkeli lävisti hänen
sydämensä kultaisella keihäällä: ”Se
sytytti minut kauttaaltaan suureen rakkauteen Jumalaa kohtaan. Niin ankara oli
tuska, että se pani minut vaikeroimaan, ja niin ylenmääräinen oli se suloisuus,
jonka tämä suunnaton tuska minussa synnytti, ettei kukaan haluaisi sitä
menettää, eikä sielu tyydy vähempään kuin Jumalaan.” Tätä voisi epäilemättä
käyttää myös yhtenä mahdollisena pakottavan luomisprosessin määritelmänä.
Seppo Salminen, Johannes S, harjoituksia kellarissa III, 2015.
Pyhä Teresa ei ole ensimmäistä
kertaa nykytaiteen inspiroija: Juha
Saitajoki teki aiheesta kolme näyttelyä ja jopa väitöskirjan (2003). Moni
taiteilija hakee innoitusta Gian Lorenzo
Berninin (1598–1680) legendaarisesta veistoksesta Pyhän Teresan hurmiosta –
näin Saitajokikin, mutta tässä näyttelyssä välittäjähahmot ovat poissa.
Taiteilijat eivät ulkoista Teresan sisäisyyttä ja hiljaisuutta kuvittamalla. Keskeiseksi
teemaksi nousee näin Teresan kokemuksia muistuttava minuudesta luopuminen.
Tiedotteen mukaan kuraattorit ovat valinneet näyttelyyn ”miltei masokistisella
tavalla ja ehdottomuudella omaan luomisprosessiinsa suhtautuvia taiteilijoita”.
Viritys on kova, ja katsojalle annetaan lupaus päästä uskonnollista kokemusta muistuttavan taiteellisen luomisprosessin äärelle ehkä poikkeuksellisella tavalla.
Viritys on kova, ja katsojalle annetaan lupaus päästä uskonnollista kokemusta muistuttavan taiteellisen luomisprosessin äärelle ehkä poikkeuksellisella tavalla.
Luulen, että Teresan kokemus on
myöskin parhaimmillaan katsojan kokemus. Minuus saattaa hävitä, kun pääsee
taideteoksen kanssa ekstaattiseen yhteyteen, jota on vaikea kuvata. Musiikissa ilmiötä
nimitettiin minun nuoruudessani ”kolahtamiseksi”.
Sara Orava, Rosario II, 2014, tempera ja öljy kankaalle.
Tämä näyttely ei kolahtanut. Mietin hämilläni
syitä, ja päädyin kahteen.
Näyttely on täynnä hyviä teoksia. Ne
jäävät kuitenkin yksittäisiksi eivätkä muodosta kokonaisuutena sellaista
kaikupohjaa, jonka kautta olisin pakotettu sisään näyttelyn tematiikkaan.
Niistä puuttuu yhteinen klangi. Esimerkiksi Oravan maalauksissa aloin
kiinnittää huomiota siihen, miten hänen isot maalauksensa muistuttivat hurmion
sijaan taiteellisia suorituksia – vaikkapa taidokasta draperiaa eli kankaiden laskosten kuvaamista, mikä taiteessa on
ollut yksi perinteinen laadun mittatikku. Pienemmissä maalauksissa tämä
ulottuvuus puuttui: ne olivat intensiivisiä ja kiehtovia, mutta vain itsekseen.
Toinen syy oli temaattisen
virityksen ylikorostuminen. Suuri osa ystävistäni on taiteilijoita. He kaikki
tuntuvat ”suhtautuvan luomisprosessiinsa masokistisella tavalla ja
ehdottomuudella”.
Taide nyt vain on tällaista. Tämä
oli yksi satunnainen ryhmänäyttely sen osoittamiseksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti