Filmihullu (2/16) pyysi minua vieraskynäkseen, mikä ilahdutti suunnattomasti. Sain vapaat kädet, ja tällainen vanheneva, romanttinen sekä sentimentaalinen mies minusta paljastui. Tässä vähän useammalla kuvalla, kun niitä nyt kerran on (jutussa oli tuo yleismaisema otsikon taustakuvana):
Elokuva,
maisema ja seikkailu
Olen
syntyjäni modernisti. Molemmat vanhempani ovat modernistisia kuvataiteilijoita,
ja he ovat käyttäneet minua näyttelyissä koko lapsuuteni. Yliopistossa
opiskelin muun muassa estetiikkaa, ja maalla kasvaneena jouduin käymään
Elokuva-arkiston näytöksissä varsin ahkerasti saadakseni kaupungissa
kasvaneiden opiskelutovereitteni sivistystason kiinni. Näin kaikki Jean-Luc Godardin elokuvat yhteen
syssyyn, kolme parhaina päivinä – samoin kävi Luis Buñuelin (1900–1983).
Yksi estetiikan
approbaturtentin vaikuttavimmista oppikirjoista oli Marcel Martinin Elokuvan kieli
(1962, suom. 1971). Sen myötä minusta tuli vieläkin formalistisempi.
Elokuvanautintoni meni pilalle pitkäksi aikaa: tutkailin mielessäni
kamera-ajoja ja leikkauksen rytmiä – laskin jopa otosten pituuksia miettien
niiden rytmitystä. Meni itse asiassa vuosia, ennen kuin opin näkemään osilta
kokonaisuuden ja opin myös nauttimaan kokemastani ilman erillistä analyysia.
Modernisti
olin ainakin siinä suhteessa, että teoksia piti tarkastella omalakisesti omana
maailmanaan – ollen sekoittamatta niitä juurikaan muuhun maailmaan tai edes
muihin taiteenlajeihin. Olen sitä sukupolvea, jolle yksi typerimmistä pilkkaa
aiheuttavista kommenteista on ollut: ”Kirja oli parempi kuin elokuva.” Itse
asiassa katsottuani ensimmäistä kertaa Andrei
Tarkovskin (1932–1986) Stalkerin
(1979) en edes tiennyt, että se perustui romaaniin, veljesten Arkadi Strugatski (1925–1991) ja Boris Strugatski (1933–2012)
tieteisromaaniin Stalker – huviretki
tienpientarelle (1972, suom. 1982). En tiennyt myöskään, että se oli
kuvattu Virossa: Tallinnassa ja Tallinnan lähistöllä sijaitsevan Jägala-joen vesivoimalan
alueella. Ei minua edes kiinnostanut olla tietoinen tällaisista
”ulkotaiteellisista” ja esteettisen lopputuloksen kannalta irrelevanteista
yksityiskohdista. Stalkerista tuli
kuitenkin yksi lempielokuvistani, ja onnistuin onneksi näkemään sen myöhemminkin
ilman analyyttisyyden rasitteita. Se tuntui vieläkin hienommalta elokuvalta,
kun sai vain heittäytyä mukaan tunnelmaan.
Elämä
vei mukanaan, ja osa harrastuksista jäi huonolle hoidolle. Vanheneva mies
laiskistui ja kävi elokuvissa yhä harvemmin. Koska kuvataiteesta oli tullut sekä
harrastus että ammatti, vei se melkein kaiken ajan, jota taiteelle oli tarjolla.
2000-luvun
alussa aloin käydä säännöllisesti Virossa – ensin kuin pakomatkalla Suomesta ja
stressistä, sitten pikkuhiljaa virolaiseen kulttuuriin ja myös maisemaan
rakastuen.
Luin
sattumalta jostain, että Stalker on
kuvattu Virossa. Tallinnan keskustan kuvauspaikat löytyivät helposti, ja otin
ties kuinka monta kertaa valokuvan satamaa lähellä olevan Tallinnan
energialaitoksen savupiipusta, johon on jäänyt kuvauksista maalattu iso UN, Vyöhykkeen
raja. Nyt se on jo saanut muistokyltinkin viereensä.
Vietin
joulun ja vuodenvaihteen 2014 Tallinnassa. Matkalukemiseksi oli tullut mukaan
kirpputorilta vahingossa löytämäni Strugatskien Stalker ja Peter von Baghin
(1943–2014) Muisteja (2014). Katsoin
tietokoneeltani Stalkerin uudestaan –
vaikka tiedän, että niin sitä ei saisi katsoa.
Seuraavana
aamuna hyppäsin vanhaan autooni, jonka olen hankkinut lähinnä virolaiseksi
seikkailuautokseni, ja ajoin Jägala-joelle vähän yli 20 kilometrin päässä
Tallinnasta. Olin selvittänyt Stalkerin
kuvauspaikat tarkemmin. Kohteena on vanha vesivoimala, jonne matkaajat elokuvassa
päätyvät. En löytänyt sinne tietä. Oli kuitenkin kiehtovaa tuijotella alueen
peltoja pusikoita ja kuvitella löytävänsä niistä tuttuja paikkoja. Oli myös
hauska käydä katsomassa Jägalan putousta (Jägala
juga), yhtä Viron hienoimmista putouksista – istuskella sen partaalla
miettien sitä lukemaansa tietoa, että Tarkovski ei ollut siitä lainkaan kiinnostunut,
eikä se elokuvassa myöskään näy. Tämäkin tuntui yhtäkkiä merkitykselliseltä.
Miksihän Tarkovski ei pitänyt putouksesta? Mikä oli hänen maisemallinen
ajattelunsa suhteessa elokuvakerrontaan? Sitten olinkin jo ajatuksissani
siirtynyt Petterin muistelemiseen. Tunsin hänet 1980-luvun lopulta ja
juttelimme aina tavatessamme. Viimeisinä vuosina törmäsimme toisiimme usein
Yrjönkadun uimahallissa. Olen oppinut häneltä paljon: yhtä sun toista
sivistyksen merkityksestä mutta ennen kaikkea jotain tärkeää jatkuvasta
innostumisesta ja uteliaisuudesta. Kuinka hauskaa olisikaan ollut istua
Petterin kanssa putouksen partaalla ja puhua siitä, miksi sitä ei näy
elokuvassa. Puhua siitä, mikä ylipäänsä on maiseman merkitys elokuvassa.
Illalla
etsin voimalan kartalta tietokoneesta ja tarkastin reitin satelliittikuvasta.
Yötä vasten luin lisää Petteriä. Seuraavana päivänä matkasin joelle uudestaan
ja löysin voimalan. Vähän harmitti, kun se oli kunnostettu, eikä lähelle
päässyt, koska alue oli aidattu. Tunnistin kuitenkin alueella olevia kivijalan
jäänteitä elokuvasta. Menin vielä takaisin putoukselle ja jatkoin edellisen
päivän pohdintoja.
Tähän olen siis modernismissani tullut. En
piittaa muodosta, en piittaa puhtaudesta. Olen avoimen sentimentaalinen ja
nostalginen. Kaikki kokemani, näkemäni ja lukemani saavat sekoittua kaikessa
rauhassa – saan myös kytkeä oman satunnaisen henkilöhistoriani kaikkeen mihin
haluan. Saan nauttia kokemuksestani analysoimatta sitä rikki. Saan istua
putouksen partaalla, miettiä rakkauttani taidekokemuksiini, tapaamiini ihmisiin
ja viihtyä kaihon vallassa olemisesta. Se on ehjä, puhdas ja kokonainen
kokemus.
Kirjoittaja on helsinkiläinen
taidekriitikko, joka on kirjoittanut kolme matkaopasta Virosta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti