Viime viikolla ilmestyneessä Taiteessa (2/16) oli esittelyni kolmesta taidepoliittisesta kirjasta. Vähän suppeaksihan tuo jäi, kun ei tila oikein kolmelle kirjalle riittänyt. Jäi kritiikkipuoli hieman vähiin:
Taidevallankumousta
odotellessa
– Jussi Koitela (toim.): Suomen taidepoliittinen käsikirja. Baltic Circle / Checkpoint Helsinki 2015.
– Erik Krikortz, Airi
Triisberg & Minna Henriksson (toim.): Art Workers. Material Conditions and
Labour Struggles in Contemporary Art Practice. Nordic-Baltic Art Workers’
Network for Fair Play 2015.
– Terike Haapoja, Minna
Henriksson & Jussi Koitela (toim.): Taidetta ja politiikkaa tekemässä.
Omakustanne 2015.
Eduskuntavaalit
2015 herätti melkoista vilskettä taidemaailmassakin. Vuoden 2011 eduskuntavaaleissa
puolueet pysyttäytyivät kulttuurin ja taiteen suhteen normaaleissa
puppusanageneraattoreissaan – ottamatta lukuun perussuomalaisia, jotka vaativat
pelkästään kansallisen taiteen tukemista ja tuen viemistä ”postmodernilta
tekotaiteelta”. Puolueet eivät 2015 vaalien alla tehneet erityisiä
taidepoliittisia avauksia, mutta itse taiteen kenttä aktivoitui ja yritti
haastaa poliitikkoja.
Yksi
näyttävimmistä tapahtumista oli Baltic Circlen ja Checkpoint Helsingin yhdessä järjestämä
Taidepoliittinen huipputapahtuma.
Marraskuun 10. päivänä 2014 järjestettiin performatiivisin elementein höystetty
koottu huippukokous, johon saatiin myös näyttävästi poliitikkoja mukaan. Yle ja
Nuoren Voiman Liitto tekivät yhteistyössä paljon näkyvyyttä saanutta Kulttuurin välikysymystä, jossa
politiikkaa ja taidetta nivoutettiin toisiinsa monin tavoin – myös taiteellisin
keinoin eikä pelkästään keskustellen.
Samaan
aikaan taiteilijat ovat heränneet aivan uudella tavalla peräämään oikeuksiaan
ja pohtimaan suhteitaan instituutioihin. Ilmaisen työn tekemiseen ollaan
kyllästytty, ja monenlaiset liikehdinnät ovat muuttamassa kentän rakenteita.
Taiteilijat ovat selvästi ottamassa asioita voimakkaammin haltuunsa – kuten
esimerkiksi Checkpoint Helsinki on osoittanut. Myös erilaiset
osuuskuntapohjaiset toimintamuodot ovat kokeneet uuden tulemisen. Uusia
ei-kaupallisia gallerioita perustetaan koko ajan. Mutta onko tämä ratkaisu
markkinoiden ja yrittäjyyden kanssa toimimiseen? Voi jopa kysyä sitä, onko
taide edelleenkin vain marginalisoitumassa ja ghettoutumassa.
Odotukset
ovat kuitenkin olleet korkealla. Mutta tapahtuuko mitään? Hallituksen ja
eduskunnan nopeat markkinafundamentalismin huumassa tehdyt ratkaisut muuttivat
joulukuun 2015 aikana kuin huomaamatta prekariaatin – mukaan lukien taiteilijat
– yrittäjiksi. Päätösten seuraamuksia yritetään selvitellä epätoivon vimmalla,
ja kentän valtasi hämmennys. Opetus- ja kulttuuriministeriö, joka vaivihkaa –
itse asiassa kuin häpeillen – unohti aiemmat kunnianhimoiset kulttuurivientiajatuksensa
ja hieman kärjistäen siirsi taiteen vientituotteesta hyvinvointipalveluksi.
Noin vain.
Huippukokous
taisi jäädä vain ohimeneväksi performanssiksi, ja sellaisena sen tuottama Suomen taidepoliittinen käsikirjakin
asian näkee: ”Alkusanoissa huippukokous määriteltiin taidepoliittiseksi
performanssiksi ja poliittiseksi taide-esitykseksi. Siis esitykseksi, jonka
aiheena, muotona sekä päämääränä on taidepolitiikka.”
Mutta
syntyi tapahtumasta kuitenkin kirja, ja on esimerkiksi hauska lukea paikalle
saapuneiden poliitikkojen mielipiteitä kommentteineen. Sitä paitsi nyt on
tarjolla myös jotain konkreettisempaa kuin vuoden 2011 vaaleista. Poliitikkojen
henkilökohtaiset puheet on ikuistettu – myös se, miten kaukana heidän
ajatuksensa ovat taiteen arjesta. Näin esimerkiksi Sauli Ahvenjärven
jälkijättöisyys (kd.): ”Peliteollisuus on yks loistava esimerkki siitä, miten
voidaan täältä Pohjolan perukoilta päästä maailman laajoille markkinoille, ja
sama pätee kulttuuriin, taiteeseen noin yleensä.”
Kirja
on taustoitettu Cuporen tutkijan Olli
Jakosen tasapainoisella katsauksella kulttuuri- ja taidepolitiikkamme
kehityskuluista kansallisen projektin palveluksesta nykyiseen
innovaatiojargoniin. Poliitikkojen puheenvuorot on julkaistu
translitteroituina, ja niitä kommentoi kolme kirjoittajaa: Eeva Kemppi ja Pauli
Rautiainen ja Kimmo Jylhämö.
Lisäksi mukana on kaksi taiteilijan näkökulmaa: Freja Bäckman ja Hannaleena
Hauru. Kirjan päättää Hanna Ojamon
ja Timo Kontion ’Taide- ja
kulttuuripoliittinen utopia’, jossa esitellään neljä erilaista tulevaisuuden skenaarioita
ja jossa tylysti todetaan: ”Jos oletuksena on se, että nykymeno jatkuu,
tulevaisuus ei ole erityisen valoisa.”
Jotain
täytyisi siis tehdä. Tähän huutoon vastaa osaltaan Art Workers, jonka myötä suomalaisten taiteilijoiden taistelu
elannostaan liitettään myös kansainvälisempään kontekstiin. Emme ole yksi
huolinemme.
Moni
taiteilija on innostunut Ruotsin MU-sopimuksesta, joka velvoittaa julkista tukea saavat laitokset maksamaan
taiteilijoille korvausta näyttelyistä. Tätä meilläkin nyt ajetaan, mutta
pelastajaksi siitä ei ole. Tätä analysoi Erik
Krikortz ja varoittaa liiasta optimismista antaen käytännön esimerkkejä
siitä, miten MU on myös epäonnistunut – muun muassa kunnon sanktioiden
puuttuessa. Eikä sovi unohtaa sitä, että iso osa taiteilijakunnasta ei tule
juurikaan MU-rahaa saamaan – jos ei kutsuja museonäyttelyihin tule.
Erityisongelmien esiin tuomisen
lisäksi kirjan painavaa antia ovat kysymykset taidetyöläisten
järjestäytymisestä. Voiko ammattiyhdistysmalli tarjota prekariaatille mitään
apua, ja ovatko taidetyöläisten ongelmat yhdistettävissä muun prekariaatin
ongelmiin? Kenen kanssa olisi syytä liittoutua ja miksi?
Onhan meillä tietysti Suomen
Taiteilijaseura jäsenjärjestöineen, mutta olen aistivinani, ettei niiden
toiminta tunnu aina tavoittavan kentän ongelmia. Syytä tähän en osaa tarkasti osoittaa,
mutta osa ongelmasta lienee se, että järjestöissä on tapana kuunnella liian
”herkällä korvalla” – niin kuin poliitikoilla on tapana sanoa – kulttuuripolitiikasta
vastaavia viranomaisia. Varsinainen taistelu taitaa syttyä enemmän
ruohonjuuritasolla.
Tätä taisteluhenkeä osoittaa myös
toinen kirja, jonka tekemisessä muun muassa Minna Henriksson on ollut aktiivinen – mukana on myös Baltic
Circlen ja Checkpoint Helsingin aktiiveja. Taidepolitiikkaa
tekemässä on pamfletinomainen kirjanen, jossa on sekä esseitä että
keskusteluita ajankohtaisista taidepoliittisista aiheista. Kirja on täynnä
pieniä ajatuksellisia helmiä ja hyviä kysymyksiä, mutta toimitustyö on ollut
löysää, ja tiivistäminen olisi tehnyt hyvää.
Olen viime aikoina lukenut Hannah Arendtia, ja esimerkiksi Antti Majavan jotkut samasta lähteestä
ponnistavat ajatukset saivat pysähtymään: ”Tarvitaan vaon havahtuminen siihen,
että keskeisillä vallankäyttäjillä tai etuoikeutetuilla ihmisryhmillä ei
olekaan valtaa tai auktoriteettia suhteessa markkinavoimiin eikä kykyä hoitaa järjestelmän
koossa pitämisen kannalta oleellisia tehtäviä, joihin kansa uskoo heidän
etuoikeuksiensa pohjaavan”. Tämän havahtumisen äärellä olemme toivottavasti
juuri nyt.
Sanalla ’kulttuurivallankumous’ on
historiallisista syistä huono kaiku, mutta ehkä nyt on sen aika. Ehkä nämä
kolme kirjaa pohjustavat sitä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti