Viime viikon torstaina tuli ulos Yle Radio 1:n Kultakuumeen kolumnini. Innoitus aiheeseen syntyi Hyperallergicin Janet Tysonin toukokuisesta artikkelista 'In a City with Polluted Water, Flint’s Artists and Cultural Organizations Help Cope with the Crisis' (kuvat jutusta). Kyllä taiteilijoita tarvitaan ja tulla tarvitsemaan. He antavat mieltä ja merkitystä – varsinkin silloin, kun ne alkavat olla hukassa.
Taiteilijat
sivilisaation raunioilla
Taiteen
ja yhteiskunnan toisinaan monimutkaista ja ristiriitaistakin suhdetta on
yritetty hahmotella Platonin Valtiosta saakka. Runoilijoita ei Platon
olisi ihannevaltioonsa päästänyt, ja hän totesi muun muassa: ”Mutta se on
tiedettävä, ettei valtioomme voida hyväksyä muuta runoutta kuin jumalhymnejä ja
jalojen miesten ylistyslauluja. Jos päästät sinne tuon suloiseksi maustetun
runottaren, lyriikan tai epiikan hahmossa, silloin valtiossa tulevat
hallitsemaan nautinto ja tuska eivätkä laki ja järki, joka on aina yhteisesti
tunnustettu kaikkein parhaaksi.”
Platon halusi valtioonsa vain sellaista taidetta, joka tukisi ideologisesti ja moraalisesti vallalla olevaa yhteiskuntamuotoa. Platonin jälkeen olemme nähneet kokeellisia yrityksiä tähän suuntaan – vaikkapa natsi-Saksassa ja Neuvostoliitossa. Ainakaan näissä kokeiluissa ei Platonin ajattelu oikein toiminut käytännössä, mutta perussuomalaiset haikailivat kuitenkin Platonin perään vielä vuoden 2011 eduskuntavaaleissa.
Vaikka
valtio lakkaisi tukemasta taiteilijoitaan, ei taide siihen loppuisi. Ei
kadonnut mihinkään sekään taide, jota natsit tai neukut eivät tukeneet tai jota
ne päin vastoin aktiivisesti vainosivat.
Taide
– kyky luovasti kuvitella sitä, mitä
voisi olla tai miten voisi olla – on
oleellinen osa ihmisluontoa. Aristoteles
oli onneksi edeltäjäänsä viisaampi. Hänen mukaansa: ”Historia kertoo
siitä, mitä on tapahtunut, runous taas siitä, mitä saattaisi tapahtua. Runous
on filosofisempaa ja vakavampaa kuin historia, sillä runous puhuu siitä, mikä
on yleispätevää, kun taas historia puhuu yksittäistapauksista.”
Taiteen ja yhteiskunnan suhde ei ole määrätty ja ennalta annettu – paitsi ehkä joiltain osin: vaikea minun on esimerkiksi kuvitella, että valtiovalta lakkaisi tukemasta kansallista oopperaa.
Pienemmissä
yksiköissä asia on toisin. Esimerkiksi Savonlinnassa luovuttiin taidemuseosta
jo vuonna 2005. Nyt sieltä kiirii uusia kulttuuriuutisia: Savonlinnan Teatterin
koko tulevaisuus on vaakalaudalla, jos kaupungin leikkaus avustuksiin toteutuu.
Ei taide todennäköisesti lakkaa Savonlinnassakaan. Se tulee saamaan vain uusia
muotoja.
Silloin
kun kaupungit alkavat tuhoutua, ryömivät taiteilijat koloistaan. Näin on käynyt
esimerkiksi Yhdysvaltalaisessa Flintin kaupungissa, joka käytännöllisesti
katsoen romahti, kun autoteollisuus hävisi sieltä. Asukkaille autoista jäi
muistoksi vain lyijyn saastuttama joki ja vesijohtoverkko. Kaupungin rikosluvut
nousivat järkyttäviin mittoihin: seitsemän kertaa suuremmiksi kuin kansallinen
keskiarvo.
Taiteilijat eivät kuitenkaan paenneet Flintistä. Taiteilijat ja kulttuuri-instituutiot ovat sen sijaan ryhtyneet asukkaiden kanssa toimiin yhteisön säilyttämiseksi ja elinolojen kohentamiseksi. He ovat ryhtyneet kasvattamaan poliittista tietoisuutta, rauhoittamaan ihmisiä kriisin keskellä ja rohkaisemaan uudelleen alkamiseen ja takaisin ottamisen tarvetta. He ennakoivat koulutuksen tarvetta.
Taiteellisten
tekojen tekeminen ei aina tarvitse isoja spektaakkeleita. Jo pelkkä paluu kriisinjälkeiseen
normaalitilaan saattaa olla iso asia, jos vaihtoehto on vain ajautua
epätoivoon. Flintissä runoilijat kouluttavat koululapsia osallistumaan
kansallisiin runokilpailuihin. Musiikkituottaja ja koulubussin kuski Pharlon Randle vie koulujen kerhoihin
musiikkilaitteita ja tietotaitoa. Näin syntyy esimerkiksi musiikkia ja
videoita, joilla kerätään rahaa vedenpuhdistukseen. Taiteilijat ovat
polkaisseet pystyyn ilmaisen kaupunkifestivaalin, maisemoineet hylättyjä puistoja,
elävöittäneet hylättyjä rakennuksia julkisen taiteen projektin myötä,
järjestäneet performansseja ja muita esityksiä. Arkkitehdit ovat perustaneet
ajatushautomon pohtimaan kaupungin tulevaisuutta uudessa tilanteessa. He ovat
myös kiinni käytännössä ja ovat muun muassa laatineet neuvoja puhtaan pullotetun
veden varastointiin. Museot ja galleriat ovat esittäneet vesiaiheista taidetta
lisätäkseen yhteisön tietoisuutta veden merkityksestä. Taideinstituutti on
lisännyt yhteistyötä koulujen kanssa ennakoiden muun massa lyijymyrkytysten tuottamaa
haittaa lasten kognitiivisille kyvyille ja käyttäytymiselle. Ohjelmaa
laajennettiin juuri 500%.
Suomessa yksikään oikea kaupunki ei ole niin pahassa jamassa kuin Flint. Flintissäkin ollaan optimistisia ja tiedetään jo kokemuksesta, että elävä kaupunki syntyy vain elävästä, arkisesta ja ihmisten omaksi tuntemastaan taiteesta – ei sankaripatsaista. Tätä Savonlinnassakin voitaisiin miettiä. Tuntuu tragikoomiselta, että kohta ne siellä kuitenkin hakevat Taiteen edistämiskeskukselta uunituoreita, kärkihankkeeksi nimettyjä sote-apurahoja, joilla pyritään juurruttamaan taide osaksi sosiaali- ja terveyssektoria. Sitten ne saattavat keksiä siellä vielä mainion ideankin: mitäs jo perustettaisiin ihan oma teatteri! Ja vielä vaikka taidemuseokin!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti