Torstaina tuli ulos Yle Radio 1:n Kultakuumeen kolumnini:
Taidetta
testaamaan
Suomen
Kulttuurirahasto on käynnistänyt kiinnostavan hankeen. Taidetestaajat kokoaa Suomen kahdeksasluokkalaiset taiteen äärelle.
180 000 nuorta pääsee kokemaan taide-elämyksiä niin, että kyse ei ole
ainoastaan vierailusta näyttelyssä, konsertissa tai teatterissa. Tapahtumat
taustoitetaan ja nuoret antavat palautetta, joka julkaistaan hankkeen
nettisivuilla. Näin tiedotteessa: ”Tavoitteena
on saada suomalaiset nuoret kokemaan taidetta, myös sellaista johon moni ei
muuten saa kosketusta. Kaikille kulttuurin kokijoille taidetestaajien palaute
tarjoaa tuoreen näkökulman vanhoihin klassikoihin ja taiteen ajankohtaisiin
ilmiöihin.”
Tavoitteena on myös sitouttaa
taide-elämyksiä tarjoavia tahoja mukaan siten, että kyse ole vain yksittäisestä
tapahtumasta: ”Nuoret tulee tutustuttaa organisaation toimintaan esimerkiksi
tarjoamalla mahdollisuuksia kulissien takaisiin käynteihin tai muilla
vastaavilla tavoilla.”
Jokaiselle
8. luokalle tarjotaan mahdollisuus kahteen valmiiksi sovittuun vierailuun.
Toinen suuntautuu omaan maakuntaan tai lähialueelle, toinen Helsinkiin tai
muualle Suomeen. Kulttuurirahasto maksaa matkat ja pääsymaksut. Ja se todella
maksaa: ”Mikäli koululaisten sisäänpääsy
kyseiseen taidelaitokseen on yleensä maksuton, tulee pyydetyn korvauksen
perusteeksi osoittaa tavanomaisesta toiminnasta poikkeavia järjestelyitä.”
Idea tuntuu ainakin etukäteen
ajateltuna toimivalta.
Yksi taide-elämän ongelmista on
epäilemättä se, että esitykset tai taideteokset jäävät aivan liian usein
irrallisiksi saarekkeiksi, joilla on liian vähän kytköksiä ihmisten arkeen. Tämä
koskee myös aikuisia. Olen täysin vakuuttunut siitä, että esimerkiksi
oopperassa käynti on monelle vain silloin tällöin suoritettava riitti, jossa
oleellista on käynti siellä. Muistan myös ajan, jolloin Nykytaiteen museo
Kiasma aloitti toimintansa. Miltei kaikki kuulemani satunnaiset keskustelut
koskivat tuolloin sitä, että ”oletko jo käynyt siellä”. Itse taiteesta en
kuullut juurikaan kommentteja.
Kulissien takana käyminen on tärkeää
monellakin tavalla. On tärkeää, että nuorille avataan niitä monimutkaisia
prosesseja, joiden myötä taide syntyy. On hyvä näyttää se, miten taide on arkista
työtä eikä pelkkää luovuuden juhlaa. Tiedän tämän kokemuksesta.
Taidekriitikkona katson usein vain valmiita objekteja, joita joku on asettanut
esille. Ammattitaitoni lisäämiseksi olen vuosien saatossa hakeutunut
työhuoneille ja prosessin äärelle. Nykyään kun katson pronssiveistosta,
ymmärrän sitä paljon paremmin, koska olen ollut työhuoneilla katsomassa muotin
tekoa ja valimoilla todistamassa raakaa ja hikistä työtä.
Maaliskuun 30. päivä kävin Ossi Somman (s. 1926) työhuoneella. 90-vuotias kuvanveistäjä on täydessä tikissä ja valaa pronsseja tulevaa näyttelyään varten. Siitä lisää parin viikon kuluttua.
Taide mielletään usein yleväksi ja hienoksi. Toisinaan elitistiseksi. Ihmisillä on edelleenkin tapana sanoa: ”Enhän minä taiteesta ymmärrä, mutta…” … ja sitten tulee se oma mielipide. On itse asiassa aika vastenmielistä, että omaa mielipidettä on pyydettävä anteeksi ja vähäteltävä. Ymmärrystäkin on sitä paitsi monenlaista. Sitä voi yrittää ymmärtää teoksen sanomaa mutta aivan yhtälailla sen syntyprosessin monenlaisia reunaehtoja. Syvempi henkilökohtainen kosketus ja kontekstin ymmärtäminen saattavat olla vallankumouksellisia kokemuksia. Vein takavuosina kaksi baarikaveriani kuvanveistäjän työhuoneelle katsomaan sitä, miten tämä teki savesta kolmimetristä ulkoveistosta, joka valettiin pronssiin. Molemmat kaverini ovat palanneet tuohon kokemukseen usein – vähän ylpeinäkin siitä, että he ovat päässeet todistamaan jotain, mikä ei kaikille ole mahdollista. Ammattimiehet – takiloija ja rappari – osasivat arvostaa toisen ammattimiehen työtä ja kädenjälkeä. Valmista veistosta puistossa he tuskin olisivat edes huomanneet. Vaan nytpä tiedän, että he jos sattuvat olemaan siellä pohjoissuomalaisessa kaupungissa joskus, he menevät varta vasten katsomaan sitä. Ja taatusti he havahtuvat joskus omassa kaupungissaankin katsomaan julkista veistosta aivan uusin silmin, koska he tietävät jotain sellaisen synnystä.
Kertomani tarina oli tosi. Kysesssä oli Matti Peltokankaan (s. 1952) Urho Kekkosen muistomerkki, joka paljastettiin Raahessa 2008. Olimme ystävieni Hanskin ja Markun kanssa Lallukassa katsomassa prosessia, johon kuului muun muassa savimallin kastelu ruiskupullolla.
Silkan taiteen lisäksi nuorille on
hyvä tarjota tällaisia kokemuksia. Se ei suinkaan vähennä taiteen elämyksellisyyttä.
Taiteen arkistaminen ja demystifiointi eivät kykene tuhoamaan taiteen mysteeriä
vaan saattavat yleisön voimakkaammin ja mielekkäämmin sen yhteyteen. Kun mietin
kavereitani ja heidän puheitaan, tuntuu siltä, että ovat kokeneet olevansa osa
luomisprosessia – hekin tunsivat selvästi ylpeyttä veistoksen synnystä. Siitä
tuli heidän veistoksensa. Taiteessa on se hyvä puoli, että lukuisat ihmiset
voivat tuntea saman yksittäisen teoksen omakseen – puhutaanhan kevyessä
musiikissakin ”meidän biisistä” ja sitten pussataan.
Kaiken taiteen voi ottaa omakseen
suurin piirtein samalla tavalla. Arki ja juhla voivat kietoutua
hedelmällisesti. Pieniä sysäyksiä kuitenkin tarvitaan.
Peltokangas ja Kekkosen pienoismalli kipsissä.
Olen odottanut että taiteen hyväksi ja yleissivistyksen kartuttamiseksi tehdään Suomessa jotain tämän suuntaista. Peruskoulussa kenenkään ei halutessaan tarvitse maksaa mistään ekstraa, eikä taiteen ja kulttuurin opettamiseen tutustumiskäynneille ole varattu määrärahaa. Tästä syystä on hyvä että kahdeksasluokkalaiset pääsevät testaamaan sekä vanhoja klassikoita että uusia ilmiöitä ihan livenä. Kiitos Kulttuurirahastolle tästä.
VastaaPoistaAsia jota olen edesmenneessä Neuvostoliitossa ihaillut oli ajatus, ja myös toteutus, siitä että taide kuukuu kaikille.
Tästä sain konkreettisen esimerkin kun olin 2004 venäläissyntyisen ystäväni kanssa Pietarissa. Mariinski-teatterissa oopperassa oli paljon koululaisia. Kuulin ystävältäni että koululaisilla on vuosittain määrätty määrä taidetehtäviä, sekä tapahtumavihko johon osallistumiset leimataan. Venäjällä on tänäänkin sama käytäntö, taidekasvatus on osa kaikille kuuluvaa sivistystä. Osallistut ohjelman mukaan teatteriin, oopperaan, balettiin, museokierroksille ja luet listan mukaiset klassiset kirjat. Pelkkä passiivinen katselu ja kuuntelu ei riitä, vaan koulussa keskustellaan kaikesta koetusta, taide ja sen tekijät opitaan tuntemaan. Lapset saavat käsityksen siitä että taide on jotakin ihan konkreettista ja koettavaa ja tehtävää, ei pelkkää satunnaista googlettamista ja tubettamista.
Taiteentestaajien saama elämys ja taiteen ottaminen osaksi elämää riippuu hyvin paljon siitä, miten innostava tai leipääntynyt opas testaajan kohdalle sattuu. Varmasti myös kotona vanhempien ja läheisten kommenteilla on paljon merkitystä siihen, miten nuori omaksuu ja implementoi näkemäänsä ja kokemansa. On tärkeää että lapset oppivat analysoimaan ja keskustelemaan näkemästään taiteesta. Erittäin hyvänä pidän myös sitä, että testaajat viedään kulisseihin ja tutustutetaan taiteen tuottamiseksi tarvittavaan työhön. Taiteen käyttäjäksi kehittyminen vaatii monipuolista käsitystä taiteen taustatyöstä, kaikkea ei voi vain kuvata kännykkäkameralla ja tubettaa.
Tänä keväänä 2016 Haluatko miljonääriksi -ohjelman myötä Suomessa heräsi keskustelu tämän päivän suomalaisten yleissivistyksen tasosta. Valtaosin keskustelussa todettiin että se ei ole kovin korkea. Toivottavasti tämä taiteentestaajien ikäluokka, ja projektin jatkosta päättävät, näkevät testauksen kannattavaksi satsaukseksi suomalaisten taiteen tuntemiseen ja ovat edesauttamassa taidekasvatuksen arvostusta.
Tehdään taidetestauksesta jatkuva käytäntö. Estetiikan tajusta ei voi koskaan olla haittaa.