Vilpitön
arjen modernismi
Siitä ei
ole pitkä aika, kun opin uuden termin: ’metamodernismi’. On puhuttu myös
’uusvilpittömyydestä’. Kuvataiteilija Pekka
Nevalaisen (s. 1951) tuoreempi tuotanto tuntuu asettuvan mielekkäästi
näiden käsitteiden alle. Kyse on siitä, että postmodernin jatkuva ironinen
asenne on kuollut tai ainakin hiipunut. Ja ehkä myös jalostunut uudelleen
rakentavaan suuntaan, kuten Nevalaisen tapauksessa. Ironia ei ole hävinnyt
kokonaan vaan pikemminkin tullut lempeämmäksi ja sallivammaksi. Siinä missä
postmodernin ironia purki merkityksiä, tuhosi ja leikitteli usein pinnallisen
tuntuisesti, metamodernismiin tuntuu kuuluvan tietty vilpittömyys, joka antaa
tilaa myös nostalgialle ja romanttisuudelle sekä aidolle kiinnostukselle.
Huonekalujen vuoropuhelua ripustuksessa.
Olen
huomannut tämän asenteen jo vuosia nuorempien taiteilijoiden keskuudessa.
Aikaisempi jännite kentän hallinnasta tuotti usein vihamielisiä purkauksia
modernismia kohtaan, mutta olen huomannut, että nykyään nuori taiteilija
saattaa olla vilpittömän kiinnostunut vanhemman polven pyrkimyksistä.
Nevalainen
on kokenut ja kaiken nähnyt konkari, joka on ollut suomalaisen taidemaailman
etujoukoissa, avantagardessa, monella rintamalla – muun muassa legendaarisissa
ryhmissä Record Singers ja Ö-ryhmä – joten onkin melko häkellyttävää, että juuri
hänen uusimmat teoksensa tuntuvat asettuvan luontevasti metamodernismin
sateenvarjon alle.
Raskaiden pöytälevyjen ripustaminen oli yhtä Iwo Jimaa.
Nevalainen
on avoimen nostalginen suhteessaan moderniin – hän huomauttaakin viettäneensä
lapsuutensa Tapiolassa, suomalaisen modernismin Mekassa. Hän tuo esiin myös
tietynlaisen tyylillisen valumisteorian. Valumisteoriassa
kyse on siitä, että mitä enemmän rikkaiden omaisuus karttuu, sen enemmän siitä
valuu yli myös köyhempien nautittavaksi. Näinhän on käynyt coolille
pohjoismaiselle modernismille, joka sosiaalisena pääomana on keskiluokkaistunut
vaikuttaen miltei kaikkeen arkiseen elämäämme: Aalto-maljakoiden
trivialisoitumisena, suosittuina kangaskuoseina ja vaikkapa Askon huonekaluina.
Kohtaamisetkin luovat ehkä merkityksiä: Galerie Artekin iki-ihana galleristi Ann-Mari Arhippainen ja gallerian vanha taiteilija Nevalainen avajaisissa nurkkaan ahdistettuna.
Huonekalut päätyvät lopulta
siirtolavalle, ja silloin iskee Nevalainen, joka palauttaa jätteen
taideteoksena jälleen ravintoketjun huipulle: gallerian seinälle
modernistiseksi maalaukseksi muunneltuna. Pienenä piikkinä mukana saattaa olla
ripaus ornamenttia, jota moderni ei tahtonut sietää. Taustalla voi aistia myös
ekologiaa sekä työn vaivattomuutta: jätteeksi muuttuneen huonekalutason valmis
muoto antaa omat kiinnostavat reunaehtonsa maalaukselle. Sattuma ja luovuus
käyvät vuoropuhelua.
Nevalaisen
työssä on toki mukana aimo annos ironiaa: 90 % hänen omien sanojensa mukaan.
Mutta hän lisää välittömästi, että mukana on myös 90 % vakavuutta.
Metatasoja kertyi avajaissa: Maija Saksman (s. 1971) laulaa maalaukselle (Liina) ja Seppo Renvall (s. 1961) kuvaa.
Taso, öljy levylle, 2016.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti