Kesäkuun Voimassa ilmestyi viime viikolla juttuni Egle Oddon (s. 1975) vetämästä kiinnostavasta projektista. Ingressi oli lyhentynyt, mutta en jaksa nyt ryhtyä vertailemaan muita mahdollisia muutoksia, joten tässä lähettämäni alkuperäinen teksti:
Rituaalinen
monumentti siemenille
On veikkailtu, että
tulevat sodat ja katastrofit liittyvä erityisesti veteen ja taisteluun veden
omistuksesta. Tätä taistelua käydään jo, mutta vähintäänkin yhtä totista ja
perustavanlaatuista on myöskin käynnissä oleva sota siemenistä. Kuvataiteilija
Egle Oddo haluaa monumentin siemenille.
Siementen
vanhat maatiaislajikkeet vaihtuvat kiihtyvällä nopeudella teollisiin
lajikkeisiin. Kasvinjalostus on siirtynyt suuryrityksille, ja ne ovat
muuntogeenisten lajikkeiden lisäksi patentoineet perinteisilläkin tavoilla
jalostutettuja lajikkeita. Esimerkiksi Monsantolla on nykyään noin 7 500
patenttia. Kun viljelijät ostavat Monsanton siemeniä, he sitoutuvat samalla
ostamaan uudet siemenet joka vuosi. Siemeniä säästänyt viljelijä voi joutua
oikeuteen. Silti juuri omien siementen säästäminen, varastoiminen, jalostaminen
ja kylväminen on ollut viljelijän keskeistä tietotaitoa.
Siementen
symboliarvo on suuri ja myös moninainen. Kyse on isoista elämän perusasioista:
hedelmällisyydestä, kasvun ihmeestä, syklisen vuodenkierron merkityksestä,
tulevaisuudesta.
Italialaissyntyinen,
Suomessa jo kymmenisen vuotta vaikuttanut kuvataiteilija Egle Oddo on jo vuodesta 2007 suunnitellut monumenttia siemenille.
Projekti on vuosien mittaan kasvanut, ja Mäntän kuvataideviikoilla nähtiin
viime vuonna siihen liittyvä performanssi-installaatio. Loppukeväästä 2016 vuorossa
oli Helsinki, kun Ark of Seeds
esittäytyi Suvilahden Kattilahallissa. Nelimetrisen teräsveistoksen – Oddon
sanoin ”matkaversio” toteutettavasta kuusimetrisestä pronssimonumentista –
ympärille tiivistynyt esitys oli sekä kuvanveistoa että performanssia ja
musiikkia. Musiikista ja soittimien rakentamisesta vastasi Lontoossa opiskellut
Timo Tuhkanen, joka toimi myös
esiintyjänä. Tuhkanen on säveltäjän lisäksi runoilija, kääntäjä ja visuaalinen
taiteilija. Samanlaista vaikeasti lokeroitavaa – ammattinimekkeineenkin –
monitaiteellisuutta edustavat muutkin esiintyjät: Marika Krook, Juho Laitinen,
Outi Pulkkinen ja Teatteri
Metamorfoosi. Oddo toteaakin osuvasti olevansa kiinnostunut siementen
symbolisesta merkityksestä – myös niiden yhteisöllisestä merkityksestä
niiltäkin osin, mitä ”emme vielä tunne”. Kaikkea tulevaa taidettakaan emme
vielä tunne, ja Oddokin haluaa vielä käyttää taiteen yhteydessä sanaa avantgarde.
Tietenkin
voisi ajatella asiaa myös siltä kannalta, että on paljon sellaista, mitä emme enää tunne. Oddon alkuidea syntyi
”välttämättömyydestä tuoda yleisö lähelle kasvien siemeniä – sekä elämänmuotona
että läsnäolona urbaanissa ympäristössämme ja asiana, jonka kanssa voimme olla
eri tavoin vuorovaikutuksessa, ei pelkästään hyödykkeinä, viihteen viheralueina
tai ruokana”.
Urbaanin
yhteisöllisyyden kannalta tehokkaampi on tietenkin katoavan esityksen lisäksi
pystyttää pysyvä monumentti siemenille – varsinkin kun se on suunniteltu myös
soittimeksi ja oikeita siemeniä sisältäväksi arkiksi, jonka ympärille voi
rakentaa erilaista rituaalista toimintaa. Varsin ovelaa vaikuttamisen tapa on
myös tehdä omalla tavallaan hyvin perinteinen pronssiveistos, johon on helppo
samastua – ”ihan samalla tavalla kuin Mannerheimin ratsastajapatsaaseen”, kuten
Oddo huomauttaa. Katumielenosoituksen sijaan myös päättäjien on helppo ymmärtää
pronssimonumentin kieltä. Itse Oddo vertaa Ark
of Seedsiä kuitenkin ennen kaikkea menhireihin,
obeliskia muistuttaviin megaliittisiin kulttikiviin, joita tehtiin eri puolilla
ennen ajanlaskumme alkua. Oddon mukaan monumentin merkitys kiteytyy
kollektiivisten rituaalien mahdollisuuteen ja myös monumentin rooliin
muistivälineenä. Hänen mukaansa ”rituaalisuus on keskeistä ihmisluonnossa”.
Paha tätä on kyseenalaistaa – oli sitten kyseessä käynti haudalla, jääkiekon
mitalijuhlat tai nopeasti rituaalistunut ravintolapäivän karnevaalihumu.
Lopullisen
teoksen todennäköinen sijaintipaikka tulee olemaan Espoo, ja projekti on
edennyt toistaiseksi myötätuulessa.
Teoksen
sanoma on siis selkeä: Oddon sanoin ”analyyttisesti ja käsitteellisesti:
pitäkäämme huolta yhdessä kasveista, samastukaamme kasveihin eri tavoilla –
kuitenkin tietämättä vielä mitä ne kaikki mahdolliset tavat ovat”. Samalla Oddo
muistuttaa, että ”taiteilijan intentiot eivät vielä ole kattava selitys sille,
mitä olet nähnyt”.
Teoksen
narratiivinen rakenne on toki tärkeä, mutta Oddo haluaa sen väitelauseiden
sijaan olevan myös ”vihjaileva” – mikä on ymmärrettävää, jos intentioihin
liittyy myös avoimuus sille, mitä emme vielä tiedä.
Sen
me valitettavasti tiedämme, että taistelu on käynnissä. Toivottavasti Ark of Seeds ei tule olemaan hävityn
sodan rapistuva muistomerkki.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti