Taas alkoi uusi vuosi Yle Radio 1:n Kultakuumeen kolumnistina. Ja ollaan nyt sitten alastomia: aamulla varhain, kun otin läppärin syliini (näin teen yleensä ihan konkreettisesti), tuli tunne, että minulla ei ole mitään sanottavaa mistään asiasta. Tuskailin, join kahvia, kävin parvekkeella röökillä, tuskailin lisää ja selailin huolimattomasti lehtiä, kunne törmäsin typerään pekoniarpauutiseen, jota aloin pohtia, ja teksti assosioitui sitten kuin itsestään. Tällaistahan ei pitäisi kertoa – pitäisi valehdella tai siis ainakin jälkirationalisoida ja todeta, että olen jo pitkään suunnitellut juttua kulttuurisista merkityksistä, joita erilaisille hybrideille eri elämänaloilla annetaan. Tässä siis sellainen:
Pekoni
ja uskonto
2000-luvun
alussa kävin usein Tallinnan keskustorilla ostamassa kaukasialaista juustoa ja
granaattiomenamehua. Yksi torin hauskimmista kohteista oli huikea hybridi:
tuoretta kalaa myyvä kalakauppa, jonka yhteydessä toimi antikvariaatti. En
koskaan löytänyt sieltä ostettavakseni kiinnostavaa kirjaa, joten minulta jäi
testaamatta se, että tuoksuisiko kirja vielä hyllyssäkin kalalta. Nyt se ei
enää ole edes mahdollista, koska kauppaa ei enää ole – varmaankin
EU-säädöksistä johtuen.
Pekonilta tuoksuva arpa.
Toriseikkailut
tulivat mieleeni, kun luin Aamulehdestä
uutisen yhdysvaltalaisesta pekonilta tuoksuvasta raaputusarvasta. Arpajaiskomission johtaja oli kuulemma todennut, että ”arpoja
ostavat voivat haaveilla arpoja raaputtaessaan lauantaiaamun aamiaisesta”.
Ensin olin vähän närkästynyt siitä, että eikö lehdellä ole tarjota
oleellisempia ulkomaanuutisia. Sitten tämä markkinamiesten typeryys alkoi jo
vähän naurattaakin. Piti vielä googletella pekonin käyttömahdollisuuksista.
Opin muun muassa sen, että pilailuvälinekaupoissa myydään pekonihammastahnaa ja
pekonilta tuoksuvia ilmanraikastimia. Kyse on tietysti huumorista, siitä että
toisiinsa yhteen sopimattomat elementit tuottavat yllättävän naurun. Pekoni ja
hammastahna eivät kulttuurissamme kuulu yhteen.
Tallinnan keskustorin kalakaupassa
ei kuitenkaan ollut varmaankaan huumoria mukana: eiköhän kalakauppias ollut
vain vuokrannut ylimääräisen tilansa saadakseen vuokramenojaan pienemmäksi.
Huumoria tai ei, molemmissa
tapauksissa kyse on myös ’hybridistä’. Opin tuon sanan arkisen käytön
ensimmäistä kertaa polkupyörien yhteydessä, kun retkipolkupyörän ja
maastopolkupyörän ominaisuudet yhdistävää menopeliä alettiin nimittää
’hybridipolkupyöräksi’. On kai tunnustettava, että tämän merkitys on jäänyt
minulle aika vieraaksi: en osaa edelleenkään tunnistaa hybridipolkupyörää
sellaisen nähdessäni. Kaikki tavallisesta polkupyörästä, Joposta ja
kilpapyörästä poikkeavat pyörät näyttävät mielestäni maastopyöriltä.
Hybridipolkupyörä.
Hybridi liittyy myös
eläintieteeseen. Hevostamman ja aasiorin risteymä on hybridi, jota kutsutaan
muuliksi. Luonto ei kuitenkaan tuota hybridejä loputtomiin, koska niin harvat
lajit kykenevät risteytymään. Muulikin on steriili, eikä kykene lisääntymään.
Muuli.
Viihteen
ja taiteen maailmassa tunnetuin hybridi on tekniikalla varustettu biologinen
eliö, kyberneettinen organismi eli ’kyborgi’. Tällainen on tuttu scifi-elokuvista,
mutta mediatutkija Sam Inkinen jopa ajattelee, että nykyihmisiä voidaan pitää
kyborgeina: ”Ihmiset kytkeytyvät tietokoneiden ja mobiililaitteiden kautta
tietoverkkoihin, eivätkä he välttämättä osaisi selvitä päivittäisistä
tehtävistään ilman tietotekniikkaa."
Monet kuvataiteilijatkin ovat käyttäneet
hybridejä taiteensa keinoina. Esimerkiksi kuvanveistäjä Kaisu Koivisto alkoi jo vuosia sitten koota erilaisista paloista
uusia eläinolioita ja lajeja. Koivisto itse toteaa: ”Ambivalentti kauneus kiinnostaa minua: samanaikainen
houkuttelevuus ja vastenmielisyys, synteettinen ja orgaaninen,
järjestelmällisten rakenteiden tiukka geometria ja ornamenttinen rönsyily.
Kaisu Koivisto (s. 1962), Sammunut, 2006, teräs, lammasturkis, ketun kallo.
Tällaisen
taiteen yhteydessä on nykyään tapana käyttää psykoanalyytikko Julia Kristevan lanseeraamaa
’abjektion’ käsitettä. Kyse on siitä inhon ja kuvotuksen tunteesta, jonka joku
filosofinen olio tuottaa ahdistellessaan minuuden ja toiseuden erottavaa rajaa.
Nykyään puhutaan jo abjektitaiteesta. Se on taidetta, joka muiden mahdollisten
merkitystensä lisäksi tuottaa voimakkaita poliittisia ja uskonnollisia
intohimoja – siinä kun yhdistellään asioita, jotka saattavat loukata syviä
tunteita, tuoda asioihin saastuneisuutta ja likaa.
Huumorissa
hybridit on yleensä helpompi sallia, koska huumorille on varattu omalakinen
alueensa, jossa normaalit säännöt eivät päde. Jopa ns. huonon maun huumorin
viljeleminen saattaa oikeassa tilanteessa osoittaa hyvää makua.
Taiteellakin
on perinteisesti ollut melko omalakinen alueensa, mutta koska taidetta pidetään
vakavana ja siihen suhtaudutaan usein jopa pyhänkaltaisella kunnioituksella, ei
sen nimissä tunnuta saavan tehdä ihan mitä tahansa. Ei esimerkiksi pilkata
jumalaa. Vakavassa maailmassa yhteen sopimattomien asioiden toisiinsa
kytkeminen ei ole aina yksinkertaista. Suomessa muun muassa kirjailija Hannu Salama ja kuvataiteilija Harro Koskinen ovat saaneet tuomion
jumalanpilkasta. Koskinen yhdisti sian ja Jeesuksen.
Jos saudiarabialainen kuvataiteilija tekisi sian sianlihan syönnin kieltävään
uskontoon sekoittavan hybridin, vaikkapa teoksen, jossa profeetta Muhammed syö lauantaiaamuna
pekonia aamiaiseksi, hänet todennäköisesti teloitettaisiin.
Harro Koskinen (s. 1945), Sikakrusifiksi, 1969. Näin Jeesusta ei saanut kuvata.
Korostettakoon
voimallisesti, että edellinen virkkeeni ei ollut profeetta Muhammedin
pilkkaamista vaan valistunut arvaukseni Saudi-Arabian oikeusjärjestelmästä. Voi
tietenkin olla, että tällaisten asioiden pelkkä kuvittelukin on syntiä. Mutta
kuvittelun voi nähdä vain jumala.
Tämä ei ole kuva vaan sana. Näin Muhammedia saisi kuvata.
"Sata ruoskaniskua, jos ette kuole nauruun."
PS. Ja kuka hemmetissä on Henry M. Piironen, johon sattumalta linkkasin jälkirationalisoinnin yhteydessä? Kiinnostava tapaus, ja niinpä täytyy ryhtyä surffailemaan. Kaikki johtaa kaikkeen tai ainakin jonnekin.
***
PS. Ja kuka hemmetissä on Henry M. Piironen, johon sattumalta linkkasin jälkirationalisoinnin yhteydessä? Kiinnostava tapaus, ja niinpä täytyy ryhtyä surffailemaan. Kaikki johtaa kaikkeen tai ainakin jonnekin.
Hybridisota tuntuu olevan in.
VastaaPoista